Sittställning
M Markus P skrev:
Jo, det er sant som du sier at pallen utnyttes dårlig og mye av virket er unødvendig. Samtidig har jeg som sagt testet å stille opp en pall så for å sjekke stabiliteten, og den føltes råstabil. Men egentlig hadde det kanskje vært bedre å demontere virket i pallene og bruke dem typ som planker på tvers over bærereglene.

Å slenge opp pallene på stillaset er jeg derimot ikke så bekymret over, såå tunge er de ikke. For et par uker siden slengte jeg og naboen opp limtrebjelken i mønet, 115x360x6500, med håndkraft og uten noe stillas i det hele tatt. Med den erfaringen i bakspeilet kjennes alt annet så mye enklere :crysmile:
Ja nei, idiot slit er jeg selv vant med så å kaste opp paller er ikke noe problem sånn sett. Jo mer vekt du setter opp i høyden jo mer vriemoment trenger du. I prinsippet ser det ut som du setter det meste av vekten av stillaset der oppe.

Men egentlig så føles dette overkurs .. kopier allerede vinnende konsept så er du hjemme :)

Så her bygde vi. To lag 45 stendere å gå på og festet i veggen. Egen skog og eget sagbruk gjorde det nesten gratis.

Kan varmt anbefale flere kryssstag. Den stabiliteten man oppnår er bedre enn hvilken som helst hakustilling.

//Fredrik

• Hus under bygging med to traktorer og stillas bygget av trevirke ved en fasade. Stilaser er festet til veggen med krysstag for stabilitet.
  • Liker
saiter
  • Laddar…
Angående vekten på en pall så er ikke trall til Haki så lette de heller... Skal opp med trall på 6m, ikke det enkleste kan jeg tro.

• Liker
Joak
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Det er dessuten ikke helt enkelt eller risikofritt å bygge en haki-stilling eller tilsvarende på egen hånd.
Jo bygger du riktig så er det i stor sett risikofritt, og lett er det også.

• Liker
Urban R og 1 annen
  • Laddar…
Broren bygde eget stillas som fungerte perfekt. Han brukte det selv da han bygde huset sitt. Stabilt og bra.
Det eneste er vel at et stillas man leier er laget og utprøvd for jobben det skal brukes til. Belastning, sikkerhet mm. Når man bygger selv, må man selv tenke på sikkerhet, holdbarhet. Klarer man det, så ser jeg ingen problemer.
Skal noen andre klatre opp på det, bør de være klar over hva de går på, det finnes jo risikoer med store høyder.

Interessant, selvfølgelig skal du bygge din stilling.

personlig hadde jeg erstattet pallene av type 45*145 og fjernet den "bruna" streveren du har mellom de stående reglene, da får du en stødigere stilling som er lettere å montere.
Så hadde jeg satt en strever 45 grader mellom hvileplanet og den stående regelen.

bjelkesko er enkle å ha for fastsettelse i vegg

• Liker
saiter
  • Laddar…
Naboen vurderte å leie alu stillas fra de store utleierne. Endte med at han kjøpte en lik stillas fra Polen til lavere pris enn hva leien ville koste. Når han var ferdig med stillaset solgte han det med fortjeneste.

• Liker
Dortmunder DAB og 4 andre
  • Laddar…
Jeg kan varmt anbefale å leie stillas og spare penger på noe annet i stedet. Dyrt, ja det er det. Har selv jobbet en periode og bygget stillas og synes at prisene på denne typen er umotivert høye, men til tross for det ville jeg likevel anbefalt det. Man får en mye sikrere arbeidsplass. Pengene man sparer på hjemmebygg er bortkastet om noe gir etter. Systemstillas av typen Haki har blitt beregnet for alle tenkelige belastninger. Jeg legger ingen vurderinger i hvordan du velger å gjøre det, men anbefaler likevel sterkt å unngå hjemmebygg over to meter.

• Liker
twoody og 1 annen
  • Laddar…
N Nisken skrev:
En annen billig metode er å kjøpe et brukt stillas og deretter selge det når du er ferdig.

Jeg gjorde det og tjente noen tusenlapper på handelen OG hadde et profesjonelt pålitelig stillas helt uten tidspress av dyr leie.
Selv om det ikke var det som var spørsmålet.
Så gjorde jeg akkurat det samme. Absolutt det beste.

• Liker
b8q og 1 annen
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Selv om det ikke var det som var spørsmålet.
Så gjorde jeg like så. Absolutt det beste.
Problemet er vel at ikke alle har 100' (om man trenger modell stor) til en stillas når man samtidig skal bygge/renovere.
Men selvfølgelig kan man få sin "leie" gratis ved å gjøre så.

K
nino nino skrev:
Problemet er vel at ikke alle har 100' (om man trenger modell stor) til en stillas når man samtidig skal bygge/renovere. Men klart man kan få "leien" gratis ved å gjøre det slik
Vi kjøpte hakistillas å sette opp rundt hele huset brukt for 25000 kr. Ble også brukt til brorens bygge. Vi regnet på å bygge den av solide lekter, men det hadde ikke blitt mye billigere...

Men hvor mye stillas får man leie for 100 000 kr, hvor lenge? For 100 000 kr burde man jo kunne kjøpe en ny hakistillas.

Nei, jeg hadde ikke arbeidet på den der.
For mange år siden arbeidet jeg på en byggeplass der de hadde bygget en god stabil stillas av tre. Jeg lastet opp takpanner til taket og hadde lagt opp noen hauger da hele stillaset raste 9 meter ned foran føttene mine. Selv står jeg mirakuløst igjen oppe på en liten del av gulvet som ikke har rast.

Konstruksjonen var nok helt ok, men innfestingen av de lektene som gangplanken lå på hadde gitt etter. Selvfølgelig går det å løse, men risikoen for at man overser en detalj er stor. Så jeg hadde ikke gått på din stillas om jeg ikke hadde bygget den selv.
/Tom

• Liker
LMC400
  • Laddar…
R
M Markus P skrev:
Hei venner!

Holder på med et lite husbygg hjemme, og nå når det er tid for takarbeid så skal det bygges stillas. Det vanlige er jo å leie et stillas, men nå når det har vært så dårlig vær så har man jo hatt tid til å fundere litt, og da slo meg tanken at det burde gå an å bygge en selv. Noen som har prøvd?

Fordelene med å bygge en selv er, som jeg ser det, følgende:
- Kostnaden blir kanskje tilsvarende, men alt materialet kan gjenbrukes.
- En god måte å bruke restmateriale fra byggeplassen
- Alltid gøy å bygge selv! =)

Jeg har i prinsippet ubegrenset tilgang på lastepaller, så jeg tenkte at jeg skulle prøve å bruke dem for å få ned kostnaden litt. Jeg ser for meg noe slikt (se vedlagt bilde). Jeg har spart inn på materialene så mye jeg har turt, utfordringen er jo at det skal bli så billig som mulig! =). Materialene i bildet er følgende:

grønn - terrassebord 28x120
gul - regel 45x70
rød - lekter 25x5

Hvis man går etter byggmax sine priser, lander prisen på ca 1050kr hvis man kjøper alt materialet nytt. I virkeligheten bruker man jo selvfølgelig så mye restmateriale man har først. De tverrgående terrassebordene kan man jo for eksempel bytte ut med de lengderetningene i en lastepalett, så dropper man den kostnaden, bare å demontere noen lastepaller.

Noen som kan komme på en bedre løsning for veggpartiet i eksemplet? Og kanskje viktigst av alt, hadde dere turt å gå på denne stillasen?! :crysmile:
Du kan jo heller ikke ha pallene mot veggen som skissen viser. Du må utenfor takfoten om du skal kunne få plass til å jobbe.
M Markus P skrev:
Ok, da tester vi en ny variant. Den rimeligste konstruksjonen kan vi nok være enige om at Violina tok hjem prisen for, dvs med bare lastepaller, men rent praktisk er det jo knapt gjennomførbart, særlig ettersom jeg ikke kommer til med bil ved dette bygget. Vanskelig også på ujevnt underlag. Så den varianten blir det ikke.

Jeg har tatt til meg kritikken og lagt til et kryss, og også endret konstruksjonen litt. Denne er enklere å bygge da den ikke er avhengig av cc-målet på veggreglene. Tror vi begynner å nærme oss den beste lastepallløsningen med hensyn til faktorene stabilitet, økonomi og byggbarhet.

Fortsatt skeptisk?

Jeg ville da ikke nølt med å gå på den, tror dette kommer til å bli stabilt så inn i granskauen, men på den andre siden har jeg aldri engang brydd meg med å bygge et stillas før, så dette er jo luksus uansett ;). Nå er man jo dog ikke 20 år lenger så utfordringen med å klatre rundt som en ape blant takstoler og provisorisk oppsatte stiger frister ikke like mye som før.

• Liker
Sittställning
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vi kjøpte hakistillas for å sette opp rundt hele huset brukt for 25000 kr. Ble også brukt til brorens byggeprosjekt. Vi vurderte å bygge det av solide lekter, men det hadde ikke blitt mye billigere...

Men hvor mye stillas kan man leie for 100 000 kr, hvor lenge? For 100 000 kr burde man jo kunne kjøpe en ny hakistillas
Leter selv etter stillas, trenger omtrent 10x10m. Regner med at det koster minst 15' å leie en måned, og da er jeg bare ferdig med den ene siden...
Antagelig ser jeg på feil sted, for så billige stillaser finner ikke jeg da hadde jeg kjøpt for lenge siden

Slik gjorde jeg. Brukte 225mm regler til mellomgulvet å gå på.
Det var ganske svaiende og ikke 100% sikkert akkurat. Men billig.

• Byggnad med trästendereisverk og delvis installert tak i lys landskap, med bygningsmaterialer ved siden av.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.