GreenYoda
Hei.

Vi vil bygge et innglasset (forlenget sommer) uterom under vår balkong.
Dette viste seg tydeligvis å være enklere sagt enn gjort :rolleyes:.
Har hittil vært nedslående beskjed i kontakt med forskjellige snekkere, har fått høre alt fra at hele balkongen må demonteres til at "hvordan hadde du tenkt at det (bæreevnen, avrenningen) skal løses?" :thinking: (noe jeg dumt nok tenkte var grunnen til at jeg ville be om tilbud - jeg kan ikke dette selv...). På forumet finnes ingen tråder om temaet.
Er det virkelig så fortvilet vanskelig?

Nåværende konstruksjon:

- en stolpe som i dag bærer opp balkongen sammen med veggen.
- Avrenning fra balkongen fra metall under balkonggulv (terrassebord)

Tegningen viser en enkel skisse på planen - å forlenge uterommet både fremover og en god halv meter ut til siden, foran teglveggen.

Ny tenkt konstruksjon:
- Bærende stolpen erstattes av bærekonstruksjon (limtrebjelker? H-bjelker?)
- Kanalplasttak
- Cellplast som isolasjon under gulv

Det som først og fremst ser ut til å være problemet er avrenningen. Halve balkongen (innerst) er under tak, og at regnet kommer lengst skjer en sjelden gang ved kraftig vind (hittil 1 gang/3 år, så vidt jeg vet).

At snekkerne sukker/ikke har noen løsning på dette forbauser meg, da ca. halvparten av de liknende husene i området har bygget uterom under balkongen. Jeg har vært rundt hos naboer og sett på noen, men for meg som lekmann er det umulig å bedømme kvaliteten i disse konstruksjonene.
Er det umulig å få til et uterom under balkongen med litt lett isolasjon mot jordkulden?

Legger ved noen bilder av hvordan det ser ut i dag, målene og en veldig pen skisse av hvordan det skal se ut.

• Bilde av en balkon med lysegrønne planker og svart takrenne, plassert over en inngang, med murvegg til høyre og en blå stolpe som støtte.
  • En balkong med lysegrønn kledning over en treterrasse, omgitt av blå vegger og rød murstein. Diverse hageredskaper og potter under.
  • Skjematisk tegning av planlagt uterom under balkong, viser mål på balkongen, uterommet, og omkringliggende områder, inkludert naboens hage og en hekk.
  • Skisse av planlagt innglasset uterom under en balkong, med markert utvidelse foran og til siden. Treplatting og diverse hageredskaper i bildet.
BirgitS
Det er nok ikke snekker du skal kontakte, men en bygningskonstruktør som kan beregne ut fra laster mm. hva som trengs. Ut ifra den konstruksjonstegningen kan du antakelig få en snekker til å gjøre selve byggejobben.

Bare som en påminnelse: byggeløyve med de tegninger som det krever trengs også selvfølgelig.

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
BirgitS BirgitS skrev:
Det er nok ikke snekker du skal kontakte men en bygningskonstruktør som kan beregne ut ifra laster mm. hva som trengs. Ut ifra den konstruksjonstegningen kan du antagelig få en snekker til å gjøre selve byggejobben.

Bare som en påminnelse: byggesøknad med de tegningene som det krever trengs også selvfølgelig.
Det virker ytterst rimelig når du sier det. De snekkere jeg har vært i kontakt med har vært tilknyttet ulike uteroms-/innglassingsselskaper som tydelig markedsfører at de håndterer og bygger uterom på totalentreprise, så jeg syntes de burde kunne sitt fag. Spesielt de som beskriver at de også tegner de dokumentene som trengs for byggesøknad, noe de jeg har hatt kontakt med har sagt at de gjør :rolleyes:

BirgitS
Når det gjelder uteroms/innredningsselskaper så antar jeg at de selskapene gir snekkeren alt underlag som trengs for akkurat deres løsning. For byggesøknad er det ikke så avanserte tegninger, men det er jo mer fasadetegning og ikke mål på stolpene.

GreenYoda
Tillegg: Målet under trallen på balkongen og platen ser ut til å være 25cm. Det burde bety rundt 15-20cm fritt rom hvis man fjerner platen. Kanskje er det det som er den magiske nøkkelen til å slippe å rive balkongen for å få et lett isolert uterom....

Om balkongen skal se ut som den gjør i dag og hjørnestolpen være igjen kan det neppe være noe stort problem. Om balkongen har et tettesjikt får man se til at vann som havner der ledes ut på uteromtaket. Lag et platetak på den utskytende uteromsdelen, det er absolutt ingen fordel med et gjennomsiktig tak i den situasjonen. Bruk ikke balkongen for å bære opp uteromtakets indre del. Lastkravene på balkonger er høye, så den kapasiteten som er der er nok ikke engasjert.

• Liker
Pin
  • Laddar…
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Om balkongen skal se ut som den gjør i dag og hjørnestolpen være igjen, kan det neppe være noe stort problem. Hvis balkongen har en tetning, må man sikre at vannet som havner der, ledes ut på uteromstaket. Lag et blikketak på den utstikkende uteromsdelen, det er absolutt ingen fordel med et gjennomsiktig tak i den situasjonen. Bruk ikke balkongen til å bære opp uteromstakets indre del. Lastkravene på balkonger er høye, så den kapasiteten som finnes der, er nok tinglyst.
Nei, tanken er at hjørnestolpen skal fjernes siden den ellers havner inne i uterommet. Så konstruksjonen av uterommet må være bærende i to retninger. Balkongen har ingen tetning i dag, så vannet ledes ned hovedsakelig via blikketaket og ved ekstremvær langs veggene.

Gjennomsiktig (opalhvit) kanalplasttak er et must, rommet innenfor vil miste mye dagslys hvis uterommet bygges, så maksimalt lysinnslipp er prioritet. Hadde ikke kostnaden løpt opp, hadde jeg helst satt et glasstak ytterst for å få inn enda mer lys. :) At det kanskje ikke er så pent å ha opalhvitt helt inn under balkongen, er noe man bare må leve med. Legger ved noen bilder jeg har tatt rundt hos naboene.

• Gjennomsiktig opalhvitt kanalplasttak med støttebjelker over en vegg med røde murstein og hvit panel i et uterom, sett nedenfra.
  • Uterom med opalhvitt kanalplasttak, hvite trebjelker og innredning med hyller og dekorasjoner. Gode lysforhold utenfor synlig.
  • Gjennomsiktig opalhvitt kanalplasttak på en veranda, med hvite bjelker understøttende taket. Tydelig lysinnslipp gjennom taket.
Er ikke sikker på at jeg er enig med deg når det gjelder plasttaket. Det kommer litt an på hvilken retning det er i forhold til været og hva som finnes innenfor. Lyset i vinterhagen vinner alltid med et tett tak. Du må redegjøre for balkongens konstruksjon for å kunne få synspunkter på en passende måte å erstatte stolpen. Det blir en ganske kraftig punktbelastning.

GreenYoda
J justusandersson skrev:
Er ikke sikker på at jeg er enig med deg angående plasttaket. Det avhenger litt av himmelretning og hva som er på innsiden. Lyset i hagestuen vinner alltid på et tett tak. Du må fremlegge balkongens konstruksjon for å kunne få synspunkter på hvilke måter det er passende å erstatte stolpen. Det blir en ganske kraftig punktlast.
Den store stuen innenfor har bare de 3 vinduene som vises på tegningen, hvorav 2 + altandøren havner inne i hagestuen. Sør/sørvestlig beliggenhet. Hvorfor skulle et tett tak være bedre?
Ja, lasten blir jo betydelig, samtidig har jo balkongen støtte i veggen på begge sider. Naboene ser ut til å ha en bjelkelinje i fasaden, en foran og imellom takbjelker samt limtrebalk for å erstatte i den retningen der balkongstolpen er fjernet. Den som har bygget ut hagestuen også til siden på samme måte som vi har tenkt å gjøre ser ut til å ha satt 2 takbjelker(?) for å kompensere for stolpen. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke.

Slike innglassede uterom under balkonger finnes på mer enn annenhver "hage" der jeg bor nå.
Husene her er oftest topplanske, med to leiligheter i markplan og to på andre planet.
Der nede har de en liten hageteppe, og på andre planet en balkong.
Og det ser ut slik for det meste:
Innglasset uterom under blå balkonger, to-etasjers hus med røde takstein. Hekker og busker nær uterommene, overskyet vær.
To-etasjes hus med balkonger og innglassede uterom med tak av bølgeplast, omgitt av en lav hekk.
De innglassede uterommene har tak av korrugert plast og står helt fritt fra balkongkonstruksjonen som jeg forstår.
Og det hele ser ut til å fungere veldig bra (har bare bodd her i knapt tre uker ennå).

• Liker
justusandersson og 2 andre
  • Laddar…
Det beste er om bjelken som skal erstatte stolpen går rett ut fra husfasaden. Da er den minst i veien. Siden balkongen mangler tettesjikt må du lage et nytt tett tak som omfatter både balkong og uterom. Du trenger også isolering hvis uterommet skal være brukbart på andre årstider enn sommeren. Dette blir bedre og enklere med et ugjennomsiktig tak, f.eks. med båndtekking i metall. Med hjelp av et solverdidiagram kan du studere de faktiske effektene før du bestemmer deg. Vestsol står f.eks. lavt

GreenYoda
J justusandersson skrev:
Det beste er om bjelken som skal erstatte stolpen går rett ut fra husfasaden. Da er den minst i veien. Siden balkongen mangler tettskikt må du lage et nytt tett tak som inkluderer både balkong og uterom. Du trenger også isolering hvis uterommet skal være brukbart på andre årstider enn sommeren. Dette blir bedre og enklere med et ugjennomsiktig tak, f.eks. med båndtekking i stål. Med hjelp av et solverdi-diagram kan du studere de faktiske effektene før du bestemmer deg. Vestsol står f.eks. lavt
Takk for svarene Justus!
Når du skriver at bjelken som skal erstatte stolpen skal gå rett ut fra husfasaden, mener du da fra fasaden ovenfor altandøren, eller mener du ytre teglfasaden utenfor balkongen, der uterommet er tenkt å bygges? Se tidligere bilder.
Vår tanke har vært at det trengs en bærende bjelke som starter ovenfor altandøren hele veien ut til bærende linje over skyvedørene, og at bærelinjen i sin tur festes i hjørnestolpe. Legger ved ytterligere en amatørmessig skisse på dette som jeg håper går å forstå. Observer dog at det jo kommer til å være skyvedører under fremre bærelinje så der vil det ikke være loddrett støtte før hjørnestolpen.

Angående tettskikt - ingen konstruksjoner i nabolaget virker å ha et tettskikt på balkongen, men uterommet synes å ha et separat tak/tettskikt som også fungerer som avrenning for balkongen. Se kollasj på 3 ulike slike konstruksjoner. Å lage et tettskikt på balkongen håper jeg virkelig å slippe ettersom det ser ut til å innebære svært mye mer arbeid iom demontering av balkongen (i prinsippet).

Isolasjonen er satt til å være frostfri, dvs sommer/forlenget sommer. Derimot vil det ikke være oppvarmet og definitivt ikke til vinterbruk. Det eneste jeg håper å få til er noe bedre isolasjon enn bare vindskydd og viss beskyttelse mot bakkekulden.

Jeg er enig i at et båndtak i stål hadde vært estetisk bedre for husets utside, derimot katastrofe for rommet innenfor. Innser at jeg har skrevet feil - uterommet vender mot sørøst. Dvs sommerstid så kommer morgensolen ved siden av huset, skinner rett inn i under balkongen, stiger opp (så uterommet/under balkongen havner i skyggen fra balkongen) og passerer i løpet av dagen. Ettermiddags/kveldssol skjermes i stor utstrekning av huskroppene og hekken som grenser til naboen (nå ca. 2,40 høy, etter ombyggingen ca. 1,80 høy). Altandelen nærmest huset samt uterommet vil ligge i skygge fra ca kl:15 på ettermiddagen sommerstid. Kanskje får vi litt mer lys når hekken blir lavere men huskroppene skygger dog mest.

• Byggeskisse for uterom med bærende bjelker, takbjelker, veranda, vinduer, og skyvedører. Strukturell støtte vises med horisontale og vertikale linjer.
  • Kollasj av tre ulike balkongkonstruksjoner med grønn fasade, merket som Granne A, B, og C, med detaljerte tak- og veggkonstruksjoner.
  • En skjematisk tegning av en tomt med ulike deler markert i farger og piler som viser mål. Inkluderer «Grannes trädgård» og plassering av hekk.
Sist redigert:
Bra at du har kontroll på solforholdene, noe som mange overser. Sørøst gir helt andre forutsetninger enn sørvest. Tettesjiktet kan selvsagt ligge under balkongen hvis vannet kan renne rett igjennom denne. Bjelken som avveksler stolpen skal ligge akkurat som du har tegnet den. Trolig trenger den å havne på en egen stolpe i vinterhagets forkant. Dette må man regne på. Avhengig av balkongens oppheng kan det bli ganske store laster. For å vurdere dette må man vite balkongens konstruksjon i detalj. Ikke kikk for mye på naboene. Det er ikke opplagt at de har gjort alt riktig.

GreenYoda
J justusandersson skrev:
Bra at du har kontroll på solforholdene, noe som mange overser. Sørøst gir helt andre forutsetninger enn sørvest. Tettesjiktet kan selvfølgelig ligge under balkongen om vannet kan renne rett igjennom denne. Bjelken som avveksler stolpen skal ligge akkurat som du har tegnet den. Trolig må den plasseres på en egen stolpe i uterommets forkant. Dette må man regne på. Avhengig av balkongens oppheng kan det bli ganske store laster. For å vurdere dette må man vite balkongens konstruksjon i detalj. Ikke se for mye på naboene. Det er ikke selvsagt at de har gjort alt riktig.
Takk for svarene. Jeg kan tenke meg at mange renoveringsivrige glemmer å kartlegge lysforholdene, så det er et godt poeng. Vi er dog de mer ettertenksomme typene og har bodd her i 2-3 år og gradvis fundert på hva vi vil endre :). Mye planer, mye å lære og forstå.

Forhåpentligvis kan vi slippe en egen stolpe i forkant siden det innebærer at vi må tømme på hvor skyvedørene skal gå. Den nåværende stolpen er mer i veien enn man kan tro, så å få den ut av radien foran altandøren ville vært veldig greit.

Naboenes bygg er sikkert av varierende kvalitet, men den jeg har størst tillit til er Nabo A på tidligere bilde, siden det uterommet ble bygget av tidligere eiere som var erfarne og dyktige snekkere. Dessverre har de flyttet siden den gang og er ikke lenger tilgjengelige for spørsmål om konstruksjonen. Jeg har imidlertid nå etterspurt tegninger fra styret (brl) og har også tatt kontakt med en bygningskonstruktør for å få en oppfatning av hva en konstruksjonstegning ville koste. Siden dette ser ut til å bli betydelig dyrere enn tenkt, ser det dessverre ut som vi må legge planene på hylla :worried:.

Kan du se balkongens konstruksjon nedenfra? Ta i så fall et foto som viser den kortsiden av balkongen som i tillegg hviler på stolpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.