6.105 lest ·
25 svar
6k lest
25 svar
Tynt, uisolert gulv med 2 meters spennvidde. Hva skal jeg ha?
Tenkte å bygge et lite loft hjemme.
Føler at jeg vil spare så mye takhøyde som mulig og derfor ha et så tynt, bærende gulv som mulig.
Arealet blir 2x3 meter og gulvets spenn blir 2 meter, festet mellom bærende vegg og en limtredrager.
Litt svikt gjør ingenting, og overflatetypen har ingen betydning. Vil bli brukt som kosekrok/gjesteområde.
Har sett på spontet furugulv som er 45 mm tykt. Kan det være tilstrekkelig?
Føler at jeg vil spare så mye takhøyde som mulig og derfor ha et så tynt, bærende gulv som mulig.
Arealet blir 2x3 meter og gulvets spenn blir 2 meter, festet mellom bærende vegg og en limtredrager.
Litt svikt gjør ingenting, og overflatetypen har ingen betydning. Vil bli brukt som kosekrok/gjesteområde.
Har sett på spontet furugulv som er 45 mm tykt. Kan det være tilstrekkelig?
Hei!KMolinder skrev:
Tenkte å bygge et lite loft hjemme.
Arealet blir 2x3 meter og gulvets spennvidde blir 2 meter, festet mellom bærende vegg og en limtrebjelke.
Litt svikt gjør ingenting, og overflatens type har ingen betydning. Vil bli brukt som hyggekrok/gjesteområde.
Har sett på spontet furugulv som er 45 mm tykt. Kan det være nok?
Svaret er nei!
Du kan ikke bygge et tregulv uten bjelker, vaier eller annet som holder opp gulvet.
Hvis du har tykkere gulv, blir det tyngre, svaier mer.
3 bjelker på 45*145 med et 25mm massivt tregulv er nok, svikter litt men det holder.
Men vil du ha gulvet stumt bør du minst ha 45*170 med maks cc 600.
Bjelkene skal være på høykant som bjelker skal være, ikke liggende på flaten.
Det går å ta opp tyngden med metallbjelker og skråstøtter fra undersiden, fra vegg mot gulvet/taket.
Mvh P-A
Om jeg kjører på 145 + 25 blir det 170 mm tykt. Det er ikke tilstrekkelig.
Er det mulig å komme ned på 45*120, eller til og med 45*95 om man har dem tettere?
Tykkelsen er som sagt det viktigste.
Støtter fra undersiden vil være i veien.
Er det mulig å komme ned på 45*120, eller til og med 45*95 om man har dem tettere?
Tykkelsen er som sagt det viktigste.
Støtter fra undersiden vil være i veien.
Ta gjerne bilder fra ulike vinkler, opp mot der du vil ha taket, eller gulvet. Så kan du kanskje ikke regne med å få løsningen direkte nå i løpet av kvelden. Det finnes mange kunnskapsrike på forumet, det gjelder bare at de finner innlegget ditt.KMolinder skrev:
Ha det bra så lenge!
Mvh P-A
Interessant forslag, men plattsbjelkelag krever ofte et bjelkelag og/eller regelverk fra oversiden.J Jorak skrev:
Hensikten med plattsbjelkelaget er at man kan ha langt mellom regler/bjelkelag.
Men ideen som grunntanke er bra, i kombinasjon med wire eller som @BerraBo foreslår, en stolpe som avlaster mot eksisterende tak og tenkte gulvet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
2 stykker skrulimte 45x120 blir like stive mot nedbøyning som en 45x145.
Om det ikke er et kostnadsspørsmål finnes dette å få tak i:
http://www.meiser.de/sv/produkter/products/smoothplate-12115.html
Kanskje ikke det du leter etter, men holdbart!
Lim et tregulv oppå så holder det garantert.
http://www.meiser.de/sv/produkter/products/smoothplate-12115.html
Kanskje ikke det du leter etter, men holdbart!
Lim et tregulv oppå så holder det garantert.
http://www.weland.se/sv-se/laettdurk/
Lettgrill er et alternativ. Tåler 2 meter spennvidde og bygger 48 mm.
Skal ta noen bilder i kveld så dere kan komme med gode råd og glade rop!
Lettgrill er et alternativ. Tåler 2 meter spennvidde og bygger 48 mm.
Skal ta noen bilder i kveld så dere kan komme med gode råd og glade rop!
Men, om man borrer gjennom, dropper limet, har gode vegger, trer wire gjennom, gjennomgående, spenner opp "gulvet" så har man en hyggelig modell av hengekøye.Peter2400 skrev:
Hmmm, morsom idé om ikke annet.