optimum optimum skrev:
De fleste forstår (i det minste jeg) at A2 er rustfri terrasseskruer og A4 syrefast.

For det er vel terrasseskruer vi fortsatt diskuterer?

Finnes det noen herdet ikke rustfri skrue som betegnes A2 eller A4?
Ja Biltema har flere alternativer:
Terrasseskruer C4 - Biltema.se
Vet ikke om den er herdet, men det står i teksten at den er C4, men at for tøffere miljøer anbefales rustfrie alternativer.

optimum optimum skrev:
De fleste skjønner (i det minste jeg) at A2 er rustfri terrasse-skrue og A4 syrefast.

For det er vel terrasse-skruer vi fortsatt diskuterer?

Finnes det noen herdede ikke rustfrie skruer som betegnes A2 eller A4?
Ja, hvem har påstått noe annet?
Men A2 og A4 forteller fortsatt bare om hvilken korrosjonsklasse skruen har, IKKE om hvilken strekkfasthet skruen har.
Det finnes mange måter å nå forskjellige styrkeklasser på skruer.
Om den er herdet eller ikke sier absolutt ingenting om oppnådd strekkfasthet.

Sist redigert:
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja hvem har påstått noe annet?
Men A2 og A4 snakker fortsatt bare om hvilken korrosjonsklasse skruen har, IKKE om hvilken strekkfasthet skruen har.
Det finnes mange måter å oppnå forskjellige styrkeklasser på skruer.
Om den er herdet eller ei, sier absolutt ingenting om oppnådd strekkfasthet.
Jeg skylder på Coops kaffe. Det inneholder for lite koffein. Nå ser jeg at du skrev A2/A4.:surprised:. Blandede det sammen med C4.

Det er nok enklest å kjøpe av en bedre produsent.

• Liker
optimum og 1 annen
  • Laddar…
Meg bekjent når det gjelder 1.4404 og 1.4401 (den typen stål som sannsynligvis er det A2 og A4 klassifisert terasseskruer er laget av) er at de har nøyaktig samme mekaniske egenskaper, men ulik motstandskraft mot korrosjon. Altså den ene går ikke lettere i stykker enn den andre når man skrur dem i.

Viktigst (som vanlig) og som mange ikke ser ut til å forstå, når de bygger terrassen sin, er at man absolutt ikke skal skru inn skruene for langt og/eller stramme dem for hardt. Dels påvirker det holdfastheten i treverket, men aller viktigst er at man risikerer å overstige strekkgrensen og deretter også bruddgrensen for materialet i skruen. Og i den forbindelse tror jeg ikke biltemas skruer er dårligere enn noen andre skruer, sannsynligvis har de lignende verdier for disse, ettersom de nesten garantert er laget i samme type materiale.

Hva jeg derimot tror kan skille seg noe er utformingen av skruen, noe som kan gjøre at man må bruke mer kraft for å skru inn en biltema-skrue og på den måten lettere (om man er ivrig amatør) "tar i for mye" og dermed knekker skruene.

Jonas Persson
Violina Violina skrev:
man måste använda mer kraft för att dra i en biltema-skruv och på så sätt lättare (om man är glad amatör)"tar i för mycket" och därmed drar av skruvarna.
Alla vet att en spik går av om man bockar den några gånger. En snarlik belastning sker med de nya mycket kraftiga slagande skruvdragarna, de skjuvar skruven många gånger per sekund när den slår.

Jag vill påstå att de bara ska användas för mycket grov skruv, att stressa klen trallskruv som inte ens behöver en kraftig skruvdragare är bara dumt.

Jeg hevder at hvis en metallskrue knekker etter å ha blitt skrudd inn i furu/gran, så er den laget av dårlig materiale.

Jeg hevder at om en metallskrue går av etter å ha blitt skrudd inn i furu/gran, så er den laget av dårlig materiale.
Det er nok å forenkle det litt...

Det finnes noen egenskaper vi ønsker som ikke er enkle å kombinere i en skrue ...

Vi vil ha en noenlunde liten diameter så skruen synes så lite som mulig.
Vi vil ha god motstandskraft mot korrosjon.

Lite hode og korrosjonsklasse er absolutt ingen hindring for å produsere skrue med tilstrekkelig strekkfasthet. Selv om "rustfritt" oftest holder en lavere klasse.

Sist redigert:
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Alle vet at en spiker knekker hvis man bøyer den noen ganger. En lignende belastning skjer med de nye, mye kraftigere slagende skrutrekkerne, de skjærer skruen mange ganger per sekund når den slår.

Jeg vil påstå at de bare skal brukes for veldig grove skruer, å stresse spinkle terrassebordskruer som ikke engang trenger en kraftig skrutrekker er bare dumt.
Ganske likt min mening, faktisk (y)

Litet hode og korrosjonsklasse er absolutt ingen hindring for å produsere skrue med tilstrekkelig strekkfasthet. Selv om "rustfritt" ofte holder en lavere klasse.
Nå føles det som at du ikke helt forstår hva det er du snakker om..

Strekkfastheten hos en skrue avhenger av dens materialegenskaper, og hvis du tenker på de egenskapene man ønsker hos (fremfor alt) en terrassekrue, er disse ikke helt forenlige.

Det er absolutt mulig å produsere en skrue som har alle ønskelige egenskaper når det gjelder dens materialegenskaper, problemet er at dette blir ganske dyrt..

Spørsmålet er jo da det, hvor godt tror du den typen skruer ville selge?

For det er jo også en viktig (kanskje til og med den viktigste) egenskapen hos en skrue, prisen.

Særlig når man tenker på det faktum at folk som faktisk vet hvordan man bør gå frem når man skrur i en skrue sjelden har nevnte problemer med at annethvert skruv går av..

• Liker
Jonas Persson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:

Trekkskiven til en skrue avhenger av dens materialegenskaper, og hvis du tenker på de egenskapene man ønsker hos (særlig) en terrassekrue er disse ikke helt forenlige.

Det er absolutt mulig å produsere en skrue som har alle ønskelige egenskaper hva det gjelder dens materialegenskaper, problemet er at dette blir ganske dyrt..

Spørsmålet er jo da, hvor godt tror du den typen skruer ville solgt?

For det er jo også en viktig (kanskje til og med den viktigste) egenskap hos en skrue, prisen.

Spesielt når man tenker på det faktum at folk som faktisk vet hvordan man bør gå frem når man strammer en skrue sjelden har nevnte problemer med at hver eneste skrue går i stykker..
Du snakker med en maskiningeniør som har studert fasthetslære og skruelementer etc på ganske høyt nivå. Helt klart er at markedet er fullt av skruer, med ulik styrke til ulike priser. Hva eksakt er det du prøver å si?

At prisen er det viktigste for deg?

Jonas Persson
Violina Violina skrev:

Dragholdfastheten hos en skrue avhenger av materialegenskapene, og hvis du tenker på de egenskapene man ønsker hos (framfor alt) en terrassekrue, er disse ikke helt forenlige.

Det er absolutt mulig å produsere en skrue som har alle ønskelige egenskaper når det gjelder materialegenskaper, problemet er at dette blir ganske dyrt..

Spørsmålet er jo da, hvor bra tror du den typen av skruer ville selge?

For det er jo også en viktig (kanskje til og med den viktigste) egenskapen hos en skrue, prisen.

Spesielt når man tenker på det faktum at folk som faktisk vet hvordan man bør gå frem når man skrur i en skrue sjelden har nevnte problemer med at annenhver skrue går i stykker..
Igjen, tror noen på alvor at for eksempel Biltema år etter år selger skruer som går i stykker?

Selvfølgelig finnes det dårlige eksemplarer eller muligens en hel batch.

For kanskje fem år siden solgte Byggmax en egen skrue fra Kina i blå bokser. Det var søppel, hadde blant annet en boks med 6x120 og de var krokete. Har ikke sett deres eget merke siden da, bare Heco.

Ingen bedrift med butikk i Sverige selger søppel, det går ikke da kundene reklamerer. Dårlige skruer selges muligens på Kinesiske nettsteder der forbrukerlovene ikke når og som har millioner av andre kunder å lure.

Jonas Persson
Du prater med en maskiningeniør som har studert fasthetslære og skruvelementer osv. på ganske høye nivåer.
Helt klart er det at markedet er fullt av skruer, med ulik styrke til ulike priser.
Hva er det egentlig du prøver å si?

Da forstår du også hvilke krefter en skrue som går tregt i f.eks. en kvist utsettes for når skruemaskinen slår mange ganger per sekund.

Disse kreftene oppstår ikke med en klassisk seigtrekkende skruemaskin. Hvorfor skal man betale mer for en skrue bare fordi den skal tåle å skrus med slag?

• Liker
SwiftD
  • Laddar…
Du prater med en maskiningeniør som har studert fasthetslære og skrueelementer etc på ganske høye nivåer.
Klart er at markedet er fullt av skruer, med ulik styrke til ulike priser.
Hva akkurat er det du prøver å si?

At det oftest kommer an på skit bak håndtaket :p

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Igjen, tror noen på alvor at for eksempel Biltema år etter år selger skruer som knekker?

Selvfølgelig finnes det dårlige eksemplarer eller muligens en hel batch.

For kanskje fem år siden solgte Byggmax en egen skrue fra Kina i blå esker. Det var søppel, hadde blant annet en eske med 6x120 og de var krokete. Har ikke sett deres eget merke siden da, bare Heco.

Ingen bedrift med butikk i Sverige selger søppel, det går ikke da kundene reklamerer. Dårlige skruer selges muligens på kinesiske nettsider hvor forbrukerlovene ikke når, og som har millioner av andre kunder å lure.
Nei, det tror jeg ikke, det er jo det som er greia ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.