Jeg skal sette opp noen kjøkkenskap fra IKEA med deres monteringslist som man deretter henger skapene på.

Det er en leilighet i et murt hus med veggene inne pusset. Uheldig som jeg er, så ble hullene for den listen nøyaktig i en horisontal pussfuge. Så jeg får ikke feste med plugger noe sted. Jeg har ikke nok slingringsmonn opp eller ned, for da treffer jeg kanten på mursteinene og glir tilbake med boret i murfugen.

Hva finnes det av alternativer? Jeg kan være ganske rundhåndet med skruer, så det er ikke bare et par stykk som skal holde alt, samt at det "bare" er to 60 skap og et 40.
 
Blir det bare pulver av fugen og de sprekker og jævles? Hadde jo kanskje kunnet funke med kjemankre ellers? Hvis du borer et hull, trykker inn kjemankre og så i med en skrue og lar det herde, kan du jo teste å belaste skruen med en brekkstang eller noe og se om den sitter fast. Var så lenge siden jeg monterte kjøkken med den der skinnen, så husker ikke nøyaktig hvordan de ser ut. Men hadde det funket å skru eller nagle fast spikblekk som stikker opp over skinnen fra baksiden av skinnen og så bolte fast blekkene i teglsteinen? :thinking: eller det kanskje går å bolte blekkene først og så skru med selvborende skruer gjennom skinnen og inn i blekkene.
 
Sist redigert:
Ja det er ikke mye feste i den fugen, 80 år gammel. Trenger ikke engang slagbor for å lage hull.

Det er en lang skinne med masse hull i, ser vel ut litt som en J. Vurderer kanskje å skru fast en planke som er bred nok til at jeg kan feste den i teglsteinen og samtidig få skinnen på riktig høyde.

Men kjemisk anker høres jo interessant ut, kanskje kan teste på et hull og se hvordan det funker.

Egentlig skulle jeg hatt noe lignende slik ekspanderskrue som man har for gips.
 
I kjøkkenet, da er naboens kjøkken på andre siden, vet du hvor tykk den veggen er, kanskje bare 1-sten som det var i gamle hus. Hvor bred er fugen, kan gå med større plugg/lange som er like tykke som fugen og litt til. Blir da kanskje litt bekymringer med å få bolt/skru gjennom skinnen, det går å bore opp hullene, tenk da på at ikke et feste havner der skapets hengsel er.
 
  • Liker
Snickarkirre
  • Laddar…
Teste husfix? Lag et større hull enn du trenger og fyll med husfix, så går det an å enten "lime" fast pluggen eller bore et nytt hull.
 
S stefand skrev:
Ja det er ikke mye feste i den fogen, 80 år gammel. Trenger ikke engang slagbor for å lage hull.

Det er en lang skinne med masse hull i, ser vel ut litt som en J. Vurderer kanskje å skru fast en planke som er bred nok til at jeg kan feste den i teglsteinen og samtidig få skinnen på riktig høyde.

Men kjemisk anker høres jo interessant ut, kanskje jeg kan teste på et hull og se hvordan det fungerer.

Egentlig skulle jeg hatt noe lignende en slik ekspander skrue som man har for gips.
Okei! Det var den prinsippet som du skrev med planken som jeg tenkte men med spikrems i stedet. Trodde at de ikke bygger like mye. Men burde fungere uansett.

Kan jo være verdt et forsøk med kjemisk anker.
 
Jepp alle måter er bra, bare prøve seg frem for resultat.
 
B
Denne typen av plugg synes jeg pleier å fungere bra i murverk. Er hullet litt for stort kan man trykke i litt pl400 først, deretter plugg og ved siden av pluggen trykke i tannpirkere/fyrstikker eller lignende, for å få det tett.

Pleier å velge grovere skruer, 6mm i diameter, treskrue-lignende stigning.
 
  • Grå ekspansjonsplugg for murverk, med riller og fliker for bedre feste.
Ja pl400 eller noe annet lignende kanskje kan funke. Men trenger nok noe lim som er ganske løst så det liksom binder seg med murfugen da den er veldig sprø. Pl400 er vel ganske fast i konsistensen?

Selv om jeg presser inn eller slår inn en litt for stor plugg så begynner den å rotere så fort det begynner bli litt motstand når jeg drar inn skruen.
 
Om du vil sikre med noe så det virkelig sitter, så ville jeg brukt kjemisk anker i stedet for pl400. Skal du lime, så får det ikke finnes det minste borrestøv igjen, men jeg synes ikke det pleier å fungere så bra uansett.
 
Nei det er nettopp det som er greia, den fugemassen er i prinsippet bare støv :crysmile:
 
Da er det nok tryggest å sikre den med enten en planke eller spikerplate eller hva du nå vil ha. Er det bare skit igjen av fugen hjelper nok ikke engang kjemankeret dessverre. Det er vel om du lager hullet like stort som fugen slik at kjemankeret biter fast i mursteinene og ikke i fugen. Da skal det da sitte igjen i alle fall.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.