Er midt i kjøkkenrenovering og oppdaget at veggen består av gipsplate der veggskapene skal opp.
Det går sikkert å sette visse skruer i stenderne, men selvfølgelig ikke alle, da de nye skapene er både bredere og smalere enn de andre.
Noen som har funnet en løsning på problemet selv eller som har tips og ideer på hvordan man bør tenke ved et sånt øyeblikk?
De alternativene jeg selv har kommet frem til er:
Takk på forhånd!
Anders
Det går sikkert å sette visse skruer i stenderne, men selvfølgelig ikke alle, da de nye skapene er både bredere og smalere enn de andre.
Noen som har funnet en løsning på problemet selv eller som har tips og ideer på hvordan man bør tenke ved et sånt øyeblikk?
De alternativene jeg selv har kommet frem til er:
- Sette opp to bord, ett oppe og ett nede, som man fester i stenderne og deretter fester skapene i. Ulempen er jo at skapene kommer ut litt fra veggen, men det går jo å fikse med en pen list i underkant
- Sette opp en plate, typ OSB, fra nederkant på skapene opp til taket. Er dette noe å anbefale i det hele tatt? Å sette OSB utenpå gips, man pleier vel gjøre det motsatt vanligvis? Og er OSB-platene sterke nok?
- Sette opp skapene med mollyplugg der de ikke går å feste i stenderne, føles dog som det mest usikre alternativet da jeg har dårlige erfaringer med mollyplugg som har sluppet.
Takk på forhånd!
Anders
* 2 planker, nei blir antageligvis ikke bra med denne "dybdeforskjellen"
* Jo, vanligvis sitter OSB/Plyfaen bak gipsen og OSB er sterk nok også for kjøkkenskap.
* Hvis bare et par skruer havner i trestenderne OG alle skapene er ordentlig skrudd sammen med hverandre skal det fungere bra! Det pleier også å være mulig å legge inn en list på baksiden av skapene, og så skru gjennom denne + skap OG treffe alle stenderne i veggen bak.
* Jo, vanligvis sitter OSB/Plyfaen bak gipsen og OSB er sterk nok også for kjøkkenskap.
* Hvis bare et par skruer havner i trestenderne OG alle skapene er ordentlig skrudd sammen med hverandre skal det fungere bra! Det pleier også å være mulig å legge inn en list på baksiden av skapene, og så skru gjennom denne + skap OG treffe alle stenderne i veggen bak.
Ofte spiller ikke "djupskillnaden" noen rolle da man ofte setter fliser under skapene, så jeg hadde gjort ifølge alt 1.
Det pleier også å gå an å legge i en list på baksiden av skapet og deretter skru gjennom denne + skap og treffe samtlige bolter i veggen bak. Tips fra ByggaNytt- sikkert bra men jeg begriper ikke noe...
Det pleier også å gå an å legge i en list på baksiden av skapet og deretter skru gjennom denne + skap og treffe samtlige bolter i veggen bak. Tips fra ByggaNytt- sikkert bra men jeg begriper ikke noe...
Visst, det kan funke men det avhenger jo av om det finnes høyskap eller andre faste installasjoner ved siden av å ta hensyn til...
Jo, en del (fleste?) overskap har et mellomrom mellom bakstykket og veggen på >10 mm, der kan man feste opp en list som egentlig kommer til å fungere som distanse for de kommende skruene som går rett gjennom bakstykket-list-gips-regel. Disse skruene skal ha store skiver på innsiden av skapet og blir jo fullt synlige men høyt oppe i den øvre hylleplanet så synes det likevel ikke da!
Jo, en del (fleste?) overskap har et mellomrom mellom bakstykket og veggen på >10 mm, der kan man feste opp en list som egentlig kommer til å fungere som distanse for de kommende skruene som går rett gjennom bakstykket-list-gips-regel. Disse skruene skal ha store skiver på innsiden av skapet og blir jo fullt synlige men høyt oppe i den øvre hylleplanet så synes det likevel ikke da!
Sist redigert:
Jeg hadde tenkt å løse "dybdeforskjellen" ved å sette en list under skapene som går ned en liten bit over flisen, men dybdeforskjellen blir kanskje for stor likevel? For øvrig er det en lang rad med veggskap, ingen faste installasjoner eller høyskap å ta hensyn til...
Ang. OSB-plate så skrev ByggaNytt "Jo, i vanlige fall sitter OSB/Plyfan bak gipsen og OSB er tilstrekkelig sterk også for kjøkkenskap", dermed fungerer det altså å dra opp osb utenpå gipsen også? Det blir jo en dybdeforskjell her også, men det blir vel ikke i nærheten av like mye som med bord?
Ang. OSB-plate så skrev ByggaNytt "Jo, i vanlige fall sitter OSB/Plyfan bak gipsen og OSB er tilstrekkelig sterk også for kjøkkenskap", dermed fungerer det altså å dra opp osb utenpå gipsen også? Det blir jo en dybdeforskjell her også, men det blir vel ikke i nærheten av like mye som med bord?
Tror at du får skapene til å henge bra ved å skru dem i de stendere som du kommer til og deretter skru sammen alle skap. Avhenger jo litt av hvordan skapene er laget, men de jeg har hengt opp har en planke tvers over hele skapet så man kan feste det i minst en stender. Er man usikker så kan man skru en langsgående list i underkant langs alle skap som de kan stå på. Deretter en likadan over skapene som man setter vinkler i og skruer fast i skapene. Setter man den nedre først så er det også til god hjelp for å få skapene i vater og på riktig høyde, så det kan være bra som tips ved alle skap som skal settes.
Nå forstår t.o.m. jeg...ByggaNytt skrev:Visst, det kan funke men det avhenger jo av om det finnes høyskap eller andre faste installasjoner ved siden av å ta hensyn til...
Jo, noen (fleste?) overskap har et mellomrom mellom bakstykket og veggen på >10 mm, der kan man feste opp en list som egentlig kommer til å fungere som distanse for de kommende skruene som går rett gjennom bakstykke-list-gips-regel. Disse skruene skal ha store skiver på innsiden av skapet og blir jo fullt synlige men høyt oppe i den øvre hylleplanet så synes det likevel ikke så!
hmmm...?
hvorfor sager du ikke opp gipsen og kortler mellom dine stående stendere?
så tilbake med gipsen og så er det KLART!!
i annet fall kan du like gjerne som det er nevnt her før, skru i de stendere som finnes, så skrur du sammen overskapene med 4 stk skruer (3,5x25) spax skruer, 1 stk i nedre bakkant, så 3 stk i din forkant....
finish
mvh
snickar estwing
hvorfor sager du ikke opp gipsen og kortler mellom dine stående stendere?
så tilbake med gipsen og så er det KLART!!
i annet fall kan du like gjerne som det er nevnt her før, skru i de stendere som finnes, så skrur du sammen overskapene med 4 stk skruer (3,5x25) spax skruer, 1 stk i nedre bakkant, så 3 stk i din forkant....
finish
mvh
snickar estwing
ja osb går bra for underskapene. men IKKE for overskap...supremo skrev:Jeg hadde tenkt å løse "dypforskjellen" ved å sette en list under skapene som går ned en liten bit over flisene, men dypforskjellen kanskje blir for stor uansett? For øvrig er det en lang rad med veggskap, ingen faste installasjoner eller høyskap å ta hensyn til...
Ang. OSB-plate så skrev ByggaNytt "Jo, i vanlige fall sitter OSB/Playwood bak gipsen og OSB er tilstrekkelig sterk også for kjøkkenskap", dermed funker det altså å trekke opp osb utenpå gipsen også? Det blir jo en dypforskjell her også, men det blir vel ikke i det hele tatt like mye som med bord?
det skal sitte 2" virke bak.
mvh
snekker estwing
Råkade ut for samme problem når jeg hjalp moren min med å bygge nytt kjøkken. Gå til en blikkenslager og kjøp det antall meter plåt du trenger for å kle veggen bak skapene. Skru plåten i stenderne så har du deretter et fast materiale som ikke bygger noe på veggen å skru i.
Vær bare nøye med hvilke skruer du bruker.
Vær bare nøye med hvilke skruer du bruker.
Tenker en del akkurat nå på hvordan og hva jeg skal rette opp tømmerveggen med, skiller ca 3-4 cm øverst mot gulvnivå.
Kan ikke bruke 45x45 lekter + plater pga plassmangel, vurderer derimot glespanel 25 x 70 som jeg legger opp vertikalt og deretter enten kryssfiner + renoveringsgips eller tykkere mdf eller sponplate.
Siden jeg ikke vet nøyaktig på hvilken høyde overskapene kommer til å sitte ennå pga. at gulvet heller litt og ikke er lagt ennå, lurer jeg på om det burde være mulig å bruke lengre skruer, for eksempel 150mm, gjennom luftspalten mellom lektene og tømmeret uten at det gir etter, slik at skapene ikke bare henger i platene?
En annen idé jeg har tenkt på i stedet for doble plater er om man kan bruke 22mm gulvspon i stedet, "klinger" ikke så bra (jeg vet), lurer bare siden en kompis har det
Sist men ikke minst, er det nok med avstandsstykker på 30cm avstand mellom 25x70 (lektene er 25 og ikke 28mm, hvorfor vet jeg ikke) lekter og vegg for å få stabilitet?
Kan ikke bruke 45x45 lekter + plater pga plassmangel, vurderer derimot glespanel 25 x 70 som jeg legger opp vertikalt og deretter enten kryssfiner + renoveringsgips eller tykkere mdf eller sponplate.
Siden jeg ikke vet nøyaktig på hvilken høyde overskapene kommer til å sitte ennå pga. at gulvet heller litt og ikke er lagt ennå, lurer jeg på om det burde være mulig å bruke lengre skruer, for eksempel 150mm, gjennom luftspalten mellom lektene og tømmeret uten at det gir etter, slik at skapene ikke bare henger i platene?
En annen idé jeg har tenkt på i stedet for doble plater er om man kan bruke 22mm gulvspon i stedet, "klinger" ikke så bra (jeg vet), lurer bare siden en kompis har det
Sist men ikke minst, er det nok med avstandsstykker på 30cm avstand mellom 25x70 (lektene er 25 og ikke 28mm, hvorfor vet jeg ikke) lekter og vegg for å få stabilitet?
Klikk her for å svare