Har havnet i en kjedelig situasjon.
Jeg har i garasjen en limtrebjelke 90x450 5300mm, for å spare høyde på "loftet" så ble bjelken satt på 220 høyde. Dette viste seg å være et problem når garasjeportåpneren nå skal monteres.
Det mangler 40mm i høyde for at åpneren skal få plass. Vet at man i henhold til normen bare skal lage hull i midterste tredjedelen, men alternativet er å demontere bjelkelaget og gulvspån for å heve bjelken.

Skulle man tørre å lage et hakk 40x100mm i underkant? Tenker i så fall å forsterke med limskrudd kryssfiner for å spre ut kreftene.

Øvre plan har takhøyde på 1,5-1m så det vil ikke være noen større belastninger som lagres der.

- W

Mikael_L
Hei og velkommen til forumet.

Du svarer jo på sett og vis selv på spørsmålet. Et uttak der skader jo bjelkens bæreevne betydelig. Er bjelken nøyaktig beregnet for sitt formål, går det jo ikke helt uten videre å gjøre et uttak.

Det går an å forsterke, f.eks. ved å legge på mer materiale på sidene, men jeg tør ikke gi noen råd om hvordan og hvor mye.

Hvor på bjelken skal uttaket gjøres? Jeg har for meg at det er verst midt i spennet, og ikke skader så mye nærme opplagene.

Takk, har lenge hentet ideer og løsninger fra forumet, men ingen innlegg før nå.

Bjelken er beregnet for å tåle en etasje i et bolighus, så det burde jo være god margin, ingen utsparing jeg ønsker å gjøre, men alternativet å kjøre uten portåpner føles kjedelig. Utsparingen vil ligge 1/3 fra opplegget.

Sannsynligvis er alt ordentlig overdimensjonert, har sett betydelig større utsparinger på vanlige bjelker ved renovering av eldre hus, og de har jo tålt 100 år med belastning.

Mikael_L
Ofte dimensjoneres lasten i vanlige boliger til 2kN/kvm = ca 200kg/kvm.

Er bjelken dimensjonert for det, men om du tenker å ha betydelig mindre vekt der så finnes det jo litt marginer.

Du kan kanskje hente et dimensjoneringsprogram for limtre hos moelven tre. Med dette kan du danne deg en oppfatning om hva din bjelke er dimensjonert for.

Hvor langt fra enden vil urjackningen være?

Ring produsenten av bjelken og spør?

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.