11.955 lest ·
22 svar
12k lest
22 svar
Verktøy for å sage pen luke i gavl?
TS55an har fjærende kløyvkniv, og nei funksjonen er ikke borte. Den fjærer når du senker ned saga, men den fjærer ikke i "lengderetning", altså når den går fremover. Altså, igjen, skru ikke bort kløyvkniven om det på noe vis går an å unngå, hvilket det i prinsipp alltid gjør.imported_Byggaren skrev:
Hvorfor antar du at man må fjerne klyvkniven? Det er helt feil. Se innlegg 10 for hvordan du starter med klyvkniv på.Milkshaken skrev:
For øvrig er jeg enig med deg om at bajonettsag/stikksag føles tryggere oppe på stigen.
Daniel_N skrev:
Ditt svar är visserligen inte riktat till meg, men ändå...
Metoden att skyve fremover mens man trykker ned sagen gjelder for en sirkelsag med pendelbeskyttelse. På en senkesag er det nok å trykke ned sagen så går den selv fremover når kløyvkniven tar i.
Det er altså to ulike teknikker, avhengig av hvordan sagen er konstruert.
Men ingen av dem går å sage bakover med når kløyvkniven er montert.
Derimot er senkesagen farligere å jobbe med fordi det går an å trykke ned sagen uten å starte den. Da står klørnetennene på underlaget og starter man den da... så kommer tilbakeslaget som et brev på posten, noe svigersønnen fikk erfare når han skulle kappe en plate med min og ikke forstod at man skyver unna sperren, starter sagen og så senker ned den. Det stoppet den gangen ved en ripe i skinnen.
Og like ille er det å ligge for langt bak og strekke seg for langt frem og løfte sagen i forkant når man kommer til slutten. Da beskyttes ikke klørn. Da kan det lett hende at man vingler til med sagen og klørn tar i skinnen før den har stanset og da kommer også tilbakeslaget når man er ute av balanse.
Og borre nye hull i skinnen behøver du nok ikke å gjøre. Derimot bytte skrue til FH uten skive.
Metoden att skyve fremover mens man trykker ned sagen gjelder for en sirkelsag med pendelbeskyttelse. På en senkesag er det tilstrekkelig å trykke ned sagen så går den selv fremover når kløyvekniven tar i.
Det er altså to ulike teknikker, avhengig av hvordan sagen er konstruert.
Men ingen av dem går å sage bakover med når kløyvekniven er montert.
Derimot er senkesagen mer lumsk å jobbe med siden det går å trykke ned sagen uten å starte den. Står klingetennene på underlaget og starter man den da... så kommer tilbakeslaget som et brev på posten, noe svigersønnen fikk erfare når han skulle kappe en plate med min og ikke forsto at man skyver unna sperren, starter sagen og så senker den. Det stoppet den gangen ved en ripe i skinnen.
Og like ille er det å ligge for langt bak og strekke seg for langt frem og løfte sagen i forkant når man kommer til slutten. Da beskyttes ikke klingen. Da kan det lett skje at man vingler med sagen og klingen tar i skinnen før den har stoppet og da kommer også tilbakeslaget når man er ute av balanse.
Og bore nye hull i skinnen trenger du ikke å gjøre. Derimot bytte skrue til FH uten skive.
Derimot kan man faktisk, om man er forsiktig, sage "bakover" med både gamle og nye festool senkesager. Se her for detaljer: http://www.bvc024.com/images/items/fes/bsk/0017.pdf Jeg vet dog ikke om det finnes noen grense for hvor dypt man kan sage med denne metoden, skal teste en dag.
Tanken med konveks hode og skive er rett og slett for å beskytte skinnen, fh uten skive kan gi kanten på hullet juling, noe jeg ikke hadde likt hvis jeg hadde lånt ut min skinne f.eks. Men det er nok mest jeg som er pirkete.... Men kan man få en fh så lav at det går an å kjøre med sagen over den? Ellers er det vel enklere å bare bruke en "for lang skinne" og kjøre så langt man skal rett og slett.
Daniel_N skrev:
Det kan noen ganger være litt vanskelig å få plass til en 'for lang skinne' hvis f.eks. vinduet sitter som det skal. Da har man maks 30 cm opp til takfoten på et hus med 2,40 i innvendig etasjehøyde i de aller fleste tilfellene.
Skinnene er for øvrig en forbruksvare. Blir den skjev, blir ingenting rett. Og skjev kan den bli fordi man ikke tar seg tid til å legge den plant. Hvis så en klossmajor tråkker på den, er det kjørt. Eller hvis den blir stilt til siden og glir og havner en etasje lenger ned. Måtene er mange. Også å få tilbakeslag. Min 1,40-s skinne er klar for utskifting. Skal kappe ned den brukbare delen til en kortere. Min 3,0-s klarer seg nok livet ut
Jeg fikk min sirkelsag til å klemme en gang på en stige, og det hjelper ikke å "være forberedt", risikoen for å skade seg alvorlig er kjempestor om det skjer.....nå for sirkelen i bakken og jeg holdt meg fast, men men.......
Klikk her for å svare