Hei!
Skal bygge et uterom, men har problemer med å få byggetillatelse fordi vi må levere beregninger på dimensjonene på treverket. Dessverre har jeg ikke mine gamle fasthetsbøker, så jeg har kjørt meg fast og håper det finnes en vennlig sjel som kan hjelpe meg her inne!
Spennvidden på en bjelke er 4m, bor i Skåne, takets egentyngde finnes det kanskje en standardverdi for?
Ifølge formelen for bjelkenedbøyning
* * * *5 * Q * L
d = -------------------
* * * * 384 * E * I
Skal man få ut I, og deretter er jeg ganske sikker på at man kunne bruke dette I i en annen formel og dermed regne ut om for eksempel en K24 45x170 er tilstrekkelig. Er det noen som vet hva jeg snakker om? Håper som sagt noen kan hjelpe meg, for jeg har kjørt meg totalt fast! Kanskje må det til mer inndata?
Skal bygge et uterom, men har problemer med å få byggetillatelse fordi vi må levere beregninger på dimensjonene på treverket. Dessverre har jeg ikke mine gamle fasthetsbøker, så jeg har kjørt meg fast og håper det finnes en vennlig sjel som kan hjelpe meg her inne!
Spennvidden på en bjelke er 4m, bor i Skåne, takets egentyngde finnes det kanskje en standardverdi for?
Ifølge formelen for bjelkenedbøyning
* * * *5 * Q * L
d = -------------------
* * * * 384 * E * I
Skal man få ut I, og deretter er jeg ganske sikker på at man kunne bruke dette I i en annen formel og dermed regne ut om for eksempel en K24 45x170 er tilstrekkelig. Er det noen som vet hva jeg snakker om? Håper som sagt noen kan hjelpe meg, for jeg har kjørt meg totalt fast! Kanskje må det til mer inndata?
Gå inn på moelven.com/se, velg "limtre" og "support og dimensjoneringsprogram". Med programmets hjelp bør du kunne beregne en passende dimensjon. Om du kan levere det som beregninger vet jeg ikke.
Du kan også gå inn på http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering og regne, der får du til forskjell fra Moelvens program frem både vanlig konstruksjonsklassifisert treverk og limtre. Men som Tror jeg fattar skriver om det holder som grunnlag for kommunen vet jeg heller ikke. Men alle slike programmer regner jo på basiskonstruksjoner så er det et mer avansert uterom du skal bygge vil de ikke være tilstrekkelig.
Å beregne nedbøyningen er én ting, men jeg antar at kommunen også vil ha tall på hvor høy påkjenningen blir. Du må altså regne både på bøymotstanden (W) og tverrsnittets treghetsmoment (I). Eventuelt må man også kontrollere skjærpåkjenningen.
Vanskeligheten er selvfølgelig å vite hvilke verdier man skal anta for E-modul henholdsvis tillatt strekk-, trykk- og skjærspenning, jeg vet det ikke.
Vanskeligheten er selvfølgelig å vite hvilke verdier man skal anta for E-modul henholdsvis tillatt strekk-, trykk- og skjærspenning, jeg vet det ikke.
Klikk her for å svare