155.674 lest ·
317 svar
156k lest
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassebordskrue
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 innlegg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2.838 innlegg
Ville ikke helle det i den nye bilen. Men gressklipperen kan få deres bedre oljer.K Krille_90_ skrev:Som sagt oven man velger hva man kjøper på biltema. Terrassegulvskrue til terrasse som er et jævla arbeid om det blir feil. Nei knapt, da legger man til litt og får god skrue fra essve istedenfor. Verktøy ja. Motordeler og motorolje nei. Finnes mye bra greier på biltema men man velger sine kjøp etter formål. Og jeg sier ikke at deres motorolje eller motordeler er dårlige, bare ikke verdt risikoen for meg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 innlegg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2.838 innlegg
Er det bare jeg som ikke tåler den skarpe lyden fra en slagtrekker? Ok, noen liker sine hørselvern, men med en vanlig maskin er det ikke farlig støy og jeg jobber heller uten.Rickard.ag skrev:
Hadde en samtale med en *selger fra en av de store produsentene der ute om dette *(velkledd Stockholmare som reiser rundt og gjør reklame for proffene). Han påstod at de ikke anbefalte slagtrekkere på i prinsippet alle treskruer, og definitivt ikke rustfrie, uansett tykkelse. Rustfritt skal være for mykt og herdet stål liker tydeligvis ikke å bli slått på, men jeg har aldri funnet noen tydelig advarsel mot det.
Om man begynner å lete rundt så er det faktisk veldig få skruer der slagtrekker faktisk anbefales, betongskruer er et unntak jeg har i hodet. For øvrig pleier det bare å stå en anbefalt hastighet og det kan man tolke som man vil.
Det har gått troll i å kjøpe maskin med slagtrekker. Hva skal man med 150Nm til for å skru? For nettopp terrassebordskruer bruker jeg min Bosch GSR 12V-35 FC. En liten sterk maskin med god batteritid.
Oljer tror jeg ikke det er noen fare med å kjøpe på biltema (om de har den kvalitetsklassifisering man vil ha). Det finnes tross alt ganske få produsenter av oljer, og jeg tror ikke at de ville jukse med kvalitetsklassifiseringen.
Liker heller ikke lyden, men de har sine fordeler. Slagtrekker har en selvfølgelig plass i jobben min, men jeg sliter ut minst tre skrutrekkere på en slagtrekker, så hvilken som oftest brukes er tydelig. Hjemme har jeg ingen og savner den ikke.Jonas Persson skrev:
Siden jeg skaffet meg min slagskrutrekker så er det nesten bare den som brukes. Og ja, jeg trives med kapsler
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 innlegg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2.838 innlegg
Synes å se at mange bruker unødig store og tunge maskiner, gjerne 18V og massevis med kraft. Har man bare en maskin kan jeg forstå det, men ergonomien lider av unødig vekt.Rickard.ag skrev:
Jo er enig.Jonas Persson skrev:
Har samme syn som deg. Er dog verktøyfetisjist så det blir mye merkevarer.
Men jeg nøler ikke med å kjøpe deres blokknøkler eller deler til pipesett. Maskinskrue mm går også hjem. Har mobbet deres 45J meiselmaskin og 10J sds max borhammer i åtte år uten at de har gått i stykker.
ESSVE-skruer er dog litt i overkant priset for min smak selv om de finnes i mitt sortiment.
Liker Bacho verktøy og har kjøpt en del når Jula har kjørt Black Friday med 50% rabatt.
Men når det gjelder blokknøkler er Stahlwille en klar favoritt. Ligger perfekt i hånden og har en god profil for å ikke skjære inn i hånden, og de holder fantastisk godt.
Essve finnes det noe som ikke kan erstattes. (så vidt jeg har funnet)
For eksempel deres lettbetongskruer som man fester bjelker med, typ de som er 10x185.
Eller konstruksjonsskruer som jeg brukte til limtrebjelkene da jeg bygde uterom.
Slike som disse..
Nei, ikke billige men veldig prisverdige.

QUOTE="Alfredo, post: 4200877, member: 54150"]Da: Hvordan i all verden kunne folk bruke sporhodeskrue når det finnes krysskruv?
Nå: Hvordan i all verden kunne folk bruke krysskruv når det finnes torx?[/QUOTE]
Ph2 har sine fordeler ennå
skruen sitter stille på bitsen om man skal strekke seg oppover og skru, en torxskrue faller løs oftere og "vobler"
Nå: Hvordan i all verden kunne folk bruke krysskruv når det finnes torx?[/QUOTE]
Ph2 har sine fordeler ennå
G
gone_fishing
Huseier
· Stockholm
· 2 913 innlegg
gone_fishing
Huseier
- Stockholm
- 2.913 innlegg
Forkrommet messing TFS, buet hode skal det være, er jo pent!Alfredo skrev:
Rev opp min gamle terrasse i fjor, ca 20m2 skrudd med spor-skruer og hver skrue forsenket (for hånd?). Mellomrom mellom terrassen ca 15mm. Øvre terrasse ikke råtten noe sted selv om den lå direkte på jorden, nedre "bjelker" litt råttent. Kreosotbehandlet på 60-tallet?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 innlegg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2.838 innlegg
Skruvskallen av amerikanen Phillips designet for industrien til å kave ut når momentet blir for stort. En levning fra 30-tallet før det fantes skruvdragere med moment. JIS er dens moderne motpart som ikke slipper.Handyman 1 skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 innlegg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2.838 innlegg
Ph2 har sine fordeler ennåHandyman 1 skrev:
Dessverre finnes ikke JIS å få tak i, den har det beste fra Phillips, men ikke dets svakheter. Har bare sett den som maskinskrue og bare montert.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 innlegg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2.838 innlegg