Mitt garasje er hysterisk trangt (2,8m mellom veggene). I påvente av en eventuell tilbygging vurderer jeg å skape litt plass ved å ta av den mest kritiske veggen. Det handler om en 1,1 lang betonghulsteinsvegg (takhøyde 2,2m) som jeg skulle ønske å ta ned ca 10cm av. Høres kanskje lite ut, men det ville gi litt mer rom til å åpne bildøra og kunne gå forbi.

Veggen er murt av 20cm stein, og med puss på begge sider gir det 23cm. På den andre siden av veggen ligger vaskerommet, og der er det dessuten fliser.
Når ønsket tykkelse er oppnådd, tenker jeg antagelig å pusse veggen jevn igjen.

Hvordan gå fram?

Min beste tanke er å bruke vinkelslipen (kommer ca 8cm dypt med 230 kameringskive) med jevne mellomrom vertikalt og deretter forsiktig slå bort materialet fra siden. Siden jeg vil unngå å lage sprekker på den andre siden, tør jeg ikke bruke borhammeren eller slagbormaskinen.
For å unngå mye av støvet, kan det kanskje være lurt å leie en vannkjølt motoruthugger?

Vil det holde?
Veggen er ikke bærende, men jeg vil som sagt ikke at den sprekker. Takstolene hviler nok en del på veggen, så det er stabilitet ovenfra.

S
Er nok ingen god idé å tynne ut veggen, den vil bli litt ustabil under bearbeiding, samt at det kan bli sprekker i den tvers igjennom, og da kan flisene på den andre siden sprekke i fugene og kanskje løsne. Nok bedre å vente til du skal gjøre en mer om/til-bygging.

• Liker
Dsl
  • Laddar…
Problemet er jo at jeg ikke kommer overens med byggkontoret så det er ikke engang sikkert at det blir noe mer bygging.

Det gjelder veggen markert på bildet. Vaskerommet er renovert og hadde jeg gjort det om igjen hadde jeg tatt ned veggen og erstattet den med en tynn regelvegg istedenfor, men det er litt sent nå.

Som bildet viser er det bare en veggstump og den har støtte på begge sidene (vinkelrett vegg henholdsvis dør).
Noen sprekker i fugene er ikke så farlig, kan fuge om det. Har tettsjik på veggen, men kommer nok aldri til å sette noen dusj der.

• Plantegning av hus med vaskerom, kjøkken og garasje. En liten vegg er markert i rødt ved vaskerommet.
S
Hva er ovenfor, et tak, hvilken vei ligger takstolene, tvers veggen trolig

S skutten11 skrev:
Hva er ovenfor , et tak , hvilken vei ligger takstolene , tvers veggen trolig
Korrekt, takstolene ligger vertikalt i bildet. Veggen er ikke bærende før lenger til venstre (ved murstocken), dvs veggen finnes ikke med på tverrsnittet for takstolen på konstruksjonstegningen. Har allerede tatt ned 170 cm av veggen (til høyre) og der hang det øverste laget betonghullsten igjen i kun støtfugen, så noen større vekt ligger ikke på veggen.

S
Virker som de sier
Jeg ville støttet opp taket med et par lekter, mot en lekt i taket for å være på den sikre siden før det begynner å hakkes i veggen, da er det sikret om det er trykk på den
Veggen kommer til å bli ganske hakkete, skal du pusse opp den igjen eller bare sette noen plater?

Det kanskje er en god idé. Det ligger en takkonstruksjon i hver ende på veggen.

Har begynt å hakke litt på den nå, bruker slegge og meisel, og det er ikke så vanskelig å skrelle bort de 2 "lagene" av steinen jeg har tenkt meg. Dette innebærer at jeg fjerner 9 cm, og det er 3 "lag" av steinen igjen.

Dessverre må jeg banke ganske hardt, spesielt for å komme gjennom kortsiden på en ny stein, så det føles som det er en åpenbar risiko for sprekker. Må nok sørge for å teipe opp litt plast så jeg kan hjelpe til med vinkelsliperen. (sukk, støver fortsatt av tingene i garasjen siden sist jeg var nødt til å bruke vinkelsliperen for ~4 år siden).

Bortsett fra sprekker, er det største bekymringsmomentet akkurat nå hvordan veggen står på gulvet. Det ligger et par rader med murstein, og så er veggen plassert halvveis på mursteinen og halvveis på gulvet i vaskerommet. Da jeg fjernet gulvet i vaskerommet, satte jeg inn og muret fast lecablokker så godt det lot seg gjøre fra undersiden, men jeg er redd for at disse ikke bærer fullt ut. SÅ når jeg nå tynner ut veggen vil også mesteparten av den øverste mursteinen forsvinne, dvs at det bare er 5 cm som veggen står på :(. Men men, ingen sprekker foreløpig :)

• En vegg i en vaskekjeller er delvis avdekket, viser lag med murstein. Diverse verktøy og hyller i bakgrunnen.
S
Hakk ut litt ekstra nede i bunnen før du støtter opp, da er det nok en vekt og støtte fra taket som holder veggen litt, og støp en klakk med betong opp en bit, er det betonggulv, sett noen jernpigger i det som støtte i sidelengs.
Så det med sidene, bor litt hull først i rad så er det lett å sprekke ut biter, så er det bare litt finpuss med maskin som trengs.

Gulvet er sannsynligvis bare en tynn uforsterket kake på pukk, så det er ikke så mye å forsterke i. I tillegg håper jeg å få tid til å pigge opp og senke gulvet 10-20 cm en gang i fremtiden. Så det får nok bli å beholde den øverste mursteinen og håpe at det holder.

Testet med boremaskinen og 10 mm bor. Dessverre syntes jeg ikke at det ble så mye enklere å kløyve bort biter selv om jeg boret med 3 cm mellomrom. Tenker på om man skulle skaffe noen steinsprekkekiler og jobbe med isteden.

S
At det er en tynn skive betong gjør ingenting, det er sidelengs som det skal støtte, sett dem da rett innenfor ferdig vegg, det med å bore og sprekke var bare en idé om det gikk.
Du kanskje kommer i skøyten mellom hullene i steinen, der er det hardere.
Men lykke til.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.