Hei alle!

Skal gi meg i kast med å renovere mitt bad, ifølge de nye reglene skal man jo flytesparkle et fall med resultatet at det som minst blir 17mm sparkel og så opp mot 25 mm.

Da dette vil skje på overetasjen, er jeg litt usikker på vekten det innebærer på bjelkene.

Bjelkene er 220*45 og litt usikker på lengden da jeg ikke har en tegning, men ville gjette rundt 5m
Hva tror dere om vekten??
kanskje skal si at den totale gulvflaten handler om ca 5,5kvm og det er cc 60 på bjelkene

I
Et bjelkelag beregnes normalt for egenvekt + nyttig last. Den første er konstant. Den andre ikke permanent. Den nyttige lasten i bolighus er satt til 50kg/m^2 i jevnt utbredt last ved normaltilfellet og kan økes med 40% ved eksepsjonell belastning (f.eks. ved vann i badekaret). I tillegg kommer bevegelig last (som alltid betraktes som punktlast, tilsvarende to voksne personer i farligste laststilling, dvs. midt på gulvet).

Badekar (om slikt finnes) med vann veier en del, men det pleier ikke å stå midt på gulvet og det pleier ikke heller å være noen møbler for øvrig på baderommet utover toalettet. Badekaret har forhåpentligvis konstruktøren allerede tatt i betraktning ettersom det blir en punkt- event. linjelast i forhold til bjelkene og dimensjonert for det. Resten av den jevnt utbredte lasten mangler med andre ord.

Du kan altså utnytte en del av den utbredte nyttige lasten for gulvbelegget uten at det skjer noe.

Du kan altså beregne hva fliser, fugemasse og det som du skal bygge opp underlaget med veier sammen/m^2 og se hvor mye du har igjen av de normerte 50kg/m^2.

Men... skal du flislegge på et trebjelkelag får du et annet problem i stedet, som henger sammen med belastningen. Det er risikoen for nedbøyning i trekonstruksjonen og da kanskje ikke bjelkenes dimensjon er tilstrekkelig selv om de tåler belastningen. Nedbøyningen øker med økt last og allerede ved moderat nedbøyning risikerer du at flisene slipper fra underlaget, alternativt at fugene smuldrer opp under trykket ved vinkelendringen, alternativt at de knekker og sprekker løs. Bruker å kalles 'svai i gulvet'. Prøv derfor å hoppe skikkelig på gulvet i nåværende tilstand. Føles det allerede nå ettergivende, velg da annet gulvbelegg.

Jeg er ingen ekspert, men jeg snakket med en flisfyr for en stund siden, og han anbefalte absolutt at man regelrette cc 300 når man skal flislegge, nettopp for å redusere risikoen for sprekker på grunn av svai. Jeg tror til og med han sa at det fantes krav på det. Dessuten er vel maks lengde for en 45x220 uten støtte ca 4,2m med normal svikttoleranse har vår konstruktør sagt, så det høres ut som du kan få problemer med svaiende bjelkelag.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.