GreenYoda
J justusandersson skrev:
Kan du se balkongens konstruksjon nedenfra? Ta i så fall et bilde som viser den kortside av balkongen som dessuten hviler på stolpen.
Har etterspurt tegninger fra styret og muligens skal jeg få ta del av en nabos tegning, dog har han bare forlenget rett ut, ikke i sidelengs slik vi ønsker.

Litt bilder:
1-2-3-4 den kortside som går fra stolpe til husvegg over altandør.
5-6 motsatte kortside
7 detalj + mål ved stolpe
8-9 nedenfra, mellom plate og balkonggulv.
10 enkel skisse på det jeg har klart å måle. Fronten på balkongen støttes altså av både en tverrgående list/bjelke på 45mm, men under den også 2 stk bord som er 2mm tykke og 9cm brede. Det var ikke så lett å tegne inn.

De tverrgående bjelkene er 3 i antallet pluss bjelke ved husvegg og avsluttende bjelke ved front.
Det sitter en plate rundt hele indre delen av balkongen som stikker ut på undersiden (bilde 3-4-5). Jeg forstår ikke helt funksjonen dens.
Jeg kan ikke med det blotte øye se hvordan bjelkene fester i fasaden.

• Bilde av en kortside på en balkong, viser sammenføyning mellom en gulmalt bjelke og en brun stolpe, med synlige metallplater under.
  • Veggen av murstein møter et bølgete metallemne på balkongen, med grønne detaljer mellom. Synlig detalj av byggematerialer.
  • Utsikt mot undersiden av balkongen, inkludert murstein og treverk ved overgang mellom tak og fasade, med synlige spindelvev.
  • Innvendig hjørne av en balkong med blå veggpanel og hvit metallplate i taket, sett fra undersiden.
  • Underliggende balkong med bølgeblikk og en murstein- og trevegg i bakgrunnen.
  • Balkong tak fra undersiden, synlig plåt og fasade, metallstenger og sollys som skaper lysglimt, med noen planter vises til venstre.
  • Detaljer av balkongkonstruksjon: treplanker, målanger og stolper, delvis dekket av en hängränna.
  • Under balkon vises tralledekk, sidebalk og tverrbjelke med mål, samt korrugert metallplate under. Detaljer om materialer og strukturer.
  • Bilde viser undersiden av en balkong med dekorative merknader. Elementer som hjørnestolpe, trall, oklar bjelke, og korrugert plåt er markert.
  • Skisse over balkong med tre tverrgående bjelker, vegger merket "husvägg", og mål på støtteplater. Inkluderer detaljerte dimensjoner.
Sist redigert:
GreenYoda
Noen bilder fra oversiden av balkongen også
11-12 ved balkongdøren (rett over altandøren)
13 i hjørnet der stolpen bærer
14 motsatt hjørne der veggen bærer

Stolpen går altså hele veien opp også over balkongen, dvs tyngden kan ikke ligge på stolpen uten at bjelkelagene må være forankret på siden av stolpen...

• Trebord på en balkong nær en blå vegg og en brun dør. Hjørnet viser slitasje og skitt, med spikerhoder synlige.
  • Brun treveranda ved blå vegg og brun balkongdør, sett ovenfra, med detaljer av panel og skruer synlige.
  • Grønnmalt balkonghjørne med trekledning og trebord, mursteinsvegg på siden.
  • Blå vegg og grønnmalte treplanker med noe jord og mugg på balkonggulvet nær et hjørne.
GreenYoda
Føler meg ganske oppgitt, alt står stille. Byggkonstruktøren har jeg ikke hørt fra, de 2 tilbudene jeg venter på skjer det ingenting med, det eneste jeg gjør er å lese side opp og side ned med informasjon langt over min byggvane-nivå.

Akkurat nå finnes 3 alternativer:
1) Vi dropper uterommet, men forlenger veggen på den ene siden og bytter til en lengre plate så det i det minste ikke regner inn under balkongen i sommer. Vi bygger ny treterrasse og den dumme stolpen får stå der den står og være i veien.
2) Vi får en konstruksjon tegnet for masse penger og kan leie bort de kritiske delene av byggingen (tak, bærende stamme, pilarer), deretter bruker vi hele sommeren på å prøve å bli ferdige selv. Logisk er jeg, en tegning kan jeg følge, men den største byggevane jeg har er å bygge et papphus til katten. Så jeg vil ha alt tegnet og beregnet, så kommer forberedelser med å skaffe rett verktøy og forstå hva jeg holder på med.
3) Jeg prøver å finne ut hvordan hver del gjøres for seg og gjør langsomt en del om gangen. Jeg blir ferdig om 10 år fordi jeg er så forbannet nøye.

Så vidt jeg kan se fortsetter stolpen opp til i høyde med balkongrekkverket. Den bærer altså ingen andre laster. Jeg tolker bildene dine som at bjelken som bærer den høyre siden (sett utenfra) av balkongen hviler på stolpen og fasadeveggen innerst. Da kan man regne ut at stolplastet er ca 4 kN (400 kg) hvilket ikke er så mye. En ny bjelke som erstatter stolpen og den eksisterende bjelken bør kunne hvile på den bjelken som skal være over skyvedørspartiet uten å ha en egen stolpe. Denne bjelken kan være av limtre med svært moderate dimensjoner, f.eks. 90x180 mm. Når du bygger uterommet må balkongen stives opp (få en midlertidig støtte) mens du fjerner stolpe og eksisterende bjelke. Det vanskelige øyeblikket i dette prosjektet er å bygge et tak over uterommet nedenfra. Det konstruktive er ganske enkelt.

• Elsker
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Såvidt jeg kan se fortsetter stolpen opp til i høyde med balkongrekkverket. Den bærer altså ingen andre laster. Jeg tolker dine bilder som at bjelken som bærer den høyre siden (sett utenfra) av balkongen hviler på stolpen og fasadeveggen lengst inne. Da kan man regne ut at stolpelasten er ca. 4 kN (400 kg) hvilket ikke er så mye. En ny bjelke som erstatter stolpen og den eksisterende bjelken bør kunne hvile på den bjelken som skal være over skyvedørspartiet uten å ha en egen stolpe. Denne bjelken kan være av limtre med meget moderate dimensjoner, f.eks. 90x180 mm. Når du bygger uterommet må balkongen støttes midlertidig mens du fjerner stolpe og eksisterende bjelke. Det vanskelige momentet i dette prosjektet er å bygge et tak over uterommet nedenfra. Det konstruktive er ganske enkelt.
Tusen takk for svaret. Innså ikke før jeg så bildene at stolpen jo faktisk går opp hele veien til rekkverket og derfor umulig kan bære så stor del av balkongens tyngde :lying::seenoevil:. Av og til tenker man ikke så langt.

Tilbudet fra byggkonstruktør kom i går på 26.000 + mva :oops: så det blir ikke noe av i nåværende tidspunkt. Jeg fortsetter å forske selv og ser om det går å komme ned i pris ved å forberede mer underlag.

Men - da bør altså bæringen i stommen ikke være for vanskelig å få til.
Det som nå synes å være problematisk er taket. Jeg var hos en annen nabo og så på hvordan deres uterom var bygget, se bilder. To vinduer med sorte karmer mot en hvit, panelt vegg, sett fra innsiden av et uterom med lyst tak. Innendørs veranda med hvit panel, grå sofa med puter og veggmontert lampe. Taket har en lyslist. Bilde av et balkonggulv med trefliser og mulig våt papp under.
Dessverre var det ikke korrekt bygget, balkongen føltes som å gå på en vannseng. Vet ikke hva de har gjort bortsett fra å legge papp under trallplater (se bilde). Men nedenfra sett var det en veldig fin løsning for taket som gjorde rommet lyst, så hadde det vært mulig å gjøre korrekt hadde det vært bra.

Så, nåværende situasjon:
- Stolpelasten er ca. 4kN (400kg) og kan erstattes på den måten jeg håpet fra starten av (bortsett fra at takbjelkene på min skisse går feil vei....)
- Etter å ha skrudd løs plata for å sjekke føles det ikke håpløst å skru bort trallbordene på balkongen for å få tilgang til å gjøre et ordentlig tak. Jeg tror jeg skal lage en ny tråd om det med fokus på tetting mot panel, avrenning og isolering. Hvis været tillater vil jeg bruke helgen til å skru bort hele plata og se hvilke dimensjoner den nåværende konstruksjonen har.
- Jeg må finne ut hvor mange markfundamenter jeg trenger for å bære opp hele greia, og tegne en ny skisse med mål på bjelkene. Men tegningen kan jeg ikke gjøre før jeg vet hvordan taket skal konstrueres. Derimot er jeg takknemlig for tips om det er noen andre bærende punkter jeg bør tenke på eller lese opp om.

Det finnes grunner til at jeg mistenker at dine naboer har jukset: Det er et vanskelig byggeprosjekt, med ikke så lite Moment 22 innebygd i seg. På en eller annen måte må balkongens tettsjikt integreres med uterommets. Det krever antagelig at du tar ned deler av balkongen. Mange vet heller ikke at man må regne med ganske store nyttelaster på balkonger. Jeg synes det er bra at du tar det rolig og er metodisk.

GreenYoda
J justusandersson skrev:
Det er grunner til at jeg mistenker at dine naboer har jukset: Det er et vrient byggeprosjekt, med ikke så lite Moment 22 innebygget i det. På en eller annen måte må balkongens tettsjikt integreres med uterommets. Det krever antagelig at du tar ned deler av balkongen. Mange kjenner heller ikke til at man må regne med ganske store nyttelaster på balkonger. Jeg synes det er bra at du tar det med ro og er metodisk.
Endelig lysner det!
Har nå fått tak i den snekkeren som tidligere har bodd i et tilsvarende hus og bygget et uterom. Det uterommet er bygget i 1985, varmt, tørt og viser ingen tegn på skavanker til tross for alderen.

De store problemene med prosjektet er
a) balkongens last (å erstatte søylen) samt
b) balkongens, og deretter uterommets, tettsjikt.

Balkongens last har vi allerede konstatert bør kunne bæres opp av en tverrgående bjelke som hviler på fremre horisontale bjelke over skyvedørene. Det løser problem A.
For å forenkle konstruksjonen har jeg dessuten bestemt meg for å droppe sideforlengelsen, den gir rett og slett for mye hodebry. Så uterommet får gå rett ut foran balkongen, men ikke til siden, se ny skisse (målet som er 340cm kan ev være 360cm, det skal kontrollmåles).
Planløsning av uterom bygget 1985. Viser balkong, skjutdører, mål på 340cm x 350cm, blomsterkasse og tredekke.

I tillegg blir løsningen slik at balkongens tettsjikt beholdes og er helt separat fra uterommets (kommer tilbake til dette lengre ned).
Grønt uterom fra 1985 med skjutdører, støttet av spesialbestilt vinkelbeslag, tilstøtende murvegg; eksempel på god konstruksjon.
Bildet viser altså det uterommet som ble bygget i 1985. Vinkelbeslaget som støtter balkongen er trolig spesialbestilt.
Den eneste forskjellen jeg håper å kunne gjøre er å la skyvedørene gå utenpå teglsteinen, på bildet skyves de inn bak teglveggen. Med 3 seksjoner på ca 73cm blir det en døråpning på ca 140cm i maks åpnet tilstand, det holder godt.
Skyvedør i tre seksjoner med gjennomsiktig glass og piler som indikerer dørens retning. Tekst på gulvet viser "INSIDA" og "UTSIDA". Illustrasjon av uterom med bærende balk, takbjelker og skjutdører i tre eller fire seksjoner. Viser detaljer som forlenget støttevegg og hjørnestolpe.

Tettsjikt/avrenning: Nåværende avrenning fra balkong ser slik ut:

Tverrsnitt av balkong med vannavledning gjennom dryppblekk og regnvann som faller av. Trekonstruksjon sett ovenfra, med blå og grønne vegger.
Den nye konstruksjonen innebærer ganske enkelt at den korrugerte platen under balkongen tas bort, og eksisterende dryppbeslag (den svarte platen) bøyes ut eller erstattes hvis det trengs. Den veggen som mangler dryppbeslag og teglbitene i respektive sidevegger forsynes også med dryppbeslag (tetting mot teglbiter gjenstår å løse). Under denne monteres kanalplasttak hele veien inn, det er ikke det vakreste men det er godt nok. Jeg tenkte å øke opp i tykkelse, til 35mm eller 50mm, med hensikt å gjøre overgangen mellom mørkt og lyst i taket mykere/mer diffus. Vannet ledes på oversiden av kanalplasttaket til fremre takrenne.
Illustrasjon av uteromsdesign fra 1985, viser oppbygging med kanalplasttak, drenering og bjelker, samt komponenter som droppbleck og takkonstruksjon.
Dette er løsningen fra det velbygde uterommet fra 1985, så jeg håper at dette nå skal løse mine bekymringer. Synspunkter mottas gjerne!

Neste steg er å:
- kontrollmåle
- beregne dimensjoner på alle deler i stommens konstruksjon
- beregne hvilken grunn som er passende, dels for uterommet men også for resterende terrasse. Jeg mistenker at uterommet krever en annen grunn enn terrassen som jo klarer seg på plater om det trengs. Hva kan uterommet kreve for underlag? Markskrue? Støpe plate?

Grunnen og stommens konstruksjonen er det jeg føler at jeg definitivt ikke klarer selv... Dryppbeslag, legge kanalplast, legge terrasse og montere skyvedører burde jeg kunne klare.

Det virker som om snekkeren visste hva han gjorde. Å hoppe over uterommets utstikkende del sideveis synes jeg er klokt. Grunnleggelsen avhenger helt av hvilken type grunn du har foran balkongen. Stolper bør alltid forankres i plinter så de ikke kan bevege seg sideveis.

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Det ser ut som om snekkeren visste hva han gjorde. Å hoppe over uterommets utskytende del sidelengs synes jeg er klokt. Grunnleggingen avhenger helt av hvilken type grunn du har foran balkongen. Stolper bør alltid forankres i pilarer så de ikke kan bevege seg sidelengs.
En annen nabos erfaring sier matjord ca 20-30cm og deretter pakket grus. Det er ca 100 hus oppført -79 så jorden burde være bearbeidet.
Jeg heller mot å ta inn firma for jordskruer (typ slutagräv.se) så slipper jeg å bære stein og grave jordmasser. Visstnok hadde det vært gøy å leie en minigraver, men terrasse + uterom vil jeg mest bare bli ferdig med...og jeg kommer til å kjempe nok med resten....sparer graving til steinlegging på andre siden av huset :). Støpe plate med L/U-element virker også gøy, men er trolig overkill.

GreenYoda
Da har den lelle Yodan vært avgårde og kjøpt seg en vettig skrutrekker og begynt å montere ned platen under balkongen.
Takbjelker og plater sett fra undersiden av balkongen, inkludert murvegg og delvis fjernet hvit kledning til venstre. Nærbilde av en konstruksjon med merknader som viser en bærline/takbalk 195x45 mm, en ekstra regel 70x50 mm, og en stolpe i treverk. Undersiden av balkongdekke med treverk, inkludert midtbjelke og planke med mål. Korruget metallplate ved siden av murvegg er delvis synlig.
Trekonstruksjon under balkong med bærline i tre, 195mm x 45mm, og stolpe 140mm x 120mm. Detaljerte dimensjoner for montering vises.
Jeg håper tilstrekkelig info fremgår av bildene.

Nåværende stolpe står forskjøvet 7 cm inn fra høyre kant.
Blåmalt stolpe under grønn trepanel på balkong, ved siden av murvegg i murstein.

Det jeg ønsker er at den nye hjørnestolpen skal forskyves maksimalt til høyre.
Tanken er at den indre delen av stolpen bærer høyre bjelke (nr 2) og den ytre delen av stolpen bærer en ekstra regel over skyvedørene. Jeg vil at sidedørene begynner på teglet, akkurat som balkongens ytre grønne panel gjør på ovenstående bilde.

Ny skisse på stamme:
Skiss av balkongstamme med mål, stolper og skjutdørsektioner. Stolpe 1 og 4 er markert, og en rød linje viser veggens forlengelse.

Bjelke nr 2 er da den som beslaget som bærer opp balkongen vil festes i, sammen med stolpe nr 4.

De mellomliggende takbjelkene kan jeg nok finne selv, men om f.eks. @justusandersson kunne hjulpet meg med hvilke dimensjoner jeg trenger å ha på de nummererte bjelkene så ville jeg vært uendelig takknemlig. Stolpe og fremre bjelke er ønskelig å ha så smale som mulig for å fremme utsikten, samtidig som jeg selvsagt vil ha en stabil konstruksjon.
Dessverre har jeg dyskalkuli og derfor vanskelig for å lese dimensjoneringstabeller.

Tanken er at uterommet får en egen pilargrunn med isolasjon og tredekket rundt bygges separat for å unngå at fuktigheten går inn via bjelkene i gulvlaget.

Jeg har forenklet det for meg noe, noe som innebærer en lett overdimensjonering, som du får tåle. Limtre 66x225 bør være tilstrekkelig for de tre bjelkene. Stolpe i limtre 90x90. Det går med konstruksjonsvirke også, men limtre blir best. Ønsker du bjelkene smalere går det bra med 42x270.

Glemte å berømme de fine og pedagogiske bildene med forklarende tekst. Hvilket program har du brukt for det?

GreenYoda
J justusandersson skrev:
Jeg har forenklet det for meg noe som innebærer en lett overdimensjonering, noe du får tåle. Limtre 66x225 bør rekke til de tre bjelkene. Stolpe i limtre 90x90. Det går med konstruksjonsvirke også men limtre blir mest solid. Vil du ha bjelkene smalere går det bra med 42x270.
J justusandersson skrev:
Glemte å berømme de fine og pedagogiske bildene med forklarende tekst. Hvilket program har du brukt for det?
Tusen tusen takk for dette Justus! Jeg finner ingen limtredrager som er 66x225 (finnes bare 56x225 eller 66x315) men jeg skal i uken ta meg til byggevarehandelen og se om det går å få tak i. Det ville vært fantastisk om det gikk å løse sånn at høyden stopper på 225, bredden spiller ingen rolle men høyden på bjelkene er viktig slik at glassdørene får rom til minst 2000 i høyde. Går det den andre veien også, dvs at det skulle gå med 90x180 også?

Tegneprogram: Etter å ha prøvd Sketchup (og hatt lyst til å kaste ut datamaskinen gjennom vinduet...) vendte jeg tilbake til hederlige Paint, dog Paint 3D (standard Windows-program). Så det er frihånd og 2D-former. Det har sine begrensninger men funker. I mangel på å kunne håndtere tall (regne/overslagsregne kan jeg, det er bare tallene som krangler) har jeg fått en noenlunde god følelse for proporsjoner og godt øyemål. Takk for rosen! :giggle:

140x180 er likverdig med 66x225.

Dessverre er jeg en innbitt Macintoshanvändare så jeg har ikke Paint for Windows. Jeg har lett etter et program som kan håndtere både raster- og vektorgrafikk samtidig uten å koste en formue. Akkurat nå tester jeg Affinity Designer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.