Jeg kjøpte et hus i vår der en kakkelovn fra 1920-tallet inngår. Det begynner nå å nærme seg oppstart av denne varmekilden. Den har blitt brukt kontinuerlig de siste årene fortalte den forrige eieren (besiktigelse finnes). Han nevnte også at man skal vedlikeholde ildstedet ved å tilføre materiale rundt om i den da leiren sprekker litt når man fyrer.
Hva jeg har forstått det som er det en slags varmetålig leire man skal "mure" på.
Er det noe å tenke på når man skal kjøpe det og hvordan går man deretter fram når man skal mure dette?
Hvor ofte bør man gjøre det?
Takknemlig for alle tips.
Hva jeg har forstått det som er det en slags varmetålig leire man skal "mure" på.
Er det noe å tenke på når man skal kjøpe det og hvordan går man deretter fram når man skal mure dette?
Hvor ofte bør man gjøre det?
Takknemlig for alle tips.
Du trenger vanlig, hederlig tørrleire (evt. grave opp egen fra bakken). Dessverre finnes det sjelden i byggevarehandelen, så finn din nærmeste bygningsvernsbutikk eller kakkelovnmaker eller kjøp fra Bare Mineraler.
Fjern all løstsittende puss, fukt steinene.
Bland ca én del leire og tre deler sand (ganske finkornet) med vann til en løs mørtel.
Smør på et jevnt, tynt lag, noen mm tykt, med svamp eller pensel.
La tørke i en uke.
Hvor ofte avhenger av hvor mye du fyrer, men én gang i året blir det kanskje. Du ser jo når pussen forsvinner.
Fjern all løstsittende puss, fukt steinene.
Bland ca én del leire og tre deler sand (ganske finkornet) med vann til en løs mørtel.
Smør på et jevnt, tynt lag, noen mm tykt, med svamp eller pensel.
La tørke i en uke.
Hvor ofte avhenger av hvor mye du fyrer, men én gang i året blir det kanskje. Du ser jo når pussen forsvinner.
Takker for svaret.
Jeg fikk for noen dager siden også kontakt med en kakkelovn restauratør gjennom bekjente som nevnte de samme tingene. Han nevnte nettopp at man ikke skulle bruke noe annet enn vanlig leire, varmetålig sådan blir ofte for hard og sprekker da mer. Trolig har dette blitt brukt før.
Leiren får jeg i neste uke
Jeg fikk for noen dager siden også kontakt med en kakkelovn restauratør gjennom bekjente som nevnte de samme tingene. Han nevnte nettopp at man ikke skulle bruke noe annet enn vanlig leire, varmetålig sådan blir ofte for hard og sprekker da mer. Trolig har dette blitt brukt før.
Leiren får jeg i neste uke
Klikk her for å svare