Tenkte å bygge et lite loft hjemme.
Føler at jeg vil spare så mye takhøyde som mulig og derfor ha et så tynt, bærende gulv som mulig.
Arealet blir 2x3 meter og gulvets spenn blir 2 meter, festet mellom bærende vegg og en limtredrager.

Litt svikt gjør ingenting, og overflatetypen har ingen betydning. Vil bli brukt som kosekrok/gjesteområde.

Har sett på spontet furugulv som er 45 mm tykt. Kan det være tilstrekkelig?

KMolinder KMolinder skrev:
Tenkte å bygge et lite loft hjemme.
Føler at jeg vil spare så mye takhøyde som mulig og derfor ha et så tynt, bærende gulv som mulig.
Arealet blir 2x3 meter og gulvets spennvidde blir 2 meter, festet mellom bærende vegg og en limtrebjelke.

Litt svikt gjør ingenting, og overflatens type har ingen betydning. Vil bli brukt som hyggekrok/gjesteområde.

Har sett på spontet furugulv som er 45 mm tykt. Kan det være nok?
Hei!
Svaret er nei!
Du kan ikke bygge et tregulv uten bjelker, vaier eller annet som holder opp gulvet.
Hvis du har tykkere gulv, blir det tyngre, svaier mer.
3 bjelker på 45*145 med et 25mm massivt tregulv er nok, svikter litt men det holder.

Men vil du ha gulvet stumt bør du minst ha 45*170 med maks cc 600.

Bjelkene skal være på høykant som bjelker skal være, ikke liggende på flaten.

Det går å ta opp tyngden med metallbjelker og skråstøtter fra undersiden, fra vegg mot gulvet/taket.

Mvh P-A

• Liker
KMolinder
  • Laddar…
Om jeg kjører på 145 + 25 blir det 170 mm tykt. Det er ikke tilstrekkelig.

Er det mulig å komme ned på 45*120, eller til og med 45*95 om man har dem tettere?

Tykkelsen er som sagt det viktigste.

Støtter fra undersiden vil være i veien.

Kan du ta et bilde av hvor du har tenkt å ha loftet, det finnes ofte flere løsninger om man kan se forutsetningene?

Mvh P-A

P Pagno skrev:
Kan du ta en bild på hvor du tenker å ha loftet, det finnes ofte flere løsninger hvis man kan se forutsetningene?

Mvh P-A
Det skal jeg med glede gjøre når jeg kommer hjem!
Takk!

KMolinder KMolinder skrev:
Det skal jeg med glede gjøre når jeg kommer hjem!
Takk!
Ta gjerne bilder fra ulike vinkler, opp mot der du vil ha taket, eller gulvet. Så kan du kanskje ikke regne med å få løsningen direkte nå i løpet av kvelden. Det finnes mange kunnskapsrike på forumet, det gjelder bare at de finner innlegget ditt.

Ha det bra så lenge!

Mvh P-A

Om det ikke går å støtte opp nedover, kan alternativet være å gjøre en støtting oppover. Dvs. en søyle mot taket som gulvet "henger" i. Det kan redusere dimensjoneringen.

• Liker
Pagno
  • Laddar…
J Jorak skrev:
Sjekk ut plattsbjelkelag: [lenke]

//Jorak
Interessant forslag, men plattsbjelkelag krever ofte et bjelkelag og/eller regelverk fra oversiden.
Hensikten med plattsbjelkelaget er at man kan ha langt mellom regler/bjelkelag.
Men ideen som grunntanke er bra, i kombinasjon med wire eller som @BerraBo foreslår, en stolpe som avlaster mot eksisterende tak og tenkte gulvet.

2 stykker skrulimte 45x120 blir like stive mot nedbøyning som en 45x145.

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
http://www.weland.se/sv-se/laettdurk/
Lettgrill er et alternativ. Tåler 2 meter spennvidde og bygger 48 mm.

Skal ta noen bilder i kveld så dere kan komme med gode råd og glade rop!

• Liker
Pagno
  • Laddar…
Har ikke regnet på det her, men 45x95 reglar som skrulimmes på plass. Da har du både bjelkelag og gulv klart på samme tid, Plattform av tre med 45x95 reglar, viser en ferdig løsning for både gulv og bjelkelag.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Har ikke regnet på dette, men 45x95 bjelker som skruelimes på plass.
Da har du både bjelkelag og gulv ferdig på samme gang,
[bilde]
Tanken er god, dessverre så blir det tungt, litt for tungt for å klare å ha som gulv.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Har ikke regnet på dette, men 45x95 lekter som skrues og limes på plass.
Da har du både bjelkelag og gulv ferdig på samme gang,
[bilde]
Men, om man borrer gjennom, dropper limet, har gode vegger, trer wire gjennom, gjennomgående, spenner opp "gulvet" så har man en hyggelig modell av hengekøye.

Hmmm, morsom idé om ikke annet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.