snuttjulle snuttjulle skrev:
Selv ville jeg føle at risikoen for skader ville være størst når man prøver å få opp pallen til riktig høyde. Selg dem og kjøp bra råspont for pengene i stedet. Lettere å få på plass.
Tja, det er jo din mening, men nå handler jo ikke tråden om det, men om hvordan man kan gjøre det med lastpaller for å tjene en slant. Å bygge en trekonstruksjon uten begrensende faktorer er jo ikke spesielt vanskelig. Da gjør man foreslått som i rapporten HerrP linket til (utmerket lesning).

• Liker
ja_visst
  • Laddar…
Jeg mener at prisen totalt blir lavere hvis man får penger for utmerkede paller og kanskje til og med over til annet enn gangdelen på stillaset. Har selv flere ganger forsøkt å bruke gratis materiale for å lage noe billig, men det har i slutten blitt dyrere enn å kjøpe riktig med en gang. Men handler det bare om å nettopp bruke paller, så fyll opp hele veien og sikre dem etter hvert med det du har tilgjengelig.

Fulkemisten
Men altså hva koster en stillas? Sammenlignet med en arm eller et ben eller livet?

• Liker
Noramasen og 4 andre
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Men altså hva koster en stillas? Sammenlignet med en arm eller ben eller livet?
Skal man være litt hard så er det ikke sikkert at noe av det du ramser opp koster noe som helst. Dumt uansett, så klart. Men poenget mitt er at for noen er det å spare penger verdt mye risikotaking.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Men altså hva koster en stillas? Sammenlignet med en arm eller et ben eller livet?
Det er litt vel kategorisk å få det til å høres ut som at en kjøpt stillas er hele forskjellen mellom sikkert og usikkert. Det går an å ramle ned og slå seg fra hvilken som helst stillas.

• Liker
Joak og 4 andre
  • Laddar…
Altså jeg orker ikke... Må man være negativ eller dra fram pekepinnen for å delta i en diskusjon? Trist innstilling mange har at jeg kommer til å bygge et falleferdig korthus bare fordi jeg ikke vil leie et stillas. Det GÅR faktisk å løse ting på andre måter enn hva som er vanlig praksis innen byggebransjen, selv uten å skade seg eller dø.

Jeg er ikke det minste bekymret for at stillaset ikke blir stabilt når jeg er ferdig, uansett hvordan jeg velger å bygge det. Jeg er alltid nøye og grundig. Ville mest få litt tips og ideer for å videreutvikle grunntanken. Har dere ikke noe å bidra med mer enn bekymring for min eventuelle plutselige bortgang, så trenger dere ikke å bry dere. Takk.

• Liker
Sthlm1891 og 18 andre
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det er litt vel kategorisk å få det til å høres ut som at en kjøpt stilling er hele forskjellen mellom sikkert og usikkert. Det går an å ramle ned og slå seg fra hvilken som helst stilling.
Det er dessuten ikke helt enkelt eller risikofritt å bygge en haki-stilling eller tilsvarende på egen hånd.

• Liker
Tom_N og 3 andre
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Ok, da tester vi en ny variant. Snåleste bygg kan vi nok være enige om at Violina tok hjem prisen for, dvs med bare lastpaller, men rent praktisk er det jo knapt gjennomførbart, særlig som jeg ikke kommer til med bil ved dette bygget. Vanskelig også på ujevnt underlag. Så den varianten blir det ikke.

Jeg har tatt til meg kritikken og lagt til et kryss, og også endret konstruksjonen en smule. Denne er enklere å bygge da den ikke er avhengig av cc-målet på veggstenderne. Tror vi begynner å nærme oss den beste lastpallsløsningen med hensyn til faktorene stabilitet, økonomi og byggbarhet.

Fortsatt skeptisk?

Jeg ville da ikke nølt med å gå på den, tror dette kommer til å bli stabilt så inn i Norden, men på den annen side har jeg aldri engang brydd meg med å bygge en stilling før, så dette er jo luksus uansett ;). Nå er man jo dog ikke 20 år lenger så utfordringen med å klatre rundt som en ape blant takstoler og provisorisk oppsatte stiger frister ikke like mye som før.
Burde ikke skråstagene være i de ytre rommene :surprised:

Jeg prøver ikke å peke fingre eller være negativ, men bare tenke på en annen måte.
Selv ser jeg det som en stor ulempe å måtte få opp tunge EUpaller til den høyden og vil gi deg den tanken så du ikke begynner byggingen og oppdager at det ikke blir bra. Min tanke da jeg bare leste teksten var at du skulle bruke pallen i den nedre delen av stillaset som stag i en eller annen retning siden de er ganske stødige over diagonalen.

Men blir du bare sur når jeg ikke kommer med rene heiarop, så dritt i det da.

• Liker
LMC400
  • Laddar…
Sittställning
M Markus P skrev:
Altså jeg orker ikke... Må man være negativ eller dra fram pekefingeren for å delta i en diskusjon? Trist innstilling mange har at jeg kommer til å bygge et falleferdig korthus bare fordi jeg ikke vil leie et stillas. Det GÅR faktisk å løse ting på andre måter enn det som er praksis innen byggebransjen, også uten å skade seg eller dø.

Jeg er ikke det minste bekymret for at stillaset ikke blir stabilt når jeg er ferdig, uansett hvordan jeg velger å bygge det. Jeg er alltid nøye og grundig. Ville helst ha noen tips og ideer for å videreutvikle grunnideen. Har dere ikke noe å bidra med mer enn bekymring for min eventuelle plutselige bortgang, så trenger dere ikke bry dere. Takk.

Jeg er enig med deg 100% eller ja nesten ;)

Spontant tenker jeg at pallene er tunge og jobb å håndtere på den høyden og hadde nok lagt mer innsats i å sikre vridningsstivhet og så. En spinkel planke holder lett en persons vekt men jeg tenker kanskje at vekten av pallene i høyden kan bli litt vel mye om det skulle bli litt ustø? Vanskelig å si før man har prøvd.

Blir det ikke litt som at den øvre delen av pallen er det som faktisk holder noe og kubene og nedre ikke direkte bidrar til noe?

Jeg hadde kjørt på og lagt til etterhvert som man merker hvor det trengs.

Slik så det ut i Kina da jeg var der, trodde jeg hadde et bilde på en montert men dessverre.

• Bambusstokker stablet på en gate i Kina, noen med grønn emballasje, muligens for et byggeprosjekt eller stillas.
  • Liker
Urban R
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jeg er enig med deg 100% eller ja nesten ;)

Spontant tenker jeg at pallene er tunge og jobbe med på den høyden og hadde nok lagt mer krutt på at selve vridstivhet og så. Et fjuttit plank holder lett vekten av en person men jeg tenker kanskje at vekten av pallene på høyden kan bli litt vel hvis det skulle bli litt svaiete? Vanskelig å si før man har prøvd.

Blir det ikke litt som at den øvre delen på pallen er det som faktisk holder noe, og kubene og nedre ikke direkte bidrar til noe?

Jeg hadde kjørt på og lagt til etterhvert man merker hvor det trengs.

Sånn så det ut i Kina når jeg var der, trodde jeg hadde et bilde på en montert men dessverre.
Jo, det er sant som du sier at pallen utnyttes dårlig og mye av virket er unødvendig. Samtidig har jeg som sagt testet å stille opp en pall for å sjekke stabiliteten, og den føltes veldig stabil. Men egentlig hadde det kanskje vært bedre å montere ned virket i pallene og bruke dem typ som plank tvers over bærebjelkene.

Å slenge opp pallene på stillaset er jeg derimot ikke så bekymret over, såå tunge er de ikke. For et par uker siden slang jeg og naboen opp limtrebjelken i mønet, 115x360x6500, med håndkraft og uten noe byggstillas i det hele tatt. Med den erfaringen i bakspeilet føles alt annet så mye enklere :crysmile:

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Burde ikke de skråstrekkene være i de ytre rommene :surprised:
Vet ikke, burde de det? Føles som at det burde spille liten rolle. Er en seksjon vridstiv så burde hele siden bli det.

F
M Markus P skrev:
Vet ikke, burde de det? Føles som at det burde ikke spille noen rolle. Er en seksjon vridstiv så burde hele siden bli det.
du skal jo ikke begrense deg til å gjøre en seksjon stiv. Du skal ta en så lang tverrslå som mulig og dra den over alle tre seksjonene om det skal være optimalt.

• Liker
gs242
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Hei venner!

Holder som best på med et lite husbyggingsprosjekt hjemme, og nå når det venter takarbeid så skal det bygges stillas. Det vanlige er jo å leie et stillas, men nå når det har vært så dårlig vær så har man jo hatt tid til å gruble litt, og da slo det meg tanken at det burde gå an å bygge en selv. Noen som har testet?

Fordelene med å bygge en selv er, slik jeg ser det, følgende:
- Kostnaden blir kanskje lik, men alt materialet kan gjenbrukes.
- En god måte å bruke avkapp fra byggeplassen
- Alltid gøy å bygge selv! 😊

Jeg har i prinsippet ubegrenset tilgang på lastepaller så jeg tenkte at jeg skulle prøve å bruke dem for å få ned kostnaden litt. Jeg tenker meg noe sånt (se vedlagt bilde). Jeg har spart på materialet så mye jeg har turt, utfordringen er jo at det skal bli så billig som mulig! 😊 Materialet i bildet er følgende:

grønn - terrassebord 28x120
gul - stender 45x70
rød - lekt 25x5

Hvis man går etter byggmax priser så lander prisen på ca 1050kr hvis man kjøper alt materialet nytt. I realiteten bruker man jo selvsagt så mye avkapp man har først. Den tverrgående terrassebordet kan man for eksempel bytte ut mot det langsgående materialet i en lastepal, så sparer man den kostnaden, bare å demontere noen lastepaller.

Noen som kan komme på en bedre løsning for veggpartiet i eksempelet? Og kanskje viktigst av alt, hadde dere turt å bruke dette stillaset? :crysmile:
En annen billig metode er å kjøpe et brukt stillas og deretter selge det når du er ferdig.

Jeg gjorde det og tjente noen tusenlapper på handelen OG hadde et profesjonelt pålitelig stillas helt uten tidspress fra dyr leie.

• Liker
debbo og 7 andre
  • Laddar…
Åsa Lund
Jeg synes det skal være skråstag også innover fasaden. Og rekkverk på stillasets gavler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.