Grunnproblemet er at du ikke varmer opp huset med olje, som det var bygget for.
I tillegg tenker du å bruke kjelleren til annet enn lagring og vask, noe den heller ikke er bygget for.
Det er en risiko for at "plattan" består av et tynt lag betong på et ujevnt underlag av fuktig leire, sand og stein. Fordelen er i så fall at det er lett å meisle opp.
Drener gjerne om vinteren hvis du tenker å sette bort jobben. For da har mange firmaer jobbtørke.
Mitt tips er å drenere rundt huset først. Vent deretter og se hvordan det går med fuktigheten.
I dette rommet er det ikke så mye som er løst. Men det er kanskje unødvendig å gå løs med høytrykksspyleren, så jeg dropper det. Jeg har kjøpt en sekk med pussmørtel C som jeg tenkte å reparere skadene med, fylle i gamle hull samt skjule vp-rør i dette sporet med.
Nå har vi brukt opp drøyt en sekk mørtel C. Det blir brukbart, men ikke så fint i overgangen mellom den nye og gamle pussen. Skal man slipe ned i skjøtene eller sparkle med noe?
Når jeg har pusset, har jeg forsøkt å lage en litt løsere velling som jeg bruker i overgangen (skarvene). Da blir den ikke så skarp.
Dvs. jeg pusser og river av overflaten som vanlig. Deretter, når det har tørket litt, tar jeg en løsere blanding på et så stort område som kreves for å skjule overgangen.
Jeg vet ikke om dette er den beste måten? Men det er slik jeg gjør det i hvert fall.
Det peneste er selvsagt å slå ned alt det gamle og deretter legge på nytt, men det krever jo en litt større arbeidsinnsats.
Ok, det skal jeg prøve neste gang. Akkurat nå venter jeg på at det skal tørke ordentlig (kald kjeller = virker som det tar lang tid) så tenkte jeg å prøve å slipe for hånd med en sånn betongsliper.
Jeg brukte en betongfres (en kraftig vinkelsliper) med diamantblad (sånn med "klosser") for å frese bort maling og løs puss. Advarsel, det støver noe infernalsk, selv om jeg leide en maskin som var koblet til en grovstøvsuger.
Deretter pusset jeg veggene med pussmørtel C og malte med silikatmaling. Sitter fint enn så lenge, riktignok har det bare gått knapt 2 år så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det ser ut om 20 år.
Ble det noen utvendig drenering, eller hvordan fikk du bukt med fukten i kjellerveggene?
vi drenerte 3/4 av huset for 2 år siden og nå holder vi på med siste veggen. Nedre delen av veggene fortsetter å forvitre og det er verre i visse deler av kjelleren.
vi drenerte 3/4 av huset for 2 år siden og nå holder vi på med siste veggen. Nedre delen av veggene fortsetter å smuldre opp og det er verre i visse deler av kjelleren.
Har du merket noen stor forskjell siden du drenerte om, så du merker at det har ført til noe? Jeg bor i et kjedehus der annethvert hus har kjeller og annethvert ligger på en plate på bakkenivå. Uheldigvis er den verst utsatte veggen under naboens hus, så jeg kan umulig drenere om (om jeg ikke kjøper og river naboens hus da, men det går selvfølgelig ikke…! ).
Oi, det var annerledes bygget. Hvordan fungerer det for dine andre naboer som også har kjeller?
vi har ikke merket noen forskjell siden omdreneringen
Mitt hus ser ut til å være det som har mest problemer, men jeg har jo ikke vært nede i naboenes kjellere, så jeg vet jo ikke helt sikkert. Det jeg lurer på er om det KAN være dreneringen, men også om det kan være et sprukket/lekker rør fra overvannet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.