6.105 lest ·
25 svar
6k lest
25 svar
Tynt, uisolert gulv med 2 meters spennvidde. Hva skal jeg ha?
Om det ligger på 2 faste opplag, en vegg og en limtrebjelke så tror jeg fortsatt at det skulle holde braP Pagno skrev:
om man skruelim, vekten blir vel ca 50kg / kvm, totalt 300kg ikke så ille.

Sist redigert:
Det kommer jo an på hvilken svikt man aksepterer. Jeg bygde en gapahuk med råspont i gulvet. Tre meter lagt på midten og i endene. Det holdt, men dessverre hadde jeg slått sammen tørt virke, det så riktig interessant ut når det hadde regnet på det. Så det ble komplettert med to 45*75 lekter for å rette det opp igjen. Jeg er sikker på at et spontet 45mm gulv holder, men det kommer nok ikke til å føles stødig.
Liker å skisse på papir med blyant og linjal.KMolinder skrev:
Noe slikt blir relativt stabilt:

En skrulimet regel 45*95 i 45*195.

Fungerer som en sarg rundt hele gulvet, stabiliserer gulvet, gulvet legges på 45*95 regel, da bygger det ikke mye verken oppover eller nedover.

Skråstag 300*300mm tar opp mye av vekten, gir bjelken ekstra støtte.

Dette er mitt "morgenkaffe forslag".
Denne konstruksjonen holder men gir litt svikt likevel midt på gulvet.
Om du vil forsterke gulvet trenger du ikke å gjøre det nedenfra.
Det går an å plassbygge en lav seng, skru reglene direkte i gulvet så har du en stabil konstruksjon.
En viktig ting med mitt forslag med L-balk rundt gulvet er at det må settes skruer fra utsiden på bjelken, inn i kortsiden på gulvbordene, slik at ikke hele "platen", gulvet, faller ned ved for stor belastning.
Mvh P-A
Suverent!P Pagno skrev:[bilde]
Dette er mitt "morgenskaffe forslag".
Denne konstruksjonen holder men gir litt svikt allikevel midt på gulvet.
Hvis du vil forsterke gulvet trenger du ikke gjøre det nedenfra.
Det er mulig å bygge en lav seng på stedet, skru bjelkene direkte i gulvet, så har du en stabil konstruksjon.
En viktig ting med mitt forslag med L-bjelke rundt gulvet er at det må settes skruer fra utsiden på bjelken, inn i kortsiden på gulvplankene, slik at ikke hele "plattformen", gulvet, faller ned ved for stor belastning.
Mvh P-A
Må det være L-bjelke på kortsiden?
Går det an å redusere 45x95 til 45x70 og bruke flere skruer, eller bruke 45x220 + 45x70?
På langsiden mot eksisterende vegg; 45x95 med gulvet skrudd ovenfra, eller L-bjelke der også?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om du vil ha et loft som ikke føles svaiende, men som likevel har lav konstruksjonshøyde, foreslår jeg følgende løsning. På 3 metersspennet monterer du en limtrebjelke som bærebjelke. Den bør ha dimensjonen 140x120 (breddexhøyde), noe som kan oppnås enten gjennom spesialbestilling eller ved kløyving av en høyere bjelke (av den homogene kvaliteten). Som gulvbjelker vinkelrett mot bærebjelken monterer du 90x120 C24 bjelker (skrulimmet) på c/c 600 mm. Passende gulvbord, (for en stum følelse) bør være i intervallet 26-28 mm.
Enig i at ditt forslag er bedre med tanke på holdbarhet.J justusandersson skrev:Om du vil ha et loft som ikke føles svaiende, men som fortsatt har lav konstruksjonshøyde, foreslår jeg følgende løsning. På 3 meters strekningen monterer du en limtredrager som bærelist. Den bør ha dimensjonen 140x120 (bredde x høyde), noe som kan oppnås enten gjennom spesialbestilling eller ved klyving av en høyere drager (av den homogene kvaliteten). Som gulvbjelker vinkelrett mot bærelisten monterer du 90x120 C24 bjelker (skrulimmet) på c/c 600 mm. Passende gulvbord, (for en stum følelse) bør være i intervallet 26-28 mm.
Problemet er at ts vil ha et så lavtbyggende gulv som mulig, med brukbar stabilitet, litt svikt er akseptabelt.
Så med ts ønsker som forutsetning gjelder ikke tradisjonell byggteknikk.
Om takhøyden hatt vært annerledes er ditt forslag helt klart best.
Mvh P-A
Rent byggteknisk med riktige festemidler i stående bjelke, absolutt.KMolinder skrev:
Flere skruer i 45*70 gir ikke bedre stabilitet, bedre å lime og skru.
Et problem med dette L-støtte, er at anleggsflaten mot 45*70 regelen, for så vidt like liten mot 45*90, er i minste laget. Det beste ville vært å få en dypere støtte, men med dypere støtte øker belastning/vridningskraft i innfestninger i stående bjelker.
Alt går, hvis man vil.
Mvh P-A
Klikk her for å svare