Jeg og en kompis er på vei til å bygge et par av innerveggene - ikke bærende - på loftet til et toetasjes hus (nybygg). Isoleringen av taket og et par av de større veggene gjøres av et firma.

Bakgrunn: 23 graders takhelling. Lettbetong yttervegger, og stålbjelke i mønet. Byggfirmaet vil bygge luftspalte 20 cm og deretter 30 cm plateisolasjon, mellom takstolene. På takstolene vil de deretter legge dampsperre, lekter, 10 cm isolasjon og gips.
Vi må selvsagt feste innerveggene våre i takstolene på en eller annen måte, før byggfirmaet gipsplater.

Vi er litt usikre på konstruksjonen men har tenkt at det kunne gjøres slik:

En trebjelke trenger å legges fra lettbetongytterveggen til stålbjelken ved mønet, på samme nivå som takstolene, der veggen skal gå. Vi tenkte å bruke de samme trebjelkene som er brukt til etasjeskiller (45x220 tror jeg det er) - hva gjelder lengden tror jeg de passer perfekt. (jeg håper de ikke er for grove og skaper problemer på noen måte for firmaet)

Vi trenger å forankre bjelken i takstolene med tverrlekter og vinkeljern.
Deretter ville vi bygge en rektangel med lekter for delen som er nærmest gulvet, og oppå den fylle på med lekter i "trekanten", med passende avstand mellom lektene, for isolasjon og for å feste osb-plater og gips senere.

Høres dette fornuftig ut? Noen tips og forslag? Er det lettest å bruke trelekter her eller? Dimensjoner?

Innertak konstruksjon med takstoler festet til husets stålbjelke, isolasjon synlig langs taket og ventilasjonsrør i nedre del av bildet. Innertak konstruksjon med takstoler festet til husets stålbjelke, isolasjon synlig langs taket og ventilasjonsrør i nedre del av bildet. Innvendig takisolasjon under konstruksjon, med synlige takstoler og delvis installert dampbarriere og isolasjonspaneler.

Sist redigert:
Om jeg nå forstår det riktig.
Vent med å feste veggen til byggefirmaet har montert glesverket, eller til og med gipset.
Vil nå gjøre det før, så monter cirka 45x95 mellom takstolene, på høykant ca cc 90-120mm.
Fest deretter hammerbåndet på de.
Hopp over vinkler og beslag, dra i 2 stk 4" spiker gjennom takstolen og inn i enden på lekten.

Men byggefirmaet vil helt klart få litt mer å gjøre, da det blir mer arbeid med plasten, glesverket og gipsen.

Østlund, mener du altså at 45x95 lektene skal monteres slik at de kommer i nivå med takstolene (i linje med dem), eller skal de ligge lenger inn? Isolasjonen som ligger utenfor takstolene skal være 10 cm tykk - betyr det at bjelkelaget (den øverste liggende lekte over veggen) også hensiktsmessig er 10 cm tykk?

Ja, akkurat, i linje med underkanten.

Glemte at dere skulle ha 10cm isolasjon til.
Hmm,

Hvorfor 20cm luftspalte? Ikke 20mm?
Hvordan tenker dere å bygge ut ytterligere 10cm på takstolene nedover?
Forlenger dere bare takstolene med 45x95 og så spikrer fast lekter på det som vanlig?

Det er den der byggfirmaet som håndterer isolasjonen. Luftspalten blir så bred fordi takstolene er så dype. (hadde vi hatt en liten luftspalte mot yttertaket, blir det i stedet en luftspalte lenger inn, siden vi isolerer med plater)

Jeg skulle kanskje sagt noe om høyden på skråtaket. Det går fra 2,25 m på lettbetongytterveggen til 4,0 meter ved stålbjelken i mønet.

Hei igjen! Hva mener du med cc 90-120 mm?

På hvilken avstand monterer vi 45x95 reglene mellom takstolene?

avstanden mellom takstolene er ca en meter og hammarbåndet blir ca 4 meter langt.

Hei. Sett stenderne omtrent på en avstand på ca 1 meter.

Men skal takstolene saltes på nedover så burde jo også stenderne gjøre det.
Stenderne som hammarbandet skal festes i altså.

Vi begynte å sette opp kortlingar mellom takstolene, men kontrollansvarlig som var på inspeksjon for å se på noe annet, sa at vi i det minste trengte å fjerne de hammarband vi hadde montert, fordi de stikker ut og forstyrrer den kommende monteringen av dampsperre. Han ser ut til å mene at det ville vært bedre å montere veggene etter at taket er gipset.

Firmaet som monterer isolasjonen og skal gipse taket, kommer til å bruke stålprofiler/regler for å feste gipsen, og ikke vanlig glespanel (noe kontrollansvarlig kanskje trodde). (med som nevnt før 10 cm ekstra isolasjon på takstolene)

Vi ønsker helst å bygge skilleveggene etter at det er gipset, men det er kanskje bra å ha kortlingar og hammarband inne i isolasjonen, og på den måten ha mer å skru og feste i enn bare de takprofiler av stål som gipsen er festet i. Eller hva sier dere? Hva er best for oss å gjøre?

Trerammer i et tak med isolasjonsrør og bjelker, muligens del av et byggeprosjekt. Taket med trestendere og isolasjon festet med snorer mellom sperrer, som viser konstruksjonen før gipsing og montering av dampsperre.

Sist redigert:
La dem gipse ferdig som jeg skrev i det tidligere innlegget.
Det er ingen som helst problemer å feste hammerbåndet etter det har blitt gipset.
Jeg gjetter på at stålprofilene vil gå horisontalt, og da er det ingen problemer.
Hvis ikke kan dere slenge noen kortlinger av plyfa mellom stålprofilene før de setter på gipsen.
Akkurat der veggen er tenkt å gå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.