Jeg skal sette min mangel på et bord og vil ikke at bordet skal kollapse. Kan noen anslå vekten på en aldrende 55 cm bred bordmangel av støpejern?
Jeg har hittil ikke kunnet legge ved bilde. Hvis jeg ikke lykkes, meddeles herved at den er grønnmalt.

Jeg har vurdert å ta den fra hverandre for å fjerne skitt av støv og fett, men jeg har en følelse av at enkelte deler er i spenn. Ved demontering, tenker jeg at noe kan løsne og slå hull i taket eller i meg. Dessuten skal den monteres sammen igjen!

• Gammel grønnmalt bordmangel i støpejern med trehåndtak står på tregulv, omgitt av esker.
Vei den på en personvekt.

Om du ikke klarer å få den på en personvekt, gjør som man gjør med kjæledyr:
Vei først deg selv uten mangel.
Vei deretter deg selv med mangelen i armene.
Subtraher.
Hvis vekten ikke klarer deg pluss mangel, la en mindre person gjøre det hele.

Er nok best å gå på magefølelsen i dette tilfellet
om du skulle få vite at mangelen veier f.eks. 52kg, hvordan skal du vite om bordet ditt tåler det.
Om bordet tåler å sittes på, så tåler det mangelen også.

... den der mangler nok veldig pent ... men hvem sveiver?

Takk for svar.
Jeg kan ikke løfte mangelen.

• Sint
hulingen
  • Laddar…
Mangelen ser ut til å være omtrent like stor som en bananeske. En bananeske fylt med homogent støpejern veier ca 430 kg (om jeg ikke har regnet feil). Hvis vi antar at mangelen fyller eskens volum til et sted mellom en sjettedel til en åttedel, havner vi i spennet 53-72 kg. Altså som Peter2400 skrev her ovenfor, holder bordet til å sitte på så holder det for mangelen!

Ukvalifisert gjetning: 25 kilogram.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Gjetter litt mer enn KOW... sier 30

(vi vil jo gjerne ha fasiten så ;) )

• Wow
hulingen
  • Laddar…
Denne veier 14 kg :)
En hvit strykepresse med "START STOP"-knapp, veier 14 kg.

Den veier sannsynligvis 60-70 kg. Går ikke an å sammenligne med en moderne sak.
Men på den andre siden forstår jeg ikke helt hva du skal med den informasjonen til. Du vet sannsynligvis ikke hva et bord tåler av vekt/last.

Akkurat nå finnes det et faktaark på Tradera for en lignende mangel. Den oppgis å veie 30 kg

• Glansmangel fra Blomé & Co med tekst om funksjoner og spesifikasjoner, inkludert garanti og vekt.
C
S Surly skrev:
Mangelen ser ut til å være omtrent like stor som en bananeske. En bananeske fylt med homogent støpejern veier ca. 430 kg (om jeg ikke har regnet feil). Om vi antar at mangelen fyller esken sin volum til et sted mellom en sjettedel til en åttendedel, havner vi i spennet 53-72 kg.
Så må man vel kompensere for at den til 75% består av tre og ikke støpejern?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.