Hei! Jeg har et gammelt hus hvor noen av rommene har tynn masonitt (ca 3mm) og noen lag tapet over råsponten. Tenkte å legge opp renoveringsgips for å få det penere, burde jeg ta ned masonitten først eller skal jeg takke for det ekstra laget med isolasjon?

Hei og velkommen til Byggahus!

Jeg kan ikke se at det ville tilføre noe av verdi å fjerne boarden.

Hvordan går din el i dag, utenpåliggende eller innfelt?

Det spiller nok ingen rolle. Poenget med renoveringsgips er litt å slippe unna forarbeid, så jeg hadde latt det være og ikke tatt risikoen med å oppdage problemer under . . .

• Haha
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:

Jeg kan ikke se at det ville tilføre noe av verdi å fjerne boarden.

Hvordan går din elektriske installasjon i dag, utenpåliggende eller innfelt?
Både utenpå og innfelt

F fribygg skrev:

Jeg kan ikke se at det skulle tilføre noe av verdi å fjerne boarden.

Hvordan går strømmen din i dag, utenpåliggende eller innfelt?
Bekymrer jeg meg unødig for at masoniten skulle trekke til seg fuktighet?

M Masek skrev:
Bekymrer jeg meg unødvendig over at masoniten vil trekke til seg fukt?
Ja

M Masek skrev:
Både utenpå og innfelt
Nå har du en utmerket anledning til å bygge et installasjonssjikt (og dra ny innfelt strøm) så setter du OSB og gips på veggen

jeg tror ikke fukt er noe problem hvis veggen ikke har en uvanlig konstruksjon. Den eneste grunnen til å fjerne masoniten og tapeten er at du trenger disse ekstra mm av en eller annen grunn.

Skulle du vite at det ikke finnes fuktsperre, noe som spiller mindre rolle hvis det har fungert hittil, kan du vurdere å tette med plast før montering av gips. Uten å ha sett veggen eller vite hvordan det ser ut er min innstilling at du skal hoppe over det og montere gipsen.

Jeg er helt grei til å sparkle så jeg hadde gjort det i stedet og deretter malt eller tapetsert. Dette fordi noen lag tapet + lim hjelper til med å forebygge sprekker som kan oppstå i vegger som har litt bevegelse, det jeg prøver å si er at hvis du skrur gips i en plankvegg som kanskje kan ha viss bevegelse kan det sprekke i gipsskjøtene. Usannsynlig men mulig.

Og du kan la strømmen være som den er, å endre krever autorisert elinstallatør (= dyrt)

Ifølge en kompis som jobber med å inspisere så lukter ikke mugg så mye, man må legge nesen nær der muggen er for å kjenne lukten. Derimot kan jo andre kjemiske reaksjoner skje i materialet når det har vært i kontakt med fuktighet over tid. Litt likt emulsjonslukten fra syllene på husene fra 60- og 70-tallet. For eksempel måtte jeg ta ut gymgulvet som tidligere eiere hadde lagt ut i uthuset på en uisolert betongplate, og da forsvant lukten som var der.

Det må være stumt under renoveringsgips der man setter skruene bare. Ellers blir det aldri bra hvor mye man enn sparker skruvhoder. Blir det mønstrede tapeter ovenpå synes det selvfølgelig ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.