Jeg ser to store fordeler med egenbygd generelt:
  • Den koster ingenting om den bare står når det regner etc. Det kan bli ganske stressende når et stillas står ubenyttet og spiser av budsjettet.
  • Om man nå eier for å få fordelen ovenfor, når man er ferdig så står man ikke med et stort stillas man skal prøve å selge på Finn, men man har litt treverk man kan enten spare til fremtiden eller enkelt kvitte seg med.
Jeg synes ideen din er god, men jeg ville gjort en endring så man kan bruke annet enn lastepaller å gå på, i tilfelle man skulle stå uten paller. For eksempel gjøre konstruksjonen slik at om man legger en seksjon med planker i stedet for pall, så havner pallens "trall" i nivå med plankene.

• Liker
Lazzeman
  • Laddar…
Egenbygd er ingen problem i seg selv. Det er bare å ta i litt ekstra. Det er pallene jeg er tvilsom til. En pall holder sikkert om man setter en tung kasse på den, men med tanke på skitvirket og den moderate kvalitetskontrollen gjør at man selv på en "fin" pall kan ha bord som er dårlige. Selv om jeg nok ikke skulle ramle ned, så ville en knekt planke gjort at jeg måtte bytte bukser.

• Liker
leffeisala og 1 annen
  • Laddar…
Man velger jo selvfølgelig gode paller, og en god EU-pall (ikke engangs gud forby!) er ikke bygget av "skitvirke", de er riktig stabile selv om de ikke får støtte underfra mer enn langs med ytterkantene.

• Liker
Cygor6
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jeg ser to store fordeler med egenbygget generelt:
  • Den koster ingenting om den bare står når det regner osv. Det kan bli ganske stressende når en stillas står ubenyttet og spiser av budsjettet.
  • Om man nå eier for å få fordelen ovenfor, når man er ferdig så står man ikke med en stor stillas man må prøve å kvitte seg med på Finn.no, uten man har litt trevirke man enten kan spare til fremtiden eller enkelt kvitte seg med.
Jeg synes ideen din er god, men jeg ville gjøre en endring så man kan bruke annet enn paller å gå på, dersom man skulle stå uten paller. For eksempel gjøre konstruksjonen slik at hvis man legger en seksjon med plank i stedet for pall så havner pallens "trall" i nivå med planket.
Forstår ikke helt hva du mener. Hva slags plank sikter du til? Kan du tegne det opp kanskje?

Bra illustrasjoner! Hvilket program har blitt brukt for å lage bildene?

Interessant lesning! Men en smule over prosjektets ambisjonsnivå =). Mitt normale problem når jeg bygger er at jeg ALLTID bygger FOR stabilt. Unødvendig stabilt. Denne gangen tenkte jeg å prøve å gjøre motsatt, og virkelig tenke gjennom hvorfor hver planke og stiver sitter der de sitter samt ikke gjøre dem tykkere enn det som trengs. Man skal ta tak i sine demoner sies det...

• Liker
ByggareNic
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Man velger jo selvfølgelig gode paller, og en god EU-pall (ikke engang gud forby!) er ikke bygget av "dårlig trevirke", de er virkelig stabile selv om de ikke får støtte underfra mer enn langs med ytterkantene.
Min erfaring fra jobben er en annen enn din. Vi kasserer en hel del fullt godkjente EUR-paller, nettopp fordi de er bygget av for dårlig trevirke og vi ikke vil risikere noe. Men det hører ikke til diskusjonen. Du spurte om andre på forumet ville tørre å bruke den, og jeg har svart hva jeg synes.

Bygde noe lignende av spillvirke når jeg bygde garasje. Men jeg brukte råspont i stedet for paller. Bra å tenke på hvordan man skrur det sammen slik at det er lett å skru det fra hverandre når man skal flytte det til en annen vegg. Det er også en risiko for at virket sprekker rundt skruene hvis virket er for spinkelt. Spesielt ved 25x5 lektene. Så pass på det.

Hep Hep skrev:
Min erfaring fra jobben er en annen enn din. Vi kasserer en hel del fullt godkjente EUR-pall, nettopp fordi de er bygget av for dårlig virke og vi ikke vil risikere noe. Men det hører ikke til diskusjonen. Du spurte om andre på forumet ville våge å bruke den og jeg har svart hva jeg synes.
Det er helt ok, alle meninger teller. Ville mest poengtere at det er jo en forutsetning for stillaset at paller av god kvalitet velges ut.

• Liker
Karldanaxel
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Stablet eu-paller er vinglete i høyden. Laster masse paller, men jeg hadde aldri ønsket å stå oppe på 15 paller og jobbe, fordi det blir for vinglete.
For øvrig er maksimal vekt på en eupal 1500 kg, så de tåler jo relativt mye. Men å bygge stillas hadde jeg personlig aldri gjort.
Det er derfor man skal sette dem sammen med stivere også..

Høyeste stablet med paller jeg har brukt som arbeidsplattform var 23 i høyden, fungerer fint.

A
Violina Violina skrev:
Er jo derfor man skal sette dem sammen med strevere også..

Høyeste stablene med paller jeg har brukt som arbeidsplattform var 23 i høyden, fungerer fint
Ja, det er jo på egen risiko. Jeg ville aldri gått opp på en =) Stablet 10 stabler i går, 1 var med "nye" perfekte paller. Litt eldre paller blir litt jævlige og ustabile.
Pleier å løfte ned fra 4,5 meters høyde og det er like spennende hver gang det blåser :P

Men så må man jo passe på at man ikke har folk som jobber svart på sitt hjemmeprosjekt, da bryter du med alt mulig.

C chicketiwowow skrev:
Bra illustrasjoner! Hvilket program har blitt brukt for å lage bildene?
Sketchup. Meget nyttig og enkelt å lære seg. Finnes en gratis online-versjon nå for tiden. Har vært en kjær venn ved alle mulige byggprosjekter i mange års tid. Anbefales varmt!

• Liker
Cruzze og 2 andre
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Forstår ikke helt hva du mener. Hva er det for planke du sikter til? Kan du skissere opp kanskje?
Flytter man den langsgående regelen under den tverrs, og gjør den tverrs like høy som en EU-pall, da kan man veksle mellom å legge EU-paller eller planker uten at det blir nivåforskjeller.

• Byggeskisse viser en konstruksjon med horisontale og vertikale bjelker, hvor EU-paller kan legges for nivåbalanse. Rød pil indikerer endring.
Selv ville jeg føle at risikoen for skader ville være størst når man prøver å få opp pallen til riktig høyde. Selg dem og kjøp bra råspont for pengene i stedet. Lettere å få på plass.

• Liker
Jotsat og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.