Jeg holder på å renovere kjelleren i huset mitt med ny "fuktsikker" konstruksjon. Huset ble bygget i 1966. Jeg har revet ut det meste av trekonstruksjonene, også i kjellerloftet for å kunne bytte isolasjonen i bjelkelaget (som tidligere var trespon). Jeg har imidlertid latt noen av de gamle spikerslagene være i taket for å feste nytt innertak i.

Jeg har lagt et nytt, horisontalt undergulv, og oppdager nå når jeg har noe å måle mot at takhøyden varierer veldig over rommet... Det er en forskjell på 1 cm på 1 m på det verste. Årsaken er at bjelkene i bjelkelaget ikke har en horisontal underside, de er dessuten montert med blandet CC (alt fra 45 til 60), og er ikke engang parallelle.

Hvis jeg nå monterer opp innertak (folierte sponplater 12x620x1200), så er jeg selvfølgelig bekymret for at det skal synes at takhøyden varierer fra 2,04 til 2,03 og tilbake til 2,04 på 2 m tak midt i rommet.

Så jeg har egentlig to spørsmål - synes en slik forskjell, og hvis den gjør det, hva i all verden gjør man med det?

/Viktor

Jeg tror ikke det synes. Og om det synes så er det for lite til at det skal være verdt å gjøre noe med. Min erfaring er at det bare er renoveringstokar som jeg selv som ser feil i tak :rolleyes: normalbesøkeren i vårt hjem synes at alt er kjempefint :P
Så et tak i kjelleren duger nok som det er med folierte sponplater om det bare skiller 10 mm her og der.

Da kjører jeg på og setter dem opp som jeg har tenkt!

Jeg er også av den (litt dumme av og til) skolen "gjøre perfekt når man uansett gjør", men hittil er det ingen andre mennesker enn jeg som har sett de stedene hvor jeg har tatt snarveier. Unntatt fatter'n, men han er arkitekt og har tegnet om villaer i 40 år, så hans detaljblikk teller ikke. :P

viktordt skrev:
Da kjører jeg på og setter dem opp som jeg har tenkt!

Jeg er også av den (litt dumme noen ganger) skolen "gjøre perfekt når man likevel gjør", men hittil har ingen andre mennesker enn jeg sett de stedene der jeg har tatt snarveier. Unntatt pappa, men han er arkitekt og har tegnet om villaer i 40 år, så hans detaljblikk teller ikke. :P
Nei, andre tullinger ser jo ikke, du og jeg ville sett sånt i hverandres hus, men alle de der andre merker ikke noe i det hele tatt :P

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.