Takk så mye.

Jeg skal prøve å være litt bedre enn vanlig på å ta bilder under byggingen og prøve å gi litt tilbake til forumet som alltid har vært til stor nytte.

Nå vurderer jeg å bytte ut råsponten med perlestaff for å få en penere overflate på undersiden.
Noen som har gjort lignende løsninger? Finnes det noen fallgruver her eller er det bare å tute og kjøre?

T
Har ingen anelse, men det er nok mer arbeid å få til geringene om du har perlestaff. Så kanskje du vil ha glattpanel og ikke råpanel. Litt finere overflate og færre kvist etc.

Med tanke på tykkelsen på "tradisjonell" perlestaffpanel så må du vurdere å bruke kortere skruer til beslag fremover samt tette stiftene for holdbarhetens skyld. Dette for å unngå synlige skruer på den ellers pene undersiden. Samt at forsterkninger utføres på undersiden dersom takrennekrok skal monteres på høvlet treunderlag fra oversiden.

• Liker
Susanna.G
  • Laddar…
Takk for tips. Lett å gjøre en tabbe og dra for lange skruer gjennom.

Slettpanel ser faktisk ganske flott ut og fikk konas velsignelse, så det heller i den retningen.
Utvalget av slettpanel virker litt begrenset, men beijer ser ut til å ha 27mm slettpanel, dog uten not og fjær i kortenden. Tror dere at man klarer en "frisk skjøt" på slettpanelet, eller må den i så fall skjøtes over takstolene? Den blir jo knapt utsatt for noen laster. Alternativet er å kjøpe et par fresestål og komplettere med not og fjær selv, eller en lamellfres. Rent spontant ville jeg selv tro at en 27mm planke som skjøtes mellom takstolene skulle klare seg bra forutsatt at man holder god margin fra å gjøre generalskjøter.

T
Risikoen er at de bøyer seg og sprekken glipper, men sett en laskbrikke på baksiden og skru i så funker det.

K knegolf skrev:
Da var byggetillatelsen godkjent og byggingen har startet.

Begynte med å bygge selve rammen til tredekket med en flytende konstruksjon.
Det som ikke vises på bildene er at jeg har fjernet platene ved ytterhjørnene for å deretter grave en grop om ca 30cm dyp i bærelaget under hjørnene. Her har jeg med makt og stor overbevisning drevet ned 4 stk 12mm armeringsjern i ca 45 graders vinkel i bunnen av hullet for å agere som tre-røtter. I hullet har jeg deretter støpt med betong opp mot en bjelkesko som jeg har festet i den allerede avrettede rammen. Tanken her er å forankre mot vindlast.

Jeg har vært ganske dårlig på å ta bilder under byggtiden men her er et par fra i dag.

Stolpene er på plass. Alt endetre er malt før montering med tjæralin linoljemaling.

Det har blitt en god del prefabrikering på regnværsdager. Har frest og forboret 118 stk s
"Stolper" som skal sitte som utsmykking i bæringen. Disse er 245mm lange og laget av 43x43mm dimensjonshøvlet trevirke.
Måtte bygge en fresjigg for å kunne masseprodusere disse. Kjøpte også en boremal fra amazon for å få alle hull rette i endene.
Stolpene monteres med 8mm treplugger og trelim mellom øvre og nedre bæringer, så toleransene på hullmønsteret er ganske tette.

På det ene bildet vises en prøveoppsett av stolper før boring for å få en passende innbyrdes avstand.

Mer bilder og oppdateringer kommer etterhvert.

Må slå et ytterligere slag for onshape, verdens beste verktøy for å tegne i 3D. Vanvittig generøs gratisversjon som kan generere ordentlige byggesøknadstegninger på bare et par minutter, for ikke å snakke om alle funksjoner med å kunne ta mål direkte i mobiltelefonen etterhvert som man bygger.
Hei. Litt off topic men hva har dere for farge på fasaden?

Mvh
Christian

Hei christian.
Det er tjærevitriol fra auson.
Vi har malt to ganger med ett års mellomrom. Panelet var grunnoljet ved levering, noe som gjorde at det ikke sugde til seg så mye ved første strøk, så resultatet ble noe ujevnt. Andre året sugde det til seg ordentlig.
Fargen skifter ganske mye avhengig av lysforhold, så her er et bilde av den andre siden i direkte sollys.

• Grått hus med svart tak og trelliskonstruksjon, fotografert i solskinn; trær og grønn plen i bakgrunnen.
  • Liker
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K knegolf skrev:
Hei christian.
Det er tjærevoks fra auson.
Vi har malt to ganger med ett års mellomrom. Panelet var grunnoljet ved levering, noe som gjorde at det ikke sugde til seg så mye ved første strøk, så resultatet ble noe ujevnt. Det andre året sugde det til seg ordentlig.
Fargen skifter ganske mye avhengig av lysforholdene, så her er et bilde av den andre siden i direkte sollys.
Ok. Tusen takk for ditt svar.

Litt fremgang.
Utsmykningen i bjelkebæreren er klar og montert. Jeg valgte å male alle stolpene to ganger før montering fordi det blir veldig vanskelig å komme til ellers. Jeg malte også undersiden av bjelkebæreren samt oversiden av alle 95x95 lekter for å sikre god dekning.

Malingen jeg har brukt er tjæralin, en blanding av tretjære og linolje så den trenger litt mer tid på seg til å tørke, hvilket også har bidratt til at jeg forsøker å male så mye som mulig før montering.
I løpet av uken kommer en levering fra gaveldekor med stolper, over- og underliggere som også disse skal strykes to ganger før montering. Etter det blir det takstoler og sluttstryking av alt sammen for å male inn skjøtene mellom alle deler. Deretter følger glattpanel og taktekking.

• Bygge av en utekonstruksjon med trestolper på terrasse mot en grå fasade. Møbler og planter i forgrunnen.
  • Liker
Testarn
  • Laddar…
T
Flott!

Små fremskritt. Mange sene kvelder med maling, men nå er i alle fall rekkverkene montert. På grunn av vår skånske monsunsesong har jeg ikke kunnet male mer av konstruksjonen, men nå begynner ferien med litt flere muligheter til å treffe inn dager med bedre vær.

• Nybygd veranda med tregulv og grå rekkverk foran et grått hus. To grå dører med vinduer. Utemøbler og planter i forgrunnen.
  • Liker
Dortmunder DAB og 1 annen
  • Laddar…
T
Stilig! Det kommer til å bli veldig bra.

Formiddagens arbeid. Takstolene ble prefabrikkert helt etter modellen fra onshape. Min far kom over for å hjelpe til med å løfte dem på plass, og de passet perfekt. Nå har jeg med stor sannsynlighet brukt opp all flaks for dette året.
Konen som vises på det første bildet er egentlig mer fornøyd med resultatet enn det som fremgår på bildet (skulle egentlig ikke være med)

• Nybygget pergola foran et hus, med takstoler montert. En kvinne sitter på en benk ved siden av bygget, omringet av planter og dekorasjoner.
  • Takstoler prefabrikert fra modell, montert på et grått hus med metalltak og doble dører, sett nedenfra.
  • Prefabrikkerte takstoler av tre montert på svart metallstruktur mot blå himmel.
  • Takstoler montert på et bygg med svart metalltak under blå himmel.
  • Liker
Dortmunder DAB og 3 andre
  • Laddar…
T
Flott tilpasning på de ytre ryggene. Gøy at det ser ut til å gå bra!

Takk.
Ble faktisk til og med fornøyd selv.
Nå er alle takstolene på plass. De to fremste som møter opp de skråstilte takstolene var ikke helt lette å sage til. De er skåret i 67,5 grader i den ene retningen og 7 grader i den andre, så her ble det håndarbeid med en halvt slitt håndsag siden min kapp- og gjærsag ikke klarte snittet. Litt sliping på snittflaten etterpå ga et bra resultat.

Får ta litt flere bilder i morgen. Himmelen åpnet seg kort tid etter at jeg hadde fått de siste takstolene på plass, så det ble travelt å rydde bort sager og andre verktøy.

• Nybygd pergola med takstoler foran et mørkt hus med skråtak. Verktøy og stiger er plassert rundt pergolaen.
  • Liker
maah og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.