Hei, jeg har tenkt å rette opp bjelkelaget i min borettslagsleilighet. Og har fått godkjenning for å gjennomføre jobben. Sluttmålet er en lagt fiskebensparkett i klassisk stil.

Et spørsmål om undergulvet, foreningen vil gjerne at jeg legger ikke furubord. Bortsett fra at de er litt dyrere, lurer jeg egentlig mest på sluttresultatet. I min verden burde vel et furugulv bevege seg mer enn sponplaten og dermed over tid påvirke fiskebensparketten negativt? Blir det ikke to materialer som beveger seg med fukt?

Hvordan ser dere på hva som er fordeler og ulemper med sponplate kontra furu som undergulv under forutsetning av at på denne skal det ligge en stavet eik 16 mm i form av fiskebensparkett?

All hjelp og innspill verdsettes enormt!

Takk,
Christer

Sponplater er bedre enn plankegulv med tanke på bevegelighet. Men les teksten din en gang, tror det har blitt feil et sted.

Huggan takk for raskt svar, litt som jeg mistenkte.

Jeg skrev teksten med min lille baby krypende rundt, så oppsummerer hva jeg lurer på:

Bakgrunn:
- Skal rette opp bjelkelaget, og fått ok fra BRF.
- Og deretter skal jeg legge inn enstavs eikeparkett i form av fiskebensparkett.
- Brf ønsker at jeg legger inn furugulv som undergulv, i stedet for gulvspon.

- Jeg vil jo få så godt resultat som mulig og vil dermed velge teknikk som medfører best resultat, over tid.

Så spørsmål:
- Hvilket materiale passer best med tanke på fiskebensgulvet? Glipper osv., nå og over tid?
- Er det noen forskjell i lydisolasjon mot leiligheten under?
- Eiendommen er fra 1911, er det noe bygningsteknisk for eiendommen som taler for det ene eller det andre?

- Hvis det er slik at jeg skal overtale foreningen om å legge inn spon, hvordan anbefaler dere at jeg skal argumentere med brf?

det har nok ingen betydning at du legger planker i stedet om du bare skrur hver planke separat og nøye. Den bevegelsen som eventuelt blir er jo da isolert til den enkelte planken og da jevner jo alt seg ut. Nå har jeg aldri lagt noe parkett men et flytende mellomgulv i form av masonit er jo en ting som isolerer undergulvets bevegelser enda mer. Holder kanskje å tape sammenføyningene med noe og så la det flyte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.