2 658 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Underhålla kakelugn
Jag köpte ett hus i våras där en kakelugn från 1920-talet ingår. Det börjar nu närma sig igångkörning av denna värmekälla
Den har använts kontinuerligt under de senaste åren berättade den förra ägaren (besiktning finns). Han nämde också att man skall underhålla eldstaden genom att tillföra material runt om i den då leran spricker lite när man eldar.
Vad jag fattat det som är det en slags värmetålig lera man skall "mura" på.
Finns det något att tänka på när man skall köpa det och hur går man sedan till väga när man skall mura detta?
Hur ofta bör man göra det?
Tacksam för alla tips.
Den har använts kontinuerligt under de senaste åren berättade den förra ägaren (besiktning finns). Han nämde också att man skall underhålla eldstaden genom att tillföra material runt om i den då leran spricker lite när man eldar.
Vad jag fattat det som är det en slags värmetålig lera man skall "mura" på.
Finns det något att tänka på när man skall köpa det och hur går man sedan till väga när man skall mura detta?
Hur ofta bör man göra det?
Tacksam för alla tips.
Du behöver vanlig, hederlig torrlera (alt. gräva upp egen ur backen). Tyvärr finns det sällan i bygghandeln, så leta upp din närmsta byggnadsvårdsbutik eller kakelugnsmakare eller köp från Bara Mineraler.
Ta bort all löst sittande puts, blöt stenarna.
Blanda ca en del lera och tre delar sand (ganska finkornig) med vatten till ett löst bruk.
Smeta på ett jämt, tunt lager, några mm tjockt, med svamp eller pensel.
Låt torka en vecka.
Hur ofta beror på hur mycket du eldar, men en gång om året blir det kanske. Du ser ju när putsen försvinner.
Ta bort all löst sittande puts, blöt stenarna.
Blanda ca en del lera och tre delar sand (ganska finkornig) med vatten till ett löst bruk.
Smeta på ett jämt, tunt lager, några mm tjockt, med svamp eller pensel.
Låt torka en vecka.
Hur ofta beror på hur mycket du eldar, men en gång om året blir det kanske. Du ser ju när putsen försvinner.
Tackar för svaret.
Jag fick för några dagar sedan även kontakt med en kakelugns renoverare genom bekanta som nämde samma saker. Han nämde just att man inte skulle använda något annat än vanlig lera, värmetålig sådan blir ofta för hård och spricker då mer. Troligtvis har detta använts innan.
Leran får jag i nästa vecka
Jag fick för några dagar sedan även kontakt med en kakelugns renoverare genom bekanta som nämde samma saker. Han nämde just att man inte skulle använda något annat än vanlig lera, värmetålig sådan blir ofta för hård och spricker då mer. Troligtvis har detta använts innan.
Leran får jag i nästa vecka
Klicka här för att svara