Hei!

Hvilket verktøy ville dere anbefale for å få en rett og pen åpning i gavlen på garasjen min? Åpningen skal være ca. 2,5 meter opp på gavlen. Fasaden er av tre.

- Stikksag føles litt ustabilt...
- Håndsag føles steinalder...
- Sagblad kanskje?

/ d

Senksag med skinne kanskje?!? Festool TS75 el. TS55, går sikkert å leie.

Ok...

Er sänksåg = sirkelsag = klinga?

Jo sirkelsag, men det er liksom enklere å begynne midt i da du senker ned bladet til ønsket dybde på valgfritt sted. Nå vet jeg ikke om akkurat Festool (www.festool.se) er den mest passende maskinen, men den vil sikkert funke.

De har senkesag på hyreshuset for 180kr for en dag... da er spørsmålet om det er verdt det når man aldri har kjørt en før. Dessuten er det jo viktig at den ikke er tung og klumpete da jeg kommer til å stå på en stige og kjøre.

Hmm... min gamle B&D stickis kanskje får duge :)

Skal du ha for rundt om luken så har du jo litt "vingelmån" og da duger antakelig en tigersag. Ellers kan man på mange vanlige håndsager montere bort "styrbladet" (bladet som stikker ned bak selve bladet) og da kan man, hvis man er litt forsiktig, senke bladet ned i materialet. Sag da langs en skinne/regle.

Mikael_L
Kan du ikke spikre fast 4 stk planker som styrer sagen, på riktig avstand/sted. Så kjører du med stikksagen langs plankene. Med en brukbar stikksag, men først og fremst med bra blad så bør det bli tilstrekkelig rett så man ikke ser noe fra 2,5 meters avstand i alle fall.

Plankene trenger du bare stifte fast litt forsiktig med to små tynne spiker per planke. Så det blir jo ikke noe stort hull der. Men har man litt maling å sette i spikerhullene etterpå, så synes det ikke i det hele tatt.

I
Å kjøre opp et hull i en trevegg er enkelt gjort med styreskinne (1,4 m lang) + Festo (eller Bosch) dykksag. Jeg måtte gjøre det da vinduer ble skiftet i datterens hus fordi panelet var spikret i karmen.

Festoskinnet har et (opphengs-)hull i den ene enden. Stort og ikke særlig egnet for en treskrue. Jeg boret derfor to nye 4 mm hull og dro treskruer gjennom dem og inn i fasaden for å feste skinnen etter at jeg hadde målt ut hvor snittet skulle ligge.

Resten var en bagatell.

Jeg hadde kløyvebeskyttelsen (kniven bak sagbladet) demontert (noe man ikke skal gjøre av sikkerhetsgrunner, men om man bare er bevisst på hva som kan skje, er det ingen større fare å kjøre uten). Begynte midt i snittet og kjørte frem og tilbake. Tok så en håndsag og fjernet de trekantbiter i hver ende som blir igjen p.g.a. bladets runding.

Lappet så inn med ny panel, tett inntil sagesnittet. Farge over og man må stå veldig nær for å kunne se at bordene er kløvd henholdsvis kappet.

Skulle også sette en støtteramme og så ta stikksag eller vanlig sirkel

MoN skrev:
Skal du ha fôr rundt om luken så har du jo litt "vingelmån" og da duger antagelig en tigersag. Ellers kan man på mange vanlige håndsager montere bort "styrbladet" (bladet som stikker ned bak selve sagbladet) og da kan man, om man er litt forsiktig, senke sagbladet ned i materialet. Sag da langs en skinne/regel.
Nei, for alt i verden, ikke ta bort klyvkniven! Spesielt ikke når du skal sage i en vegg, stående på en stige. Det er fullkomment livsfarlig, etter min mening.

Om du absolutt trenger å senke ned sagen, går det fint å gjøre med klyvkniven på, da trykker du sagen litt fremover samtidig som du senker den, så får klyvkniven plass. Dybden har du innstilt på forhånd.

En regel å sage etter er imidlertid en topp idé.

For øvrig er jeg enig i at tigersag/stikksag burde fungere fint om du skal ha fôr osv.

En skinne med senkesag er lett å lære seg å håndtere, men presisjonen føles litt overkill i denne situasjonen. Men skal du bruke skinne, anbefaler jeg å skru den fast i veggen i de to små hullene som finnes i hver ende. Bruk store skiver og kuleformet skruehode og dra forsiktig så du ikke ødelegger skinnen.

imported_Byggaren skrev:
Jeg hadde klyvbeskyttelsen (kniven bak sagbladet) demontert (noe man ikke skal ha av sikkerhetsårsaker, men er man bare bevisst på hva som kan skje, er det ingen større fare å kjøre uten). Begynte mitt i snittet og kjørte frem og tilbake. Tok så en håndsirkelsag og fjernet de trekantbitene i hver ende som blir igjen p.g.a. bladets avrunding.

Byggaren
Hvorfor demonterte du klyvekniven på en festool? Den fjærer jo. (når jeg tenker etter kanskje ikke den funksjonen fantes på den gamle modellen?)

I
Daniel_N skrev:
Hvorfor monterte du av fliskniven på en festool? Den fjærer jo. (Når jeg tenker etter fantes kanskje ikke den funksjonen på den gamle modellen?)
Ellers går det ikke an å sage bakover med den. På min Festo fjærer definitivt ikke fliskniven, og jeg tviler på at den gjør det på de nyere modellene. I så fall er funksjonen borte. Den skal jo ta i når det tar imot fremover slik at ikke sagen kommer farende mot den som sager.

I
Daniel_N skrev:
...
Bruk stor plate og kuplet hode og trekk forsiktig så du ikke ødelegger skinnen.

Kuplet hode? Og hvordan får du da sagen til å gå fremover/bakover over styringen på slutten?

Milkshaken
jeg anbefaler IKKE sirkel i noe utførelse.... Akkurat fordi det er oppe på en stige... Kløyvekniven har vi fjernet i alle situasjoner, men man må være forberedt på kast hvis man ikke er vant og kan "Lese" saga... Jeg synes tiger er det beste... Hvis du vil kan du kutte av bladet med en vinkelsliper så det ikke flagrer så mye, bladet blir da mer stabilt og går gjennom alt som har med tre og spiker å gjøre.....
(Her om dagen skulle jeg sage bort et eksisterende yttertak, som vi har spikret et nytt tak over, jeg trodde jeg hadde sjekket alt under, men nope... plutselig hadde jeg saget av en stag som holdt en ventilasjonskanal, staget var 25 x 15 mm ... merket det ikke engang når jeg kuttet det av..)
Jeg holder meg til tigersagen som sagt ...:)

Er tigersag mye bedre enn stikksag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.