K
M Markus P skrev:
Skal prøve å huske å ta noen bilder i morgen (y)
Ser frem til det!

Her kommer noen bilder tatt i morges. Ja, rekkverket er ikke perfekt, måtte lappe sammen litt av hva jeg hadde, men det rakk ikke helt. Og stolpene kom på feil vei. Da jeg oppdaget det, var det allerede så langt på vei at det var for mye arbeid å fikse. Tenkte jeg kunne forsterke i etterkant, men etter å ha prøvd med noen skikkelige hockeytaklinger så syntes jeg ikke det var nødvendig. Kos deg! :p

• Bygge av treplattform med ujevn treplanker, midlertidig rekkverk og omgivende skog i bakgrunnen.
  • Bygge av trestruktur med stolper og rekkverk som står på en gressplen. Deler av konstruksjonen er støttet med horisontale og diagonale bjelker.
  • En trestruktur under bygging med ujevn rekkverk og feilmonterte stolper, omgitt av gressplen og trær.
  • Liker
Plutus og 4 andre
  • Laddar…
Har også forsøkt å unngå å sage av trelast i den grad det har vært mulig for å unngå unødvendig svinn, derfor ser det litt ujevnt og jævlig ut, men ingenting som påvirker holdfastheten.

• Liker
torparavgrund
  • Laddar…
Nice! Hva ble høyden på den til slutt?

• Liker
Markus P
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Nice! Hva ble høyden på den til slutt?
Bygget er jo ikke så høyt så ca 230-240cm vil jeg tro.

K
Ser bra ut :)

• Liker
Markus P
  • Laddar…
Sittställning
Det der hadde jeg gått på uten å blunke, eller ja jeg hadde turt å blunke også :)

Pallene ble riktig vei så joda! Helt greit i min bok

• Liker
Markus P
  • Laddar…
Det der er jo kongelig! Klart man kan bygge egen stillas!! Så har man vel gjort i alle tider.

Så kommer det jo an på om man skal opp 2m eller 10m, 2m da kan man vel gå på nesten hva som helst :)

10 meter er vel ingenting?

Bygning dekket av høyt bambusstillas, sett fra bakken.

• Haha
nino
  • Laddar…
Jeg ville ikke ha gått opp 10m i den der selv om den sikkert er bra bygget

Snailman
J Joakim V skrev:
Bygde noe lignende av spillvirke da jeg bygde garasje. Men jeg brukte råspont i stedet for paller. Bra å tenke på hvordan man skrur den sammen så den er lett å skru fra hverandre når man skal flytte den til en annen vegg. Det er også en risiko for at treverket sprekker rundt skruene hvis treverket er for svakt. Spesielt ved 25x5 lektene. Så vær oppmerksom på det.
Jeg har lest at man ikke skal skru, men i stedet spikre, spiker pleier ikke å knekke tvert av, men advare først, altså gi etter gradvis under diverse knaking.

• Liker
1
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Hei venner!

Holder som best på med et lite husbygg hjemme, og nå når det nærmer seg takarbeid så skal det bygges stillas. Det vanlige er jo å leie et stillas, men nå når det har vært så dårlig vær så har man jo hatt tid til å fundere litt, og da slo det meg tanken at det burde gå an å bygge en selv. Noen som har prøvd det?

Fordelene med å bygge en selv er, som jeg ser det, følgende:
- Kostnaden blir kanskje lik, men alt materialet kan gjenbrukes.
- En god måte å bruke resttre fra byggeplassen
- Alltid moro å bygge eget! =)

Jeg har i prinsippet ubegrenset tilgang på lastpaller så jeg tenkte at jeg skulle forsøke å bruke dem for å få ned kostnaden en del. Jeg ser for meg noe sånt som dette (se vedlagt bilde). Jeg har spart på treverket så mye jeg har våget, utfordringen er jo at det skal bli så billig som mulig! =). Treverket i bildet er følgende:

grønn - terrassebord 28x120
gul - regel 45x70
rød - lekt 25x5

Hvis man går etter byggmax priser så havner prisen på ca 1050kr om man kjøper alt trevirke nytt. I virkeligheten bruker man jo selvsagt så mye resttre man har først. Den tverrgående terrassebordet kan man for eksempel bytte ut mot det langsgående treverket i en lastpall, så slipper man den kostnaden, bare å demontere noen lastpaller.

Noen som kan komme på en bedre løsning for veggpartiet i eksempelet? Og kanskje viktigst av alt, hadde dere turt å gå på dette stillaset?! :crysmile:
Du må ha diagonale tverrstenger eller forankre ordentlig i veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.