Hva er vanlig praksis i dette tilfellet? Holder på å bygge meg en hagebod plassert på pilarer med et gulvbjelkelag av impregnert treverk 45*120. Tenkte meg gulvsponplate inne i boden oppå dette bjelkelaget.
Skal det legges inn en fuktsperre mellom bjelkelag og sponplate for å beskytte sponplaten nedenfra?

Jeg ville ikke anbefale en ubehandlet sponplate i en redskapsbod... den vil jo bli utsatt for en del fukt både utenfra og innenfra, spikre inn et tregulv i stedet.

Råspont eller et andresorterings gulv. Ikke dyrere og lang levetid.

/ATW

• Liker
Oskar Ramstedt
  • Laddar…
Ok, men også rupanelet er vel i seg selv sugende materiale slik som sponplaten som likevel som gulvsponplate er limt og ikke skulle suge/trekke til seg fukt på samme måte som en rå treoverflate som på rupanelet.
Så hvordan er det med min idé om plast under gulvet uansett hvilket valget blir i boden.

Jeg har gulvsponplate i min fritidsbod og det anbefales ikke! For det første lukter det... mye, og for det andre holder det ikke. Sponet blir mykt av fuktigheten og lagerhyllene som jeg har stående der inne har sunket rett gjennom det. På noen steder har jeg til og med tråkket hull i det. Bruk råspont eller kryssfiner i stedet. Det burde holde betydelig bedre.

Har du ingen oppvarming og ingen isolasjon skal du absolutt ikke ha noe plast.

Se bare til at ditt gulv kommer opp fra bakken og ikke har direktekontakt med fuktig jord, da vil ditt enkle tregulv ha i prinsippet evig levetid.

Om du vil se bevis så sykle ut til nærmeste låve eller uthus. Ingen problemer med gulvet!

Så lenge taket er tett og bakken/gresset ikke når gulvet vil det holde.

/ATW

Ok, det ser ut som at jeg da dropper plasten og legger rupanel som gulv i stedet.

Takk for innspill.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.