Huddingebo Huddingebo skrev:
Du snakker med en maskiningeniør som har studert fasthetslære og skru-elementer etc på ganske høyt nivå.
Det er helt opplagt at markedet er fullt av skruer, med ulik styrke til ulike priser.
Hva er det egentlig du prøver å si?

Er prisen det viktigste for deg?
Interessant at du dro ingeniørkortet... Og så at du blander inn markedet i det hele...

Hadde skruen gått å produsere, og det hadde vært en etterspørsel for den, så hadde den vært på markedet... Du kan gjerne lenke til skruen så skal jeg kjøpe en pakke og teste den...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Interessant at du dro ingeniørkortet... Og så at du blander inn markedet i det hele...

Hadde skruen kunnet produseres, og det hadde vært en etterspørsel etter den, så hadde den vært på markedet... Du får gjerne linke til skruen så skal jeg kjøpe en pakke og teste den...
Det er fordi han tror at "ingeniørkortet" er som en slags joker når man snakker om sånt her..

Det er vel heller Sorte Per i praktiske spørsmål som har sin grunn i brukerfeil :crysmile:

• Haha
  • Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Men ærlig talt. Hvor feil kan man egentlig gjøre når man skrur i en terrassebordskrue? Visst, når min 6-årige sønn har fått skru i noen terrassebordskruer kan både bits og skruehode være litt maltraktert etterpå, men skruens holdbarhet har neppe blitt dårligere på grunn av hans håndtering. Nei, brukerfeil kjøper jeg ikke.

Jeg har ingen erfaring med Biltemas skruer (har brukt Heco og Essve) og skruer pleier generelt bare å knekke for meg når jeg skrur i ask, eik eller lignende, aldri i mykt bartre.
Er det noe jeg kommer til å endre på i fremtiden, er det å unngå C4 og bruke minst A2 rustfritt. C4 ruster etter bare noen år her på vestkysten (selv om jeg bor ca. 1 mil fra havet).

V vectrex skrev:
Men ærlig talt. Hvor feil kan man egentlig gjøre når man skrur i en terrassekrue? Visst, når min 6-årige sønn har fått skru i noen terrassekruer så kan både bits og skruehode være litt maltraktert etterpå, men skruens holdfasthet har neppe blitt dårligere på grunn av hans håndtering. Nei, håndteringsfeil kjøper jeg ikke.

Jeg har ingen erfaring med Biltemas skruer (har brukt Heco og Essve) og skruer pleier generelt bare å knekke for meg når jeg skrur i ask, eik eller lignende, aldri i mykt bartre.
Er det noe jeg kommer til å endre på i fremtiden er å unngå C4 og heller bruke minst A2 rustfri. C4 ruster bare etter noen år her på vestkysten (til tross for at jeg bor ca 1 mil fra havet).
Sjansen for at din 6-åring er sterk nok til å klare å stramme en skrue så hardt at den knekker tror jeg er ganske lav..

Problemet oppstår når voksne menn enten bruker feil type verktøy når de skrur i skruen, eller skrur den for langt inn (mange ganger for å slippe å etterstramme hvis skruene kryper opp)..

Eller så kan det være at de kanskje ikke har bygget/konstruert helt riktig og får for store bevegelser i konstruksjonen som gjør at skruene knekker..

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Særlig når man tenker seg det faktum at folk som faktisk vet hvordan man bør gå frem når man skrur i en skrue sjelden har nevnte problem med at annenhver skrue knekker av.
V vectrex skrev:
Men ærlig talt. Hvor feil kan man egentlig gjøre når man skrur i en terrassekrue?
Jeg undrer faktisk også på hva man kan gjøre feil? Om vi for "øyeblikket" glemmer slagtrekkere og deres eventuelle påvirkning, hva er riktig og hva er galt?

Som jeg ser det kan man i prinsippet bare tilpasse to parametere. Innboringshastighet og -dybde. Hastigheten har jeg aldri reflektert over mer enn at man bruker den hastigheten som fungerer uten at man mister kontrollen? Er det viktig å bruke riktig hastighet og hva er da riktig hastighet?

Når det gjelder dybden skrur man vel skruen jevnt med terrassen eller noe derunder, eller? Man vil jo verken ha "utstikkende" skruehoder eller "hull" av "overforsenkede" skruehoder. Så hvordan gjør man feil?

Jeg har skrudd en del furu, og min erfaring er at det definitivt er forskjell på ulike terrassekruer. I noen tilfeller har en tosifret prosent av skruene knekt av etter ett år. Har dog i prinsippet aldri opplevd at skruen knekker mens man skrur, om man da ikke treffer en steinhard kvist eller noe lignende.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Sjansen for at din 6-åring er sterk nok til å klare å stramme en skrue så hardt at den brekker tror jeg er ganske lav.
Kreves normalt ingen større styrke for å manøvrere avtrekkeren på skruetrekkeren. :p

Jonas Persson
Violina Violina skrev:
Nei, det tror jeg ikke, det er jo det som er greia ;)
Trodde jeg ikke heller, fylte bare på ditt resonemang(y)

Det eneste jeg prøvde å forklare, for at de som ikke er så innsatt i skruer ikke skal kjøpe feil, var at A2 hhv. A4 ikke angir strekkfastheten.

Noen tror det er en slags kvalitetsstempel som garanterer en god skrue, når det i virkeligheten bare angir hvor motstandsdyktig skruen er mot korrosjon.

Min erfaring er at det er stor forskjell i strekkfasthet mellom ulike fabrikat. Ofte gjenspeiles det av prisen, men ikke alltid.

Terrassebord sveller og tørker også ofte og belaster skruen. Tre er mer eller mindre mykt, knekker skruen når den dras 1mm under treoverflaten (minimum på fersk ntr terrassebord som tørker ut etter en tid) så er det en dårlig skrue med dårlig strekkfasthet.

De skruene jeg har absolutt best erfaring med er Heco. Biltema har ujevn kvalitet, sannsynligvis produsert i Kina med ujevn kvalitet på grunnmaterialet.

Innen industrien har jeg for det meste jobbet med metriske skruer i varme miljøer, men prinsippene er de samme med flytegrenser, bruddgrenser, herding, korrosjonsklasser etc. Det er ofte vanskelig å få fram korrekt data på, f.eks. flytegrense på "no name" skruer. Rustfritt har GENERELT en lavere bruddgrense, og rustfritt er heller ikke en garanti for at skruen tåler temperaturen i f.eks. en eksosmanifold. Det finnes ikke-rustfrie legeringer som med riktig behandling er betydelig bedre i det henseendet. (det også en vanlig myte)

Sist redigert:
  • Liker
Violina
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Igjen, tror noen på alvor at for eksempel Biltema år etter år selger skruer som lett ryker?

Selvfølgelig finnes det dårlige eksemplarer eller muligens en hel batch.

For kanskje fem år siden solgte Byggmax en egen skrue fra Kina i blå bokser. Det var søppel, hadde blant annet en eske med 6x120 og de var skjeve. Har ikke sett deres eget merke siden da, kun Heco.

Ingen foretak med butikk i Sverige selger søppel, det går ikke da kundene reklamerer. Dårlige skruer selges muligens på kinesiske nettsider der forbrukerlovene ikke når og som har millioner av andre kunder å lure.
Beviselig selger Biltema hjullager som år etter år slites ut etter 1-3 år.
Ujevn kvalitet er deres standard.

• Liker
RoAd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kreves normalt ingen større styrke for å manøvrere avtrekkeren på drillen. :p
Nei, men å holde igjen drillen/sørge for at kraften overføres til skruen..

Alle manglende bits og skruehoder er jo et bevis på at akkurat den biten kanskje svikter?

• Liker
civilingenjören
  • Laddar…
Bevisligen selger biltema hjullager som år etter år slites ut etter 1-3 år.
Ujevn kvalitet er deres standard.
Eller 1 måned :rolleyes:

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
A
Ujevn kvalitet er deres standard
Der er jeg virkelig enig, rent lotteri mange ganger:)

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
  • Liker
hus520 og 1 annen
  • Laddar…
Jonas Persson
Beviselig selger biltema hjullager som.år etter år slites ut etter 1-3 år. Ujevn kvalitet er deres standard.
Synes ikke det er helt det samme. Hjullager er dyre å produsere med god kvalitet og jeg vil påstå at Biltemas er mye billigere enn original. Terrassekruene har en lignende pris med mange andre merker.

Hva!!
Forborrer dere ikke?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.