Hei!
Har to spørsmål angående en ventilert luftspalte på trefasade.
1) Hvis jeg skal ha stående trepanel, vil jeg da ha liggende spikregler, vil dette gjøre at luftspalten blir oventilert?

2) Oppfølgingsspørsmål til det første spørsmålet, et funksjonskrav er at luftspalten skal fungere kapillærbrytende, er det ikke risiko for at spikreglene transporterer fukt som har klart å trenge gjennom trefasaden?

Mvh
 
1) Normalt har du vel et lite mellomrom mellom alle bunnbordene (som deretter dekkes av overbord eller ribb). Dette mellomrommet gir jo en mengde små luftingshull mellom de forskjellige rommene som skapes av de liggende spikerlektene. Om du har et tildekket takutstikk ventileres fasadeområdet gjennom glissen panel

2) Det er svært små mengder fukt som trenger gjennom en malt fasade i god stand om det ikke er et spesielt utsatt sted. Den som er "supernøyaktig" lager avfasing og dryppnese på spikerlektene. Men jeg vil si at god ventilasjon rekker langt, langt nok, i normale tilfeller og med et godt takutstikk.

"I slagregnsutsatte steder er det lurt å feste vertikale avstandslekter eller avstandsplater av for eksempel 8 mm board mellom spikerlekt og vindsperre for å sikre lufting og hindre vann på spikerlektens overside fra å trenge inn i og skade veggkonstruksjonen. Dette er spesielt viktig ved overbord- og notpanel. I overbordpanelet anses luftingen å kunne oppfylles gjennom selve konstruksjonen med panel og spikerlekt. I tilfeller hvor spesielle lekter eller avstandsstykker brukes bak spikerlekten, bør spikerlektens tykkelse ved plassbygde yttervegger være minst 34 mm for lektens frie spennvidde."

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4551&contextPage=5947
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.