2.673 lest ·
28 svar
3k lest
28 svar
Valg av lim? Trelekt mot betong.
Det ene utelukker ikke det andre. Slik sier reglene:wildeside skrev:
”§ 5 Diskusjonsregler
Forumet på Byggahus.se er for forbrukere, dvs privatpersoner, som bygger eller renoverer. Her utveksler vi erfaringer, tar og gir råd.”
Jeg tolker dette som at det primære formålet ikke er at en spørsmålsstiller skal få et konkret svar på et spesifikt spørsmål, men at det er et diskusjonsforum der emnet kan diskuteres, noe som ofte leder til en annen og bedre løsning enn den spørsmålsstilleren opprinnelig tenkte seg. Dette er til gagn for hele forumkollektivet. Derfor synes jeg det er uheldig når spørsmålsstilleren kritiserer uønskede svar da det risikerer å hemme diskusjonen.
Ja de ser ut til å overlappe hverandre ganske mye, den største forskjellen ser ut til å være at PL600 griper direkte slik at man slipper stødfiksering.Intet skrev:
Om vi nå skal leke paragrafryttere!Alfredo skrev:
Det ene utelukker ikke det andre. Slik sier reglene:
”§ 5 Diskusjonsregler
Forumet på Byggahus.se er for forbrukere altså privatpersoner, som bygger eller renoverer. Her bytter vi erfaringer, tar og gir råd.”
Jeg tolker dette som at det primære formålet ikke er at en spørrer skal få et konkret svar på et spesifikt spørsmål men at det er et diskusjonsforum hvor emnet kan diskuteres, noe som ofte fører frem til en annen og bedre løsning enn den spørreren opprinnelig hadde tenkt seg. Dette er til nytte for hele forumkollektivet. Derfor synes jeg det er uheldig når spørreren kritiserer uønskede svar da det risikerer å hemme diskusjonen.
§ 5.2 Hold deg til emnet
Det er bedre at du starter en ny tråd enn at du avviker fra emnet. Flere emner i samme tråd gjør det vanskelig å finne informasjonen man søker.
Det hemmer diskusjonen betydelig når man ikke holder seg til emnet.
VALG AV LIM? TRELASK MOT BETONG!
Om det nå er bedre eller verre med stållask er ikke å holde seg til emnet!
Nå for tiden er det ikke uvanlig at til og med byggefirmaene velger å lime både stål og trelasker til betongplaten for innervegger.
Men det sier ikke at det er riktig eller beste løsningen..
Jeg synes at det vel holder seg innenfor emnet, men det handler naturligvis om hvor snevert man tolker emnet. Her er din tolkning snevrere enn min, og det finnes vel ingen annen enn muligens en moderator som kan avgjøre hvem av oss som har mest rett.wildeside skrev:
Med risiko for å bli OT 😉, jo det finnes. Her eksempelvis:Workingclasshero skrev:
https://www.bauhaus.se/montagelim-pl400-perfekt-vit-300ml

Moderator
· Stockholm
· 56 241 innlegg
jeg har brukt PL400 med veldig bra resultat (vindusbrett i marmor mot veldig liten festeoverflate, innendørs.
jeg har brukt PL600 med latterlig dårlig resultat, isoporplater mot støttemur i betong. Var tenkt å sitte fast bare til jeg fikk fylt igjen, men vinteren kom imellom. På våren lå alle isoporplatene løse i gropa. Limet var fortsatt på både betongen og platene. Det var altså limet som ikke tålte utendørsklimaet.
Ikke sammenlignbare forutsetninger. Men jeg stoler ikke på PL600 etter det.
jeg har brukt PL600 med latterlig dårlig resultat, isoporplater mot støttemur i betong. Var tenkt å sitte fast bare til jeg fikk fylt igjen, men vinteren kom imellom. På våren lå alle isoporplatene løse i gropa. Limet var fortsatt på både betongen og platene. Det var altså limet som ikke tålte utendørsklimaet.
Sist redigert:
Kan komme av at PL600 tydeligvis er for innendørsbruk.H hempularen skrev:jeg har brukt PL400 med veldig bra resultat (vinduets benk i marmor mot veldig liten festeflate, innendørs.
jeg har brukt PL600 med latterlig dårlig resultat, isoporplater mot støttemur i betong. Var ment å bare sitte til jeg fylte igjen, vinteren rakk å komme imellom. Om våren lå alle isoporplatene løse i gropen. Limet var fortsatt på både betongen og platene. Det var altså limet som ikke tålte utendørsklimaet.
Svarer på mitt eget spørsmål i mangel av bedre svar.
Prøvlimte med Biltema multibond rapid art.nr 38-029.
Resultatet ble over forventningene.
Etter et antall slag med 2 kg slegga så slapp regelbit på 20 cm fra betongen ved å rett og slett gå i stykker i treverket, så limet og en del av treverket satt fast i betongen.
Må si at det er et godt monteringslim for en billig penge 79,90:-.
Prøvlimte med Biltema multibond rapid art.nr 38-029.
Resultatet ble over forventningene.
Etter et antall slag med 2 kg slegga så slapp regelbit på 20 cm fra betongen ved å rett og slett gå i stykker i treverket, så limet og en del av treverket satt fast i betongen.
Må si at det er et godt monteringslim for en billig penge 79,90:-.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Valg av lim til akustikkpaneler?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Valg av limtrebjelke
Valg av plugg, lime plugg, skru fast direkte eller vente?
Äldre dusch är det lim eller tvål/hudrester
Badrum -
Lime trelekt mot fliser?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi