10.668 lest ·
40 svar
11k lest
40 svar
Veranda med valmet tak. Dimensjonering, vinkler bjelker osv
Passet på å ta et par bilder til når regnet hadde trukket forbi. Hvis jeg har tid til overs i morgen, skal jeg gjøre noen prøvefresinger i en bit 115x115mm stolpe for å se om det kan bli fint med litt flere detaljer. Jeg er litt usikker på det hele, det kan lett bli litt for mye med snickarglädje med freste spor og fasninger i stolpene. Jeg sikter på en slags blanding av århundreskifte og tidløs moderne stil som kan matche resten av huset... Men det koster jo ingenting med en prototypestolpe.
Siste feriedagen og slettsponten er på plass. Det ble litt høvling for å få sponten til å møtes pent på oversiden av de skjevtstående takstolene, men resultatet ble riktig bra. Har lagt på underlagspapp og brettet den midlertidig opp under takrennen samt festet forkant med småbiter i påvente av blikkenslageren som kommer neste uke. Vi har bestemt oss for å bruke yttepapp i stedet for bandtekking for å holde kostnadene nede. Skulle vi ombestemme oss så er det jo ingenting som hindrer oss i å bandtekket i fremtiden. Det kommer til å bli matakis självtäck 3 i skifergrått som passer riktig bra mot resten av husets farger. Vårt hus er bygget i 2021 så vi kan ikke benytte oss av ROT-fradraget så vi gjør det selv så langt det går.
Bildet utenfra er tatt i motlys og ble dessverre litt uskarpt.
PS.
Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg vil gjøre det med takavvanningen, men jeg vil prøve å få til en løsning som gir et integrert inntrykk og lar mest mulig av forkanten på takstolene være synlig. Her tar jeg imot tips og ideer med takk.
Bildet utenfra er tatt i motlys og ble dessverre litt uskarpt.
PS.
Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg vil gjøre det med takavvanningen, men jeg vil prøve å få til en løsning som gir et integrert inntrykk og lar mest mulig av forkanten på takstolene være synlig. Her tar jeg imot tips og ideer med takk.
Sist redigert:
Det blir veldig fint!
Med båndplater hadde dere kunnet få integrerte fotrenner for avvanning, men nå må det nesten bli den minste takrennen du kan finne og presse den opp så høyt det går mot takfoten.
Nedløpsrør ved den indre stolpen ved sideinngangen om det går. Ikke for nær fasaden, men heller ikke i synsfeltet.
Med båndplater hadde dere kunnet få integrerte fotrenner for avvanning, men nå må det nesten bli den minste takrennen du kan finne og presse den opp så høyt det går mot takfoten.
Nedløpsrør ved den indre stolpen ved sideinngangen om det går. Ikke for nær fasaden, men heller ikke i synsfeltet.
Fotrønn hadde klart vært den peneste. Prisene vi har fått inn på kombinasjonen hadde dog vært høyere enn totalkostnaden for resten av bygget, så jeg må velge en mer kostnadseffektiv løsning for øyeblikket. Jeg vurderer litt om det ville være mulig å lage et relativt lavt rektangulært renne som integreres i fotbeslaget. Litt tykkere gods burde ikke være umulig å få til det hele med. Problemet blir å få riktig farge, men det er jo faktisk mulig å male renna i matchende farge for å unngå høye oppstartskostnader. Vi får se hva blikkenslageren sier.
Bedre sent enn aldri. Her kommer litt bilder av resultatet. Etter mange diskusjoner fram og tilbake rundt valg av renner osv hvor vi blant annet diskuterte en løsning med rektangulær renne integrert i fotplaten, bestemte vi oss for en fotrenne i stålplate med utkast og trakt omtrent 200mm fra fasaden. På den ene siden koblet vi til eksisterende nedløpsrør og på den andre siden lot vi montere et nytt nedløpsrør der vi slipper ut vannet i dreneringen. Vi har litt grovere makadam enn vanlig, hvilket gjør at det også håndterer styrtregn uten problemer. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, spesielt fordi vi fikk bevart utsikten mot sperrene fri som følge av at takkonstruksjonen ligger oppå taket.
Alt i alt har det hele kostet meg ca 70000kr inkludert byggesaksavgifter og har mildt sagt vært et lærerikt prosjekt som har gitt mersmak for fremtidige byggprosjekter.
Alt i alt har det hele kostet meg ca 70000kr inkludert byggesaksavgifter og har mildt sagt vært et lærerikt prosjekt som har gitt mersmak for fremtidige byggprosjekter.
Klikk her for å svare