Hei,

Det siste året har jeg vært opptatt med en stor renovering. Byttet fasade, ekstra isolert og nå også lagt om taket. Da oppstår spørsmålet om hva jeg skal gjøre med takutstikket og ventilasjonens eksistens eller ikke-eksistens.
1 1/2 plan, bygget i 1970. Den ene delen har innredet loft og 100 mm isolasjon i både vegg mot katteloft og tak.
Den andre delen kaldloft.

I den innredede delen har deler av undertaket vært svart, men ikke råtten/myk. Tidligere takutstikk hadde papp under bordene, så spørsmålet er om det kom så mye luft der. For øvrig bare ventilasjon i mønet.
På kaldloftet ser undertaket ut som nytt.

Hva mener ekspertene at jeg skal gjøre nå?

Bilde før
Rød teglsteinshus med gavltak, store vinduer og hage foran. Nylig renovert fasade og tak.

Etter

Nyrenovert hus med ny fasade og tak. Taket har to takvinduer, og huset er omkranset av en flislagt gangvei med nybeplantede blomsterbed.

• Liker
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
T
Om det hadde vært svart der det ikke var ventilasjon, så kanskje det er verdt å se på om det går an å løse det nå for å unngå mugg og/eller råte.

T Testarn skrev:
Om det hadde vært svart der det ikke var ventilasjon så kanskje det er verdt å se på om det går å løse det nå for å slippe mugg og/eller råte.
Ja, men jeg er usikker på om det virkelig var en ventilert takfot, eller om den svarte pappen som satt bak bordene i den gamle takfoten hindret at rommet kunne ventileres ut.

T
Ja, det er jo umulig å svare på om man ikke har sett hvordan det så ut før :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.