Nå er det vel per definisjon for sent å male utendørs med dugg og begynnende frostnetter og sånt, så jeg lurer på hvordan panelen (finsaget stående) har det hvis man spikrer den opp ubehandlet og lar det være til det blir bedre værforhold kanskje i mai?
Hjelper det noe hvis man stryker på grunnolje? (Har to spann stående som aldri ble brukt når vi byttet fasade på huset.)
Hjelper det noe hvis man stryker på grunnolje? (Har to spann stående som aldri ble brukt når vi byttet fasade på huset.)
Som amatør synes jeg at det bør gå bra. Jeg har en gavlspiss, som snart påbegynner sin 3. vinter, synes ikke at den har fått noen skade, jeg maler når jeg har tid.
Klart bedre med olje enn uten...
Det som kan/kommer til å skje er at du får grått treverk og/eller mugg på bordene, men det børster og vasker du ned før maling.
Litt bedre er jo å olje inn og stryke en gang med grunningen. Litt dugg på grunning kan være det samme - det er toppstrøket du ikke vil ha fukt på.
Bare se på hvor mange Älvsby-hus, Myresjö-hus osv som står leveransegrundet over vintrene...
//Daniel
Det som kan/kommer til å skje er at du får grått treverk og/eller mugg på bordene, men det børster og vasker du ned før maling.
Litt bedre er jo å olje inn og stryke en gang med grunningen. Litt dugg på grunning kan være det samme - det er toppstrøket du ikke vil ha fukt på.
Bare se på hvor mange Älvsby-hus, Myresjö-hus osv som står leveransegrundet over vintrene...
//Daniel
Panel som får sjansen til å tørke opp av og til, klarer seg lenge, det er ikke noe problem. Jeg har et bod igjen å bygge før vinteren, hadde tenkt å male den panelen hvis det bare er litt sol i oktober, tror ikke det spiller så stor rolle med lasur på en kald bod, det kan jo puste ut fuktigheten innover om ikke annet. Men ellers gjør jeg som andre uppsalabor (Amatørbyggeren)
maler når jeg får tid.
Jeg maler panel for fullt til vårt hus. Legger hver panelbord med mellomlegg og dekker over natten med presenning. Bedre å ferdigstryke en gang enn å spikre opp umalt da risikoen er at man får et stripete hus når treverket har tørket etter maling på stedet.
Skal jeg male all panelen på bakken, blir jeg nok holde på til desember, det er jo for søren over 200 planker. Jeg vet vel at det er risiko for striper, men akkurat nå trenger jeg bare bli kvitt "skiten" fra bakken, og beskytte garasjeveggen, så jeg får vel ta det da i så fall. Sitter den dessuten umalt på veggen og tørker, vil den vel rimeligvis krympe av seg selv om det er over et halvt år til man skal male?
Er det låspanel du skal sette blir det jo ikke så bra å male først etter de sitter på veggen, de vil krympe litt etter en stund og da vil umalt treoverflate lyse frem i skjøtene, ikke gøy å male over en gang til.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
På en halvtime maler du nok 20 bord.cheetah1 skrev:
Sats en time om dagen, og det er gjort på en uke.
Se litt positivt på det: Når det først er malt, trenger du ikke gjøre det igjen på ti år minst.
//KoW
Vi holder også på å male i et begrenset område.
Løste det ved å stille bordene på høykant.
Sett 2 stk 45x95-regler rett ut fra veggen med støtte ytterst.
Reglene settes i en behagelig arbeidshøyde.
På reglene spikres 40 stk 4"-spiker med 30 mm avstand. Akkurat så de malte bordene får plass på høykant mellom spikene. Våre bord er 200mm brede, og da får vi plass til 40 bord i stedet for 7 stk.
For å flytte de nymalte bordene lager man to holdere av 45x95. Noen desimeter lengre enn bredden på bordet. Slå i 2 spiker med avstand ca: 5 mm lengre enn bredden på bordet. Slå dem ned så de stikker ut noen mm mer enn tykkelsen på bordet. Nå er det bare å legge holderne over bordet med spikerhodene ned forbi bordkanten. Vinkle holderne utover på oversiden, så går det fint å flytte bordene uten å søle.
Håper at jeg har forklart noe lunde fornuftig!
Løste det ved å stille bordene på høykant.
Sett 2 stk 45x95-regler rett ut fra veggen med støtte ytterst.
Reglene settes i en behagelig arbeidshøyde.
På reglene spikres 40 stk 4"-spiker med 30 mm avstand. Akkurat så de malte bordene får plass på høykant mellom spikene. Våre bord er 200mm brede, og da får vi plass til 40 bord i stedet for 7 stk.
For å flytte de nymalte bordene lager man to holdere av 45x95. Noen desimeter lengre enn bredden på bordet. Slå i 2 spiker med avstand ca: 5 mm lengre enn bredden på bordet. Slå dem ned så de stikker ut noen mm mer enn tykkelsen på bordet. Nå er det bare å legge holderne over bordet med spikerhodene ned forbi bordkanten. Vinkle holderne utover på oversiden, så går det fint å flytte bordene uten å søle.
Håper at jeg har forklart noe lunde fornuftig!
Jan-Å har rett, la malingen være til våren. Panelet rekker å tørke og du kan male med mindre risiko for krymping etterpå. Det viktige, som ved all maling, er å mette endetre med treolje som første steg ved malingen til våren.
Jeg malte garasjepanelet mitt når det var montert, nabogubbene murret fordi man bør male før montering for å unngå striper osv. Jeg er helt enig med cheetah1, det tar for lang tid å holde på slik, måneder sammenlignet med en uke. Selvfølgelig har det krympet litt her og der, men ikke verre enn at det gikk an å male på de plankene på en halvtime. Det som krymper til våren får jeg vel bruke en halvtime på da.
Klikk her for å svare