5.073 lest ·
6 svar
5k lest
6 svar
Uisolerte vegger i kjeller, men likevel varmt?
Jeg er nybakt eier av en enetasjes villa med innredet kjeller. Hvert plan er 110 kvm. Huset er bygget i 1981, ikke seriebygget, men egenhendig tegnet av forrige eier. Jeg prøver nå å forstå hvordan huset fungerer, siden jeg vurderer å gjøre om i kjelleren.
Se vedlagt svært enkel tegning av kjelleren. Her har jeg angitt hvilke vegger som er isolerte, samt hvor radiatorene er. Som dere ser, er kun to vegger isolerte. Ifølge hustegningen ser disse veggene slik ut, utenfra og inn:
10 puss
250 lettklinker
50 mineralull RW 331
45x45 lekter
01 plastfolie
13 gipsplate
De andre veggene i huset føles merkelig nok varme, noe som er merkelig siden de er uisolerte? Min tanker er å fjerne de isolerte veggene og bare pusse disse i stedet, men likevel opprettholde en komfortabel innetemperatur for en stue. Hva tror dere om dette? Eller risikerer jeg et skikkelig kaldtrekk på noen måte? Jeg forstår bare ikke hvordan kjelleren kan føles så varm uten at mer enn to korte vegger er isolerte?
Oppvarming skjer med bergvarme og vannradiatorer.
Ventilasjon er et FTX-system fra 1981. (med sjelden rensede kanaler, men regelmessig filterbytte).
Det skal nevnes, at kaldlageret på tegningen holdes kaldt gjennom en ventil i veggen.
Betongplaten ser slik ut innenfra og ut:
150 betong
50 markplate RW 389 (noen som har mer info om dette? For lite isolering kan tenkes)
200 drenerende stein (minst)
Jeg vil komme med flere spørsmål rundt dette huset og dets tegninger. Håper dere orker
Se vedlagt svært enkel tegning av kjelleren. Her har jeg angitt hvilke vegger som er isolerte, samt hvor radiatorene er. Som dere ser, er kun to vegger isolerte. Ifølge hustegningen ser disse veggene slik ut, utenfra og inn:
10 puss
250 lettklinker
50 mineralull RW 331
45x45 lekter
01 plastfolie
13 gipsplate
De andre veggene i huset føles merkelig nok varme, noe som er merkelig siden de er uisolerte? Min tanker er å fjerne de isolerte veggene og bare pusse disse i stedet, men likevel opprettholde en komfortabel innetemperatur for en stue. Hva tror dere om dette? Eller risikerer jeg et skikkelig kaldtrekk på noen måte? Jeg forstår bare ikke hvordan kjelleren kan føles så varm uten at mer enn to korte vegger er isolerte?
Oppvarming skjer med bergvarme og vannradiatorer.
Ventilasjon er et FTX-system fra 1981. (med sjelden rensede kanaler, men regelmessig filterbytte).
Det skal nevnes, at kaldlageret på tegningen holdes kaldt gjennom en ventil i veggen.
Betongplaten ser slik ut innenfra og ut:
150 betong
50 markplate RW 389 (noen som har mer info om dette? For lite isolering kan tenkes)
200 drenerende stein (minst)
Jeg vil komme med flere spørsmål rundt dette huset og dets tegninger. Håper dere orker
Vi har ingen isolasjon i noen kjellervegg, men har ikke noe problem med å holde varmen oppe av den grunn. Vi har 2 oppholdsrom, vaskerom, bad, "innebandyrom", oppbevaringsrom oppvarmet med radiatorer eller gulvvarme.
Du vil ikke få noe kulderas gjennom veggene hvis du fjerner isolasjonen, det er vinduene som står for mesteparten av varmetapet vil jeg tro, ikke veggene.
Du vil ikke få noe kulderas gjennom veggene hvis du fjerner isolasjonen, det er vinduene som står for mesteparten av varmetapet vil jeg tro, ikke veggene.
Tusen takk for raskt og informativt svar! Jeg er jo nybakt huseier som sagt, så man er jo selvfølgelig usikker på det meste. Men hvordan kan bare lettklinker isolere såpass bra likevel? Eller "fyrer man for kråkene" rett og slett ved at man må ha et høyere energiforbruk for å oppnå et godt klima i kjelleren?
Gå ut og se hvor mye snø som ligger igjen utenfor huset. Om du har noe snø vil si. Det verste jeg har sett var nok ca. 1,5 meter snøfritt ut på plenen mens nabohusene i prinsippet ikke hadde noe snøfritt. Det var riktignok litt uvanlig varmt inne i det huset.
Skulle tro at veggene av lettklinker isolerer bra i seg selv. Kanskje du har flaks at utsiden også er veldrenert og fylt med et godt materiale, det burde også hjelpe til. Isolasjonen i oppholdsrommet i kjelleren er jo ikke spesielt tykk, bare 50 mm, så den gjør trolig ikke så stor forskjell.
Om din kjeller er av den tørre sorten, noe som riktignok er uvanlig, trenger du kanskje ikke fjerne isolasjonen. Men jeg antar at du er bekymret for skjult mugg. I så fall ville jeg også sett under nålfiltsmatten, for den har vel en underside av tett gummi, og damptrykket (oppstigende fukt fra jorden underfra) pleier ikke å være så lite... Men du har kanskje en uvanlig tørr kjeller og da er det bare å gratulere
Om din kjeller er av den tørre sorten, noe som riktignok er uvanlig, trenger du kanskje ikke fjerne isolasjonen. Men jeg antar at du er bekymret for skjult mugg. I så fall ville jeg også sett under nålfiltsmatten, for den har vel en underside av tett gummi, og damptrykket (oppstigende fukt fra jorden underfra) pleier ikke å være så lite... Men du har kanskje en uvanlig tørr kjeller og da er det bare å gratulere
Takk Rip! Det er en nøyaktig herre som har tegnet og bygd huset, det er helt klart, men kunnskapen 1981 var jo ikke hva den er i dag. Det finnes, som jeg ser det, to skikkelige risikokonstruksjoner i huset, og det er disse to oppsatte veggene som jeg gjerne vil ta ned og undersøke innvendig. Det ville være rart om ingenting har skjedd der. Nålefiltteppet har ligget siden 1981, burde man da ikke ha merket noe allerede? Lukt, mugg eller så?
At akkurat jeg skulle ha en uvanlig tørr kjeller høres for godt ut til å være sant. Skulle bli overlykkelig om det viser seg å være så
At akkurat jeg skulle ha en uvanlig tørr kjeller høres for godt ut til å være sant. Skulle bli overlykkelig om det viser seg å være så
Klikk her for å svare