Hei, jeg sitter og kikker på moelvens treapp. Blir ikke klok på hva som menes med utkraging og fri spennvidde. Vet hva spennvidde er, men akkurat "fri spennvidde"?
Huset mitt er 8m bredt på utsiden og veggene 350 tykke. 7,4m innside.
Noen som kan forklare hva som skal mates inn?:D

/ Linus

Utkraging er hvor langt du vil at bjelken skal strekke seg forbi den siste støtten, et utstikk med andre ord.

Den frie spennvidden er målene mellom opplagene. Altså, hvis huset er 8 meter bredt på utsiden, må du trekke fra veggenes tykkelse fra dette målet.

• Liker
Raukisola
  • Laddar…
Takk for svaret. Da vet jeg hva jeg skal mate inn!

Ingen problem, si ifra hvis det kommer flere spørsmål.

Ok, et spørsmål til, hva er en akseptabel nedbøyning på 7.4m innertak. Får 34mm men synes at det er for mye og at det kanskje kommer ses?

huggan skrev:
Inga problem, hojta till om det kommer fler frågor.
Ok, et spørsmål til, hva er en akseptabel nedbøyning på 7.4m innertak. Får 34mm men synes at det er for mye og at det kanskje vil vises?

34 mm er nedbøyningen som skjer ved maksimal belastning. Ifølge normen er den maksimale lasten beregnet etter et scenario som inntreffer hvert 50. år. Så i vanlig bruk vil ikke nedbøyningen være så mye.

Autokorrekt.

huggan skrev:
34 mm er nedbøyingen som inntreffer ved maksimal belastning. Ifølge normen er den maksimale lasten beregnet etter et scenario som inntreffer hver 50. år. Så ved vanlig bruk vil ikke nedbøyingen være så mye.
Jeg takker for forklaringen! Da sikter jeg på den dimensjonen. Det skiller det dobbelte i pris om jeg går for dimensjonen som gir 8mm nedbøyning.

Setter pris på hjelpen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.