Heisann hei!

Har i dag et 1 ½ etasjes hus som jeg vurderer om det er mulig å bygge ut nedover
altså en kjelleretasje. Har skisset litt mulige og umulige ideer og kommet
fram til at det egentlig bare finnes ett alternativ.

Tenkte høre med dere om dere tror det er mulig, utbyggingen gjelder altså markplan
og ville innebære at en del av den gårdekkede terrassen vi har i dag ville blitt bygget
inn, og ytterveggen ville blitt flyttet. Knuten er at det finnes en rar vinkel
på huset som jeg er usikker på hvordan det blir med å flytte fasaden og deretter
fremfor alt, GÅR det an å gjøre slik, eller er det totalt idiotisk fordi det
kanskje ville koste skjorta å gjøre?

Legger opp to planskisser, den første hvordan det ser ut i dag og den andre for hvordan
tanken er at man skal binde sammen med kjelleretasje.

• Plantegning av et 1 ½ plan hus, viser dagens layout med stue, kjøkken, bad, soverom, og taket altan. Indikerer mulig utbyggingsområde.
  • Planskisse av dagens hovedplan i et 1 ½ etasjes hus, viser trapper, spisestue, kjøkken, bad, og rom med spesiell vinkel.
Kom igjen nå, jeg vet at det finnes meninger og kunnskap her!

Hvor er kjelleren? Under terrassen? Finnes det en kjeller i dag? Eller er det bakkenivået du kaller kjeller?

Hva er grunnlaget ved terrassen som du nå skal bygge inn?

Krawk skrev:
Hvor er kjelleretasjen? Under terrassen? Finnes det en kjeller i dag? Eller er det bakkeplanet du kaller kjelleretasje?

Hva er det for grunnlag ved terrassen som du nå skal bygge inn?
Hei! Njaeo, med kjelleretasje mener jeg bakkeplanet, tanken var å under terrassen deretter bygge et rom/garasje, alt står på søyler og lengst ut på den nesten sirkelformede terrassen er høyden 4 meter, så det er godt om plass under synes jeg...

Det er vel ikke noe spesielt som innebærer dunderproblemer, men det blir en del tilkoblingsdetaljer som må tenkes gjennom. Å fikse en grunn under eksisterende bygning med tilhørende stolper og fundament kan også forårsake litt hodeklø.

Hva slags tilkoblingsdetaljer tenker du på?
Selve rommet som trappen skal lede ned til er ikke bygget ennå, heller ikke
verandaen som skal være ovenfor. Grunnen til at jeg tar opp spørsmålet er nemlig at jeg enten må bygge verandaen som den er for å kunne få en avslutning på byggetillatelsen, eller revidere den og tegne inn et rom under med tilkobling til hovedbygningen (trappen). Og iom at vi trenger mer plass så ville det vel være
å la gjerrigheten bedra klokskapen tror jeg å bare bygge verandaen nå og så om kanskje 5-6 år rive den for å bygge et rom under...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.