Fikk et halvferdig attefallshus på kjøpet da vi kjøpte villa. Innredning, overflater og takisolasjon gjenstår på attefallshuset. Er ganske overbevist om at takstolene som bærer opp taket er skikkelig underdimensjonerte. Taket er ca 4,4m bredt og 4,2 m dypt. Det sitter totalt 5 stk takstoler med en planke som står på høykant. Planken er bare 4,5 cm bred og 8 cm høy. Nå holder jo taket, men så skal det på en masse isolasjon, himling og gipsplate. Deretter eventuelt en masse snø oppå. Slik ser det ut per i dag hvis man står inne og ser opp. Hva tror dere? Hvor store burde takstolene være for at man skal være trygg, og hvordan kan man rette på det i dette stadiet?

Innvendig tak på et attefallshus med synlige takstoler og en tynn trebjelke på skråtak. Det er uferdig og trenger isolasjon og innertak.
 
Jeg vil tro at takstolene er kledd med panel på undersiden og nå bare spikret salning for å kunne isolere taket. Er det vi ser takstolene bør du forsterke før snøen kommer.
 
  • Liker
Martin Lj
  • Laddar…
Hvis du vil ha noen nyttige råd, trengs det flere opplysninger. Mål, takhelling, snøsone. Hvordan ser hele takkonstruksjonen ut? Furubordene som synes i taket, er vel neppe det øverste laget?
 
  • Liker
hus520 og 1 annen
  • Laddar…
R felixmartensson skrev:
Jeg vil tro at takstolene er kledd med panel på undersiden og nå bare spikret salning for å kunne isolere taket. Er det vi ser takstolene, bør du forsterke før snøen kommer.
Nei dessverre er det takstolene vi ser på bildet :(
 
J justusandersson skrev:
Om du vil ha noen nyttige råd, trengs flere opplysninger. Mål, takvinkel, snøbelastning. Hvordan ser hele takkonstruksjonen ut? Furuplankene som vises i taket, er vel knapt det øverste laget?
Taket heller ca 30 grader. Snøbelastning er 1.5-2.0 (Härryda). På toppen av furuplankene ligger det et papptak, så ingen ting mer så det er vel i prinsippet øverste laget.

Når jeg ser på byggesett så ser jeg at takåser for et slikt skråtak pleier å ligge på 45*220 med C24. Har ingen anelse om hva slags kvalitet det er på treverket i huset dog.

Lite hus med skråtak i skogsmiljø. Huset har svart treverk, en dør og et lite vindu. materiale ligger spredt foran huset.
Et skråtak med en helling på omtrent 30 grader, dekket av planker og papp. Fire røde rektangler markerer viktige punkter på taket.
 
H
Om takstolene er feil. Spørsmålet er om de har fulgt kokboken på alt annet.

Kanskje er det en idé å gå gjennom alt grundig for å få en oppfatning av hva som trenger å utbedres før du begynner.
 
Ved å gjette målene kommer jeg frem til at det nok ikke duger med annet enn 45x220 C 24. Det kan dog drøye mange år før en situasjon med maks snølast inntreffer. Korrekte mål på spennvidde mm er en forutsetning for en korrekt beregning. Det kan komme ganske mye snø i Härrydatraktene!
 
J justusandersson skrev:
Ved å gjette målene kommer jeg frem til at det nok ikke duger med annet enn 45x220 C 24. Det kan imidlertid ta mange år før en situasjon med maksimal snølast inntreffer. Korrekte mål på spennvidde mm er en forutsetning for en korrekt beregning. Det kan komme ganske mye snø i Härrydatraktene!
Hvordan bytter man takstolene uten å rive taket? Kan man løfte det med jekker eller noe sånt?
 
Nye takbjelker kan alltid monteres nedenfra uten større problemer.
 
J justusandersson skrev:
Nye takbjelker kan alltid monteres nedenfra uten større problem.
De gamle takbjelkene ligger jo allerede mot hammarbandet. Hvordan klemmer man inn en ny bjelke som er 16 cm høyere? Eller mot hva skal de nye bjelkene ligge an?
 
Når kjøpte du huset? Helt utrolig at man kan bygge så, det er jo livsfarlig! Sørg for at det ikke legger seg snø på taket i vinter om du ikke rekker å forsterke før den tid. Som nevnt, om nå taket ser ut så, hvordan ser resten ut? Faller dette under skjulte feil?
De nye reglene kunne du henge inn i siden på hammarbandet med eksempelvis bjelkesko.
 
B bossespecial skrev:
Når kjøpte du huset? Helt utrolig at man kan bygge sånn, det er jo livsfarlig! Se til at det ikke legger seg snø på taket i vinter om du ikke rekker å forsterke før det. Som nevnt, hvis nå taket ser sånn ut, hvordan ser resten ut? Fall dette under skjulte feil?
De nye bjelkene kunne du henge inn i siden på hammarbandet med for eksempel bjelkesko.
Kjøpte på våren. Attefallshuset er bygd i løpet av de to siste årene av en enslig hjemmemekker. Dessverre kommer jeg fra leilighet og hadde ingen kunnskap om hus når vi kjøpte og vi gjorde dessverre ingen besiktning av attefallshuset.
 
Jeg kan ikke det der med forsikringer, men har man ingen beskyttelse om man ikke har gjort noen besiktelse, kanskje noen som vet?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.