Jeg har lest det. Men egenskapene ser ut til å overlappe hverandre slik at de blir likeverdige. Hvem vil for eksempel ha et lim som ikke fester på våte overflater?

wildeside wildeside skrev:
Trodde i min enfald att jag stiller et spørsmål for å få svar på det jeg spør om og ikke hjelpe andre med svar med sånt jeg ikke spurte om.
Det ene utelukker ikke det andre. Slik sier reglene:

”§ 5 Diskusjonsregler
Forumet på Byggahus.se er for forbrukere, dvs privatpersoner, som bygger eller renoverer. Her utveksler vi erfaringer, tar og gir råd.”

Jeg tolker dette som at det primære formålet ikke er at en spørsmålsstiller skal få et konkret svar på et spesifikt spørsmål, men at det er et diskusjonsforum der emnet kan diskuteres, noe som ofte leder til en annen og bedre løsning enn den spørsmålsstilleren opprinnelig tenkte seg. Dette er til gagn for hele forumkollektivet. Derfor synes jeg det er uheldig når spørsmålsstilleren kritiserer uønskede svar da det risikerer å hemme diskusjonen.

wildeside
Intet Intet skrev:
Jeg har lest det. Men egenskapene ser ut til å overlappe hverandre slik at de blir likeverdige. Hvem vil for eksempel ha et lim som ikke fester på våte overflater?
Ja de ser ut til å overlappe hverandre ganske mye, den største forskjellen ser ut til å være at PL600 griper direkte slik at man slipper stødfiksering.

• Liker
Intet
  • Laddar…
wildeside
Alfredo Alfredo skrev:
Det ene utelukker ikke det andre. Slik sier reglene:

”§ 5 Diskusjonsregler
Forumet på Byggahus.se er for forbrukere altså privatpersoner, som bygger eller renoverer. Her bytter vi erfaringer, tar og gir råd.”

Jeg tolker dette som at det primære formålet ikke er at en spørrer skal få et konkret svar på et spesifikt spørsmål men at det er et diskusjonsforum hvor emnet kan diskuteres, noe som ofte fører frem til en annen og bedre løsning enn den spørreren opprinnelig hadde tenkt seg. Dette er til nytte for hele forumkollektivet. Derfor synes jeg det er uheldig når spørreren kritiserer uønskede svar da det risikerer å hemme diskusjonen.
Om vi nå skal leke paragrafryttere!
§ 5.2 Hold deg til emnet
Det er bedre at du starter en ny tråd enn at du avviker fra emnet. Flere emner i samme tråd gjør det vanskelig å finne informasjonen man søker.
Det hemmer diskusjonen betydelig når man ikke holder seg til emnet.
VALG AV LIM? TRELASK MOT BETONG!
Om det nå er bedre eller verre med stållask er ikke å holde seg til emnet!
Nå for tiden er det ikke uvanlig at til og med byggefirmaene velger å lime både stål og trelasker til betongplaten for innervegger.
Men det sier ikke at det er riktig eller beste løsningen..

wildeside wildeside skrev:
Om det nå er bedre eller dårligere med stålregel er ikke å holde seg til emnet!
Jeg synes at det vel holder seg innenfor emnet, men det handler naturligvis om hvor snevert man tolker emnet. Her er din tolkning snevrere enn min, og det finnes vel ingen annen enn muligens en moderator som kan avgjøre hvem av oss som har mest rett.

Intet Intet skrev:
Jeg har lest det. Men egenskapene ser ut til å overlappe hverandre slik at de blir likeverdige. Hvem vil for eksempel ha et lim som ikke fester på våte flater?
PL600 sier vel for innendørs bruk? Det er en ganske vesentlig forskjell.

• Liker
wildeside
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
PL600 sier vel for innendørs bruk? Det er en ganske vesentlig forskjell.
Så PL400 er for både innen- og utendørs bruk.

Intet Intet skrev:
Så PL400 er for både innen- og utendørs bruk.
Ja

wildeside
Alfredo Alfredo skrev:
Med risiko for å bli OT 😉, jo det finnes. Her for eksempel:

[lenke]

[bilde]
Det er vel ikke OT, det handler om lim iallefall😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
jeg har brukt PL400 med veldig bra resultat (vindusbrett i marmor mot veldig liten festeoverflate, innendørs.

jeg har brukt PL600 med latterlig dårlig resultat, isoporplater mot støttemur i betong. Var tenkt å sitte fast bare til jeg fikk fylt igjen, men vinteren kom imellom. På våren lå alle isoporplatene løse i gropa. Limet var fortsatt på både betongen og platene. Det var altså limet som ikke tålte utendørsklimaet.

Ikke sammenlignbare forutsetninger. Men jeg stoler ikke på PL600 etter det.

Sist redigert:
wildeside
H hempularen skrev:
jeg har brukt PL400 med veldig bra resultat (vinduets benk i marmor mot veldig liten festeflate, innendørs.

jeg har brukt PL600 med latterlig dårlig resultat, isoporplater mot støttemur i betong. Var ment å bare sitte til jeg fylte igjen, vinteren rakk å komme imellom. Om våren lå alle isoporplatene løse i gropen. Limet var fortsatt på både betongen og platene. Det var altså limet som ikke tålte utendørsklimaet.

Ikke sammenlignbare forutsetninger. Men jeg stoler ikke på PL600 etter det.
Kan komme av at PL600 tydeligvis er for innendørsbruk.

• Liker
hempularen
  • Laddar…
wildeside
Noen som har prøvd polyuretanlim mellom tre og betong?
Jeg har limt murstein med det og det har fungert bra.

wildeside
Svarer på mitt eget spørsmål i mangel av bedre svar.
Prøvlimte med Biltema multibond rapid art.nr 38-029.
Resultatet ble over forventningene.
Etter et antall slag med 2 kg slegga så slapp regelbit på 20 cm fra betongen ved å rett og slett gå i stykker i treverket, så limet og en del av treverket satt fast i betongen.
Må si at det er et godt monteringslim for en billig penge 79,90:-.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.