Holder på og renoverer et av våre ekstrarom. Det er litt knapt med stikkontakter, så jeg har åpnet opp og skal legge fram noen ekstra. Når jeg har fjernet gipsen, legger jeg merke til at det er forskjellige tykkelser på veggene. Standardgips på den tapetserte fondveggen og betydelig tynnere på den hvite veggen.
Hva er det for gips?? Det eneste jeg kan finne på nettet som kommer i nærheten er utegips på 9,5 mm. Men det setter man vel ikke på innsiden av et hus??
Rekkehus bygget 1980.
Hva tror dere?

• Rom under renovering med en tapetsert skråvegg og en hvit vegg med deler av gips fjernet, samt et avdekket stikkontaktområde.
  • Måling av gipsplatetykkelse med digital skyvelære, viser 10,5 mm.
  • Hånd holder en tykkelsesmåler opp til gipsplate, viser 9,51 mm. Bakgrunnen er lys med en vinduskarm over.
Den tynne platen har ikke standardtykkelse, men jeg har sett i tidligere tråder at det forekommer alle slags tykkelser.

En løsning kan være å sette en board-plate på ca 4 mm og deretter 6 mm renoveringsgips, så får du riktig tykkelse.

I 1980 fantes det 9 mm gips for innendørs bruk, jeg har det i mitt hus bygget 80-81
utendørsgipsen er grønnaktig, skal ikke brukes innendørs
at du har 9mm på en vegg kan tyde på at det ev. er råspont bak

Tror jeg kommer til å løse dette med 3mm masonittplate og oppussingsgips. Det blir enklest. Orker ikke å gipse om hele veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.