Hei,

Jeg skal akkurat begynne å renovere et par rom i mitt ganske nylig kjøpte hus.

Huset er fra -36 og overflaten på veggen består av glassfiberduk med tykk masonitt under og deretter rupanel.

I stedet for å helsparkle rommene vurderer jeg å rive ned glassfiberduken og masonitten og deretter gipse veggene (tenkte også å benytte anledningen til å frese inn litt ny el m m).

Det jeg lurer på nå er om man skal sette en form for vindsperre mellom rupanelen og gipsen i ytterveggene (jeg har for meg at jeg har lest et sted at det skulle være bra som isolering).

Jeg lurer også på om det finnes noen ulempe ved å bruke renoveringsgips i stedet for standardplater (renoveringsgips er omtrent like tykk som den eksisterende masonitten, hvilket ville innebære at jeg ville slippe å bruke smyglister rundt dører og vinduer).

Synspunkter mottas svært takknemlig!

Med vennlig hilsen

Jimmy
 
Ingen som har noen synspunkt på vindsperren?

/J
 
J
Aldri noen ulempe med vindtetting, jeg hadde gjort det. Helst skulle man jo ønske å ha vindtettingen lengre ut i veggen men men..

renoveringsgips er jo litt svakere men ellers er det jo det samme så kjør du på med renoveringsgipsen.
 
eneste ulempen som er hvis jeg skjønner deg riktig med renoveringsgipsen er vel at hvis det er f.eks. buler eller annet i veggene så tryller man bort mye mer med en 13 mm gipsplate...
 
Toppen - takk for svarene!

Det jeg var en smule bekymret for med vindsperren var at den eventuelt skulle være for tett for å sette på innsiden av veggen og derfor gi opphav til fukt (inni veggen).

/JK
 
Det er vel ingen vits med vindsperre mellom gips og rupanel. Det blir bare et ekstra arbeidsmoment. Vindsperrens oppgave er å være vindtett samt holde unna vannsprut fra isolasjonen. Den er derimot ikke diffusjonstett, så den holder ikke den fuktige luften ute. Gipsen er i seg selv helt vindtett, og noen vannsprut kan du ikke få mellom gips og rupanel. Så vindsperren har ingen oppgave å fylle.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.