D
Hvilken stålbjelke klarer et spenn på 7 meter med to opplegg?

Maks nedbøying 8mm

snø-sone 2

glasstak 0,27 Kn/m2


(Jeg vurderer å bygge et terrassetak på 7x3m)

Edit: endret maks nedbøying fra 10 til 8 mm.
 
Sist redigert:
Tror ikke et glasstak tåler en nedbøyning på 10 mm..
 
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Takk du har helt rett, 8mm skal det være.
 
D Derbyboy skrev:
Hvilken stålbjelke klarer et spenn på 7 meter med to opplag?
Det spørsmålet har ikke noe svar. Du må angi c/c-avstand for minst 2 stålbjelker først.
 
Karrock
J justusandersson skrev:
Det spørsmålet har ikke noe svar. Du må angi c/c-avstand for minst 2 stålbjelker først.
Men kan kanskje tørre å gjette vilt på HEM1000 :D

Edit: Det er jo faktisk oppgitt 3m bredt glasstak, med en last per m2, så det burde vel være beregnbart?
 
D
J justusandersson skrev:
Det spørsmålet har ikke noe svar. Du må angi c/c-avstand for minst 2 stålbjelker først.
c/c-avstanden er 3m

altså taksperrene 3m og to stykker bærere på 7 meter. Den fremre bæreren har jeg tre stolper og den bakre er tanken 2 stolper. Cc mellom taksperrene er 1000mm.
 
D
Totale lasten på taket burde vel bli 4 767 kg (227x21) pluss vekten av selve stålkonstruksjonen.
 
Det høres bedre ut. HEA 240 eller VKR 300x200x6,3. Pris 8000-10000 kr per stykk.
 
D
Men en HEA 240 blir vel utmerket, i forkant da?

der har jeg tre opplegg/stolper.
 
HEA 120. Snølastsone 2 innebærer at snølasset på bakken har en verdi på 2 kN/kvm. Hva den blir på taket avhenger av takform, takvinkel, forekomst av snølommer mm. For et tak over en uteplass bør den bli litt lavere.
 
D
Kanon, det får bli 3 pelare både i framkant og bakkant HEA 24 blir i grövsta laget.

hva tror du om takreglene cc100 spennvidde 3m, ville det fungere med en IPE80. Maks nedbøyning 8mm
 
S
D Derbyboy skrev:
Kanon, det får bli 3 søyler både i forkant og bakkant HEA 24 blir i groveste laget.

hva tror du om takbjelkene cc100 spennvidde 3m, ville det fungere med en IPE80. Maks nedbøyning 8mm
Du trenger en IPE100 for å komme under 8 mm nedbøyning.
 
D
Tusen takk!

hva blir det for nedbøyning med en ipe100?
 
S
D Derbyboy skrev:
Tusen takk!

hva blir det for nedbøying med en ipe100?
6mm
 
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
S
Jeg ser heller ikke hvorfor du ikke klarer deg med en HEA100 med tre stolper...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.