D
Jeg lever med det! Takk Justus.

D
Har sjekket litt priser og dessverre er det bare høytlønnede som har råd med stål nå for tiden.

En VKR 120x120x8 på 12 m koster 15 000 kr.

Bruker du limtre kan du felle inn sekundærbjelkene slik at du sparer høyde. Hva er makshøyden?

D
Jeg skal måle nøyaktig så snart som mulig.

maxhøyden er 430 mm vil jeg minnes

Profilen for kanalplast bygger 45mm

D
Kan det bli fint å bruke limtre til bærende bjelke og søyler og så bruke VKR på sekundærbjelkene?

Det blir da som et tak av metall som hviler på en kraftvtrestamme.

Jeg ville holde meg til limtre, da er det lettere å felle inn sekundærbjelkene. Dessuten er det slitsomt å legge glass på metall pga større bevegelser.

D
Jeg har begynt å se på limtre igjen. Fant en sekundærbjelke som jeg tror passer for meg, den er 56x180 men dessverre er det ikke en standardmål, så den er ikke inkludert i beregningsprogrammet på svensk tre.

Hvor lang kan den være som mest mellom bærbjelkene?

Maks nedbøyning 8 mm
Cc 1015 mellom sekundærbjelkene.
Takvinkel 5 grader
Snøsone 2
Vekt tak 0,27 kn

Hvis jeg skriver inn målene i beregningsprogrammet, er maksimal spennvidde for 42x180 omtrent 2850mm ved 8mm nedbøyning (L/344)

Sist redigert:
S
D Derbyboy skrev:
Jeg har begynt å se på limtre igjen. Fant en sekundærbjelke som jeg tror passer meg, den er 56x180 men dessverre er det ingen standardmål så den finnes ikke med i beregningsprogrammet på svensk trä.

Hvor lang kan den være som mest mellom bærbjelkene?

Maks nedbøying 8 mm
Cc 1015 mellom sekundærbjelkene.
Takvinkel 5 grader
snøson 2
Vekt tak 0,27 kn

Skriver jeg inn målene i beregningsprogrammet så er maks spennvidde for 42x180 omtrent 2850mm ved 8mm nedbøying (L/344)
Kommer an på hva slags fasthets- og stivhetsegenskaper du har. For GL28cs får du en endelig nedbøying på 8 mm med 56x180, L = 3m og dine andre nevnte parametere.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Den jeg kikket på hadde GL28. Kjennes knapt å gå opp fra 42 til 56 og bare få 150 mm til.

Hva kunne jeg fått med 2 stykker skrulimede fingerskjøtede C24 45x145?

Træguiden sier at 240 cm er ok (8 mm) med 1 stk C24 45x145.

S
Det er ikke helt ukomplisert å regne på en slik tilkobling da du har bidragende styrke fra limet og skruen. Det kreves en detaljberegning av akkurat den tilkoblingen (som jeg akkurat nå ikke har lyst til å gjøre). Du får mindre enn 8 mm iallfall.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Det rekker godt, takk!

Et annet alternativ er å kjøre 45x145mm i så høy klasse som mulig, kanskje få tak i C30 eller C35. Så kan jeg forsterke med plattjern 6x140mm på den ene siden av regelen.

S
Ja, får du tak i c30 så er det et bedre alternativ med mindre jobb.

D
Jeg har fundert og kommet fram til at jeg kjører hele konstruksjonen med limtrebjelke 90x180. Det blir et stort bygg. Hadde vært veldig snilt om noen kunne kaste et klokt øye på tegningen og komme med synspunkter.

Jeg matet inn dataene i svenkt trä og fikk følgende:

Limtre 90x180 GL30c spesifikasjoner, deformasjon 7 mm, utnyttelsesgrad 72% vises i en tekstboks relatert til et byggeprosjekt.

Limtrevirke 90x90 GL30h liste, viser utnyttelsesgrad 22% for oversiden og 71% for midtpilaren.

Takbjelker spesifikasjon: Limtre 90x180 GL30c, deformasjon 8 mm (L/416), utnyttelsesgrad 38%.

Plantegning av en trekonstruksjon med måldimensjoner, inkludert limtrebjelker på 90x180 mm. Viser avstandene mellom bjelker og total lengde.

D
Den høyden jeg har å jobbe med er 430 mm og da blir det:

180 primærbjelke
180 sekundærbjelke
26 profil

Så ligger jo sekundærbjelkene i en vinkel så den skyter opp noen cm bak primærbjelken. Derudover trenger jeg noen eller noen cm til å feste platene på eksisterende takfoten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.