Hei,

Sitter klar til å legge til en etasje til på vårt 1-planshus med kjeller. Huset er bygget i 1956.
Ifølge stempel på originaltegningene skal det være et Gullringshus.

Innså at jeg må hente inn en konstruktør for å få rett på alle beregningene, men har gjort det jeg kan iallfall:)
Har merket at det finnes god kunnskap på forumet, så jeg prøver å legge ut her.

Nå prøver jeg å finne ut hvordan den nye takkonstruksjonens bæring skal utformes.

Tenker jeg riktig ifølge vedlagt skisse?
Hvitt er eksisterende, rødt er planlagte nye deler.

I den vedlagte filen finnes også en beregning for en avlastningsbjelke, jeg har tenkt meg 66x315 limtre hvilende på 90x90 eller 115x115 limtresøyler (lengde ca. 2,6 m).

Annen informasjon som kan være bra å vite:
Blir mansardtakstoler med helling 70/30 grader.
Grunnen til spørsmålstegnet på eksisterende hanebjelke er at jeg ikke kommer til å se hele da den lille 17x45 lekte ligger oppå. Denne ligger bare mellom eksisterende takstoler.
45x45 lektene ytterst er for ekstra isolering.

Takknemlig for alle kloke synspunkter:)
 
Du har ingen seksjon på kommende utseende for hele takkonstruksjonen? Jeg tror det er nødvendig med et helhetsbilde om man skal kunne tilføre noe fornuftig. Med et mansardtak havner jo de største taklastene et stykke inn fra ytterveggen. Hvordan har du tenkt å føre ned disse?
 
J justusandersson skrev:
Du har ingen seksjon på kommende utseende for hele takkonstruksjonen? Jeg tror det er nødvendig med et helhetsbilde om man skal kunne tilføre noe fornuftig. Med et mansardtak havner jo de største taklastene et stykke inn fra ytterveggen. Hvordan har du tenkt å føre ned disse?
Absolutt, her er seksjon fra byggesøknaden.

Tanken er en støttebensvegg. En veldig klassisk utforming av et brutt tak vil jeg tro.
 
OK. Skal du kassere de gamle takstolene (fackverk?) og legge nye gulvbjelker mellom første etasje og andre etasje? Det kan jo bli litt knapt med dimensjonen på disse hvis du samtidig skal ta hånd om en punktlast fra støttemursveggen. Hva har du tenkt deg? Hvor hadde du tenkt å plassere limtrebjelken?
 
J justusandersson skrev:
OK. Skal du kassere de gamle takstolene (fackverk?) og legge nye gulvbjelker mellom første etasje og andre etasje? Det kan jo bli litt knapt med dimensjonen på disse om du samtidig skal ta hånd om en punktlast fra støttestagsveggen. Hva har du tenkt deg? Hvor hadde du tenkt å plassere limtrebjelken?
Takk for rask respons:)

Ja, de gamle takstolene kappes bort og nye takstoler skal dit. Underarmen er tenkt å spares siden innertaket henger i den. De nye takstolene plasseres ved siden av de eksisterende.

Dimensjoneringen av takstolene overlater jeg med glede til takstolprodusenten:)

Limtrebjelken er for en åpning i hjertemuren som vises på seksjonen.

Så det jeg er ute etter er dels om nåværende yttervegg tåler lastene fra de nye takstolene. (Mistenker at en spontet plankvegg tåler ganske høye laster) Samt hvordan opplaget på nåværende vegg skal utformes. Kanskje det ikke engang trengs noen ny hammarband?
 
Taklastene på ytterveggen blir små, egentlig bare egenvekten fra takets nedre del. Snølast regner man ikke med på takvinkler over 60°. Derimot oppstår det nye laster fra gulvbjelkene. Jeg synes det er en god idé å legge på et nytt og bredere hammarbånd på ytterveggen. Det binder også sammen de ulike veggskiktene. De nye gulvbjelkene, som får en spennvidde på 3,9 meter i hvert fag, kan ikke være av vanlig konstruksjonsvirke (maks størrelse 45x220 mm). De kan ikke oppfylle sviktkriteriet, selv med skrulimt sponplate. Det må være limtre, forslagsvis 66x225 eller 42x270. Selv om det er litt vanskelig å regne på hva plankeveggen tåler da jeg ikke vet hvordan den er sammenbundet med reisverket, går jeg ut fra at den tåler lastene. De samlede snølastene blir jo noe lavere enn tidligere, og halvparten av gulvlastene fra den nye overetasjen havner på hjertveggen.
 
Takk så mye @justusandersson! Veldig verdsatt!

Har forsøkt å ta til meg det du fremmer og regnet litt til,

Eksisterende laster på ytterveggene får jeg til 13 kN/m, nedenfor har jeg brukt som beregningsgrunnlag:
Takyta (27 graders helling) 108 m2
Egenvekt yttertak 0,6 kN/m2
Snølast 2 kN/m2
Lengde yttervegg 11,2 m
Total last 281 kN
Linjelast yttervegger 13 kN/m

De nye lastene jeg får fram er:
Egenvekt dekke 0,85 kn/m2 71,4 kn
Egenvekt yttertak 0,9 kn/m2 155,7 kn
Boliglast dekke 2 kn/m2 145 kn
Snølast Yttertak 2 kn/m2 186 kn
Lengde bærende vegger 11,2 m
Total last 558 kN
Total last bærende vegg 243 kN
Total last yttervegg 315 kN
Linjelast bærende vegg 22 kN/m
Linjelast yttervegg 14 kN/m

Hvis du nå har orket å lese novellen, så får jeg det til at lasten på ytterveggen øker marginalt. Har heller ikke regnet med noen vekt av isolering (spån) og himling i det eksisterende huset.
 
Jeg tror du ligger veldig riktig i dine beregninger. Veldig små forskjeller mot mine. Snølasten, 2 kN/kvm, som man får frem på Boverkets nettside, er jo verdien på bakken. Deretter skal man ta hensyn til formfaktorer som avhenger av takform og takvinkel. I ditt tilfelle gir det marginalt andre verdier. Man beregner dessuten alltid snølasten i horisontalplanet. Ved en sammenligning som her kan man se bort fra det. Det viktige er å konstatere at linjelasten på ytterveggene er stort sett uforandret.
 
  • Liker
thellberg
  • Laddar…
Tusen takk for alle svar! Nå føles det tryggere foran den kommende liften.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.