Hei, jeg holder på å renovere huset mitt (kjelleren akkurat nå). Da jeg kjøpte huset hadde Anticimex notert en muggen lukt i kjelleren på overtakelsesbesiktigelsen. Da jeg ringte og snakket med dem sa de at jeg skulle:
1. Fjerne det flytende klikk-gulvet
2. Sanere eventuell mugg
3. Male platen med diffusjonsåpen maling

Såå det var det jeg tenkte å gjøre.

Nå har jeg revet gulvet ned til platen og har her funnet innstøpte gjennområtne trelekter enten direkte på betongplaten, eller mellom betongkaker direkte mot bakken (uisolert kjeller), med et lag asfaltert/tjære/limt takpapp på som en gammel fuktsperre. Rommet ovenfor hadde også mugg på gulvet langs veggene, så antar at fuktigheten har vandret oppover i veggene på grunn av tettsjiktet tidligere.

Jeg har fjernet alt organisk materiale i kjelleren nå (trelektene) men trenger å få bort det gamle tettsjiktet så fuktigheten kan komme gjennom før jeg fyller ut med ny sement/diffusjonsåpen flytsparkel + maler.

Hittil har jeg bare banket med kubein, det tar så utrolig lang tid, og jeg er også usikker på om jeg i det hele tatt får bort nok. Jeg ser jo når takpappen er borte, og asfalten skinner jo så den synes jeg også å se når den er borte - men selve betongplaten er fortsatt mørk så vet ikke om jeg får fjernet nok. Skraper jeg ser det hvitt ut så kanskje det bare er skitt?

Noen som har tips eller råd?

• Kjellerrom med fjernet gulv, synlige råtne trelekter på betongplaten, gamle fuktbarrierer av asfalt og papp, murvegger i bakgrunnen.
  • Gulv i kjelleren med gamle, råtne trestaver og asfaltlag, viser tegn på fuktskade og behov for fjerning av tetningslag.
  • Bilde av en murvegg i en kjeller med skadede treverk og svart materiale, sannsynligvis gammel fuktbarriere, mellom mursteinene.
Hei, og velkommen..

Det var et skikkelig, kjedelig prosjekt du har fått ta på deg.
Kanskje det er på tide å vurdere å gå inn med en større piggemaskin og fjerne det meste av betongen, for deretter å støpe nytt.
Er det store flater, så er det jo et omfattende arbeid.

• Liker
Centano
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.