Forrige eier rev vegg og laget bue. Jeg vil ha et ekstra rom igjen. Der jeg nå sitter med kameraet skal det være sofa, og 70" TV-en skal henge på veggen. Økonomien i verden har gått til skitt, og selv om trelastprisene har kommet seg litt etter pandemien er alt dyrt nå for tiden.

Hva ville vært den rimeligste angrepsvinkelen rent økonomisk når man ser til materialvalg og utførelse? Siden TV-en kommer til å sitte mot veggen og ungene før eller siden kommer til å sitte oppe lenger enn meg (rommet som bygges blir antagelig mitt soverom) vil jeg ha den så isolert som mulig. De andre veggene i huset mistenker jeg er bygget av fyrstikker og papir...

Alt innenfor buen er blurret for at dere skal slippe å lide av det jeg må rydde opp etter ungene før jeg legger meg
Uklart bilde av et rom med en buet døråpning, rotete interiør og uskarpe detaljer. Tatt i kontekst av renovering og bygningsendringer.

S Slangfil skrev:
Forrige eieren rev vegg og laget buegang. Jeg vil ha et ekstra rom igjen. Der jeg nå sitter med kameraet skal det finnes sofa og 70" TV-en skal henge på veggen. Økonomien i verden har gått til helvete og selv om trelastprisene har hentet seg litt inn etter pandemien er alt dyrt nå for tiden..

Hva ville være den rimeligste angrepsvinkelen rent økonomisk når man ser på materialvalg og utførelse? Siden TV-en kommer til å være mot veggen og ungene før eller senere kommer til å være oppe lenger enn meg (rommet som bygges blir sannsynligvis mitt soverom) vil jeg ha det så isolert som mulig. De øvrige veggene i huset mistenker jeg er bygd av fyrstikker og papir...

Alt innenfor buegangen er blurret for å unngå at dere skal lide av det jeg må rydde opp etter ungene før jeg legger meg [bilde]
Skal du ha en dør i veggen som skal bygges opp eller blir det bare en fast vegg og inngang fra et annet sted? Dobbeltgips lydisolerer bedre og er billigere enn osb+gips. Men hvis du skal montere en TV på veggen, er det lurt å tenke over hvor den skal sitte slik at du kan sette inn kortlinger å skru i. Fyll veggen med f.eks. steinull. Osb+gips gjør det enklere ved oppheng av bilder, m.m. En veggmontert TV vil lede lyden inn i tilstøtende rom mer enn om TV-en står på en TV-benk.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Skal du ha en dør i veggen som bygges opp eller blir det bare en fast vegg og inngang via annen plass?
Dobbelgips lyddemper bedre og er billigere enn osb+gips. Men om du skal montere en TV på veggen, så er det lurt å tenke ut hvor den skal sitte slik at du kan sette kortlinger å skru i.
Fyll veggen med f.eks. steinull.
Osb+gips letter oppheng av bilder, m.m.
En veggmontert TV vil lede lyden inn i tilstøtende rom mer enn om TV-en står på en TV-benk.
Døren er en halvbue der TV-en antydes til høyre i det uskarpe bildet, så det er rolig.

Jeg forstår at en veggmontert TV leder lyden mer, men det er av plassmessige grunner... kan noen type isolering i akkurat den veggen gi ytterligere merkbar demping?

S Slangfil skrev:
Døren er et halvbue der TVen hintes om til høyre i det uklare bildet, så det er greit.

Jeg forstår at en veggmontert TV leder lyden mer, men det er av plasseringsmessige grunner.. kan noen type uten isolasjon i akkurat den veggen gi ytterligere merkbar demping?
Selvfølgelig skal du fylle veggen med isolasjon.
Steinull har gode egenskaper for nettopp å dempe lyd. Du kunne jo også sette opp akustikkpanel bak TV-en som er moderne akkurat nå og ser fint ut.
Vil man gå ekstra langt for å lyddempe så finnes det måter å lage en såkalt lydklassifisert vegg på. Men det koster jo desto mer.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.