2.878 lest ·
10 svar
3k lest
10 svar
Vil gipsplatene bli ødelagt hvis jeg pusser for nær?
Hei!
Jeg har et garasje som står på lecablokker på en betongplate.
På innsiden har jeg kledd veggene med OSB og gips.
Det ser ut slik:

Jeg vil nå pusse lecablokkene med puss.
Men spørsmålet er nå om jeg drar opp pussen så den kommer i kontakt med gipsen, vil da gipsplatene ødelegges av fukten i pussen?
Blir jeg nødt til å holde en liten glippe mellom puss og gips?
Takknemlig for kommentarer og erfaringer.
Mvh
Fredrik
Jeg har et garasje som står på lecablokker på en betongplate.
På innsiden har jeg kledd veggene med OSB og gips.
Det ser ut slik:

Jeg vil nå pusse lecablokkene med puss.
Men spørsmålet er nå om jeg drar opp pussen så den kommer i kontakt med gipsen, vil da gipsplatene ødelegges av fukten i pussen?
Blir jeg nødt til å holde en liten glippe mellom puss og gips?
Takknemlig for kommentarer og erfaringer.
Mvh
Fredrik
Jo gipsen klarer av pussen, om du nå ikke bløter for mye på gipsen. Vet ikke hvordan du har gjort det, står gipsen på Lecaen eller går den utenfor. Uansett så kommer du til å få en sprekk der, om du kun skal pusse. Hvorfor ikke pusse Lecaen og sparkle skjøten opp på gipsen. Vev så veggene = grov vev.
slik ble mitt

slik ble mitt

Sist redigert:
Hei!
Jepp, gipsen henger litt utenfor lecaen.
Men hvordan mener du at det kommer til å bli en glipe uansett?
Min forhåpning er å kunne dra opp puss på hele lecablokken så det slutter an mot leppen av gips.
Men den fuktige pussen kan jo kanskje svekke gipsplaten.
PS fint garasje!!!
Jepp, gipsen henger litt utenfor lecaen.
Men hvordan mener du at det kommer til å bli en glipe uansett?
Min forhåpning er å kunne dra opp puss på hele lecablokken så det slutter an mot leppen av gips.
Men den fuktige pussen kan jo kanskje svekke gipsplaten.
PS fint garasje!!!
Takk, ja siden det er forskjellige materialer, gips og Lecan, så beveger disse seg forskjellig ved temperaturforandring. Men hvis gipsen nå henger ned over Lecan, så vil jo sprekken komme nede under gipsen, noe som ikke vil synes. Sprekken vil naturligvis bli minimal, ikke så stor at du kan kaste hatten der. Jeg ville uansett brukt sparkel, siste biten mot gipsen, da denne siden mangler papp. Du kan også legge en tynn list mot gipskanten, pusse frem til listen, når pussen har tørket, tar du bort listen og legger en mykfuge der (syntetisk fugemasse). Som du ser finnes mange muligheter, avhengig av hvor nøye du ser på det.
Prøver å vekke denne tråden til live da jeg er i samme fase. Har osb og gips 11+13mm som begge er utenfor lecan. Blir altså å pusse opp ca 24mm. Hvordan løser jeg dette på best mulig måte uten å få fukt i gipsen og med minst mulige glipe?
Svarene finnes jo egentlig allerede ovenfor men jeg tenkte om noen har prøvd og om resultatet ble bra?
Mvh
Svarene finnes jo egentlig allerede ovenfor men jeg tenkte om noen har prøvd og om resultatet ble bra?
Mvh
Sett maskeringstape rundt kanten og med noen plast inn ca 0,5 m på gipsen, deretter puss veggen, du kommer til å måtte sette en list over skjøten, det sprekker sikkert der, to forskjellige materialer som beveger seg ulikt
Jeg fortsetter i dette spørsmålet fordi jeg ikke synes det er helt klart.
Hvis forutsetningene er som nevnt ovenfor, at svillen står på linje med lecaen og osb+gips (24mm) "henger" over Lecakanten og man ønsker å pusse opp slik at det flukter.
Trenger man på noen måte å skille platens underside fra pussen? I så fall hvordan?
En ting som bekymrer er fukten i pussen når man legger. En annen er risikoen for at vann suges opp i pussen og opp til platene ved f.eks. snøsmelting eller avspyling av gulvene som man ønsker å kunne gjøre, og er en av grunnene til at man velger å bygge med Leca-sokkel. En mindre estetisk sprekk mellom materialene plager meg ikke.
Noen som kan oppklare dette?
Hvis forutsetningene er som nevnt ovenfor, at svillen står på linje med lecaen og osb+gips (24mm) "henger" over Lecakanten og man ønsker å pusse opp slik at det flukter.
Trenger man på noen måte å skille platens underside fra pussen? I så fall hvordan?
En ting som bekymrer er fukten i pussen når man legger. En annen er risikoen for at vann suges opp i pussen og opp til platene ved f.eks. snøsmelting eller avspyling av gulvene som man ønsker å kunne gjøre, og er en av grunnene til at man velger å bygge med Leca-sokkel. En mindre estetisk sprekk mellom materialene plager meg ikke.
Noen som kan oppklare dette?
Vet ikke hvor stor risiko det er for at gipsen blir våt av pussen men en idé kan være å sette sånne der lister for ytterhjørner på gipset vegg som man bløter og limer fast. Om du skjærer bort halve siden og så fester den nederst på gipsen så får du litt beskyttelse for gipsen når du pusser og så kan du sparkle så du får en pen skjøt. Bare en idé.
Klikk her for å svare