D
Jeg tror jeg får plass med en HEA12 men så klart blir det billigere med en 100.

Om jeg skulle ville bytte ut IPE100 mot en UPE) hva skulle da kreves for dim. på den?

S
Det blir en tilsvarende UPE100. Med en UPE80 så får du en nedbøyning på ca 9 mm.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
S
Tenk på at en IPE bjelke er veldig utsatt for vipping, så sørg for å stive den av ordentlig når du fester taket. Mens en UPE bjelke er vridningsbenägen.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
S
Jeg har ikke noen praktisk erfaring men teknisk sett så er det bedre om den ligger ned, så kommer det vel litt an på hvordan man vil utforme ens konstruksjon.

D
Ligger ned? Som en skål, altså en U?

Nei nei, den må stå opp (som et C) om den skal være sammenlignbar med en IPE som da naturligvis også monteres stående.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Jeg ville ikke bruke verken HEA, IPE eller UPE. De er alle mindre egnet i denne sammenhengen. Det blir heller ikke pent, mer som en stålutstilling. Jeg ville bruke firkantrør, VKR.

• Liker
Derbyboy og 1 annen
  • Laddar…
D
Jeg tenkte at en stålutstilling kunne være litt spennende, men ved nærmere ettertanke har du helt rett! …som vanlig.

Hva skal jeg velge for dimensjon som tilsvarer:

bærebjelke (HEA 120)

takstein (IPE 100)

Jeg antar at det blir et vekt/prisspørsmål vs det visuelle.

mvh

HEA 120: VKR 150x100x5. IPE 100: VKR 100x50x5. Når det gjelder VKR finnes det en stor mengde kombinasjoner om man også tar inn godstykkelsen i valget. Man velger helst best stivhet per kilo. VKR 150x100x5 veier f.eks. mindre enn 140x80x6,3

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Da blir høyden 25 cm (15+10), noe som er for høyt, dessverre.

Ville 100x100x10 fungere?

Nei, men kombinasjonen 120x120x8 og 80x80x7,1.

D
VKR blir virkelig mye tyngre enn HEA for tilsvarende bøyestivhet.

VKR 120x120x8 27 kg/m

HEA 120 19 kg/m

Det er ditt bygg. Du får gjøre hva du vil. Sov på det, det pleier alltid å hjelpe!

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.