512 lest ·
10 svar
512 lest
10 svar
Problem å feste betongekspansjonsbolter i gammel støpt vegg - hvordan løse?
Medlem
· STockholm
· 19 innlegg
Jeg har et hus fra 1911. I kjelleren finnes det et rom under punschverandaen hvor det er en støpt vegg som ligger delvis under jorden. Jeg skal nå bygge terrasse utenfor denne delen og tenkte å feste en bjelkelin på den støpte veggen med betongekspandere. Jeg antar at veggen er original fra 1911. Jeg hadde forberedt meg på en svett økt med boring i betongen, men nei. Boret gled rett inn i veggen uten problemer, selv om jeg har en dårlig slagbormaskin. På bestemte steder altså. Andre steder stoppet det helt opp. Så mye at jeg trodde jeg traff på armering, men når det samme skjedde tre steder - ja, så uheldig er ikke engang jeg. Antar at de har støpt inn stein i veggen og min dårlige bormaskin klarer ikke håndtere det. Det vil imidlertid løse seg snart når jeg får en adapter levert til en kjempebormaskin som jeg har fått låne.
Nå til problemet. Der det var så lett å bore, fester ikke betongekspanderne særlig godt. Jeg kan stramme dem litt, men føler at de ikke griper så hardt som de burde. Jeg antar at betongen smuldrer i hullet når ekspanderen begynner å ta.
Hva tror dere om ankerlim/kemanker i hullene og deretter sette i ekspanderen? Jo da, ikke helt riktig, mister sikkert ekspanderfunksjonen, men nå har jeg jo disse (dyre) boltene...
Eller skal jeg forsøke å plugge og bruke franske treskruer?
Dette er veldig irriterende siden dette er det siste å gjøre før det er tid for det morsomme - å bygge opp og begynne å gjøre det pent!
Nå til problemet. Der det var så lett å bore, fester ikke betongekspanderne særlig godt. Jeg kan stramme dem litt, men føler at de ikke griper så hardt som de burde. Jeg antar at betongen smuldrer i hullet når ekspanderen begynner å ta.
Hva tror dere om ankerlim/kemanker i hullene og deretter sette i ekspanderen? Jo da, ikke helt riktig, mister sikkert ekspanderfunksjonen, men nå har jeg jo disse (dyre) boltene...
Eller skal jeg forsøke å plugge og bruke franske treskruer?
Dette er veldig irriterende siden dette er det siste å gjøre før det er tid for det morsomme - å bygge opp og begynne å gjøre det pent!
Din grunnmur er av en eldre type. På den tiden var sement en stor kostnad, og derfor ble det mindre av den varen. Kalt for å prosentere med større steiner. En skvett betong og deretter stein osv. ble det da en del mellomrom mellom steinene med tvilsom (myk/løs) styrke på betongen. Å bore i den mellom steinene skal være forsiktig så ikke boret lager for stort hull. Å bore der det finnes stein, begynn først med et smalere bor og deretter med en som skal passe til expanderen, også der skal man ikke trykke for hardt, da kan det riste løs og steinen kan bli løs. Da grunnen er litt porøs, må du sette flere fester enn du hadde tenkt deg. Sett expander der det finnes stein og på steder mellom steiner, helgjengede stenger med ankermasse. Hullet skal da være (med 12 mm stång ca 16 - 18 mm, 16 mm stång 20 - 25 mm) Dette for at det skal bli ankermasse rundt hele stången. Forsøk å få tak på grunnens tykkelse og borre så dypt du tør, for å få til en så stor festeoverflate som mulig. PS Klem ikke bjelkelinjen direkte mot grunnen, men legg en bit regel mellom bjelkelinje og grunn, så det blir en avstand mellom. Dette for at det alltid kommer ned en masse boss, som legger seg imellom og da tørker ikke trevirket ut og råtner raskere. Dette er min mening etter egen erfaring. Finnes sikkert andre måter også.
Medlem
· STockholm
· 19 innlegg
Takk for svar! Det du sier høres helt rimelig ut. Jeg hadde tenkt å sette expanders hver 60cm. Jeg har satt syllpapp mellom bærebjelke og grunnmuren. Jeg vil ha bærebjelken så nær muren som mulig for å unngå at belastningen kommer ut fra veggen og dermed gir moment/løftekraft.
Litt 12mm gjengestang og ankermasse høres ut som en god idé. Irriterende å ha kjøpt en masse betongexpanders bare.
Litt 12mm gjengestang og ankermasse høres ut som en god idé. Irriterende å ha kjøpt en masse betongexpanders bare.
Medlem
· STockholm
· 19 innlegg
De selges faktisk også i forumets butikk.C Christian Norder skrev:
https://shop.byggahus.se/products/perfohylsa-fast

Medlem
· STockholm
· 19 innlegg
Veggen er ikke så tykk, 20-25 cm. Men rommet innenfor brukes, riktignok bare som lagring og slikt, men det hadde blitt ganske stygt med muttere og skiver på veggen. Helst ikke altså. Det føles som å bruke gjengestang og ankerfeste er en tilstrekkelig god løsning. Belastningen innerst ved veggen blir jo ikke så høy og belastningen blir også bare vertikal. Så med en fire meter bjelke med åtte-ti festepunkter så burde det holde godt.
Akkurat nå sitter jeg og vurderer om jeg skal bruke bare ankerfeste og de eksisterende M12 betongekspandrene som jeg allerede har. Det ville løst problemet litt raskere, og jeg kan komme videre med byggingen. Kunne borre opp og smekke fast ekspanderboltne før stormen "Dave" når opp til Stockholmsområdet. Så skrur jeg fast alt i morgen. Det er fristende. Jeg har jo allerede kjøpt boltene...
Akkurat nå sitter jeg og vurderer om jeg skal bruke bare ankerfeste og de eksisterende M12 betongekspandrene som jeg allerede har. Det ville løst problemet litt raskere, og jeg kan komme videre med byggingen. Kunne borre opp og smekke fast ekspanderboltne før stormen "Dave" når opp til Stockholmsområdet. Så skrur jeg fast alt i morgen. Det er fristende. Jeg har jo allerede kjøpt boltene...
Medlem
· STockholm
· 19 innlegg
Jeg gjorde som jeg beskrev ovenfor. Jeg brukte ekspansjonsboltene, men fylte hullet med ankermasse. I det ene hjørnet av huset hadde regnvann fra et nedløpsrør løsnet opp betongen slik at en stor del av hjørnet var borte. Jeg benyttet anledningen til å fylle hjørnet når jeg hadde fått bærebjelken på plass (med grunnmursplast mot bærebjelken). Det gikk ganske lett når man kunne bruke bærebjelken som form. Nå venter jeg på at betongen skal få noen dager på seg til å herde før jeg strammer boltene ordentlig. Som en ekstra forsikring øste jeg i noen bøtter med steinmel på fire steder, pakket, la dit en murstein, grunnmursplast på og deretter presset jeg inn en bit impregnert tre på plasten og inn under bærebjelken. Skulle det nå gi etter litt, så ligger det altså fire støttesteder under for å hjelpe til å holde bærebjelken på plass. Overkill? Ja, trolig og forhåpentligvis. Mye arbeid? Nei, absolutt ikke, så hvorfor ikke?
Klikk her for å svare