Holder på å planlegge vår kommende utbygging av uterom. Det vil bli en utbygging i vinkel mot eksisterende 1,5-planshus, og utbyggingen består av en limtredrager med mønetak.
Takåser 45x220 og mønebjelke samt veggbjelker limtre 115x315, søyler limtre 115x115

Modell av et limtreskjelett med mønetak for en planlagt utvidelse av uterom til et 1,5-planshus, viser takbjelker og støttepilarer.

Nå til mine spørsmål.
Hvordan skal man utforme opplaget for takåsene ved mønet samt ved veggbjelke langs langsider?

Hvilket er konstruksjonsmessig å foretrekke?

Møne alt 1:

Skjematisk tegning av takstol med detaljer om nock- og veggbalkinnfestning i en planlagt uteromsutvidelse.
Åsene får et plant opplag. I eksempelet er utsparingen i åsene så liten som mulig. Påvirkes det negativt om mønebjelken trykkes opp ytterligere og utsparingen således blir større?

Møne alt 2:
Takstolkning av limtrestender med kryssforbindelse under mønepunkt.
Åser sperres ikke ut men ligger helt oppå mønebjelken.

Veggbjelke alt 1:

Diagram av takkonstruksjon med takås på nockbalk, viser alternativ hvor åsen er delvis urjacket for å ligge plant mot veggbjelken.
Takåsen sperres ut slik at den delvis ligger plant mot veggbjelken (av målemessige årsaker blir dette en enklere løsning enn alt 2).

Veggbjelke alt 2:
Takåsen sperres ut så den ligger helt mot veggbjelken.
Takåsen jackas in i en limträbalk i en byggnadsritning, visar konstruktion för uterom og takstøtte.

Som sagt, hvilke løsninger er å foretrekke (og finnes det andre alternativer som er bedre ut fra et konstruksjonsperspektiv?)?

Når det gjelder beslag, så blir det vel en spikerplate på hver side mellom åser i mønet, men hvordan bør innfesting av åser mot møne og veggbjelke utføres på best mulig måte? Er vanlige vinkelbeslag en tilfredsstillende løsning, eller skal andre for formålet mer passende beslag brukes?

Innglasset veranda med hvitt tak og røde dørkarmer. Taket har synlige bjelker og en varmelampe er festet på veggen over dør. Interiør av vinterhage med utsikt mot snødekt hage og rødt lekestuehus. Hvit stjerne i vindu, svarte lysekronehenger fra taket. Snødekket vinterhage med glassvegger og stjerner som dekor. Enkelt trappesteg leder opp til inngangen. Snø på bakken og hustaket ved siden av. Inne i et vinterhage med store vinduer, utsikt over en snødekt hage med et rødt hus og drivhus. Papirstjerne henger i vinduet, nissefigur på bordet. Veranda med trekksikker møbler, et spisebord med julepynt, en papirstjerne, og en hvit lampeskjerm hengende fra taket. Snødekket utsikt utenfor.

• Hus med snødekket tak og opplyst veranda, sett utifra. Vinduer viser stjerner som julepynt inne. Snødekt hage med trær rundt.
  • Håndtegnet skisse av takkonstruksjon med dimensjoner 56x270 og 45x170, inkludert støttestag og figurert kryss for forsterkning.
Bygget dette for tolv år siden jeg satte takstolene av konstruksjonsvirke oppå mønebjelken og festet med vanlige plåtvinkler på den ene siden. Mønebjelken felte jeg inn gjennom et hull i taket til kattvinden og skrudde i siden på takstolen, bjelkene er i limtre, taket 16mm kanalplast. Jeg anbefaler at du om mulig ikke setter en stolpe midt på gavlen for da kan du ikke få like bra funksjon på skyvedørene. Som du ser felte jeg inn takstolene i sidebjelkene, man kan jo redusere høyden på potene som går ut i gesimsen.

Takk for input! Egen design eller pakke fra en utestuerleverandør?
Vårt rom vil nok føles mer som en tilbygging av huset enn en utestue. Vi kommer til å holde det i samme takvinkel (selv om det ikke blir like høyt) og taket vil ha takstein som resten av huset (derav den litt grovere dimensjoneringen). På gavlen blir det ikke skyvepartier, men faste, og vi har en tanke om å bygge en tett midtseksjon hvor en peis kunne passet perfekt. Så stolpen forstyrrer ikke. Bra input dog.

Hovedspørsmålet gjenstår likevel når det gjelder hvilket alternativ som konstruksjonsmessig er å foretrekke? Eller det rette alternativet om ingen av de ovennevnte?

Mitt rom er i helt hjemmelaget design med spesialbestilte vinduspartier fra Expodul på gr av at de er 2,4 m høye finnes ikke i standard. Ditt bygg er vel mer en vinterhage men skal du ha isolering med luftspalte i taket kanskje alternativet med takstolene over takk bjelken gir mer plass.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.