8.999 lest ·
17 svar
9k lest
17 svar
Trykkimpregnert virke i rupanelet?
O Okänd skrev:Hei! Joda, problemet vedvarer. Vi har fått bekreftet via laboratorieanalyse at råsponten inneholder pentaklorfenol. Med stor sannsynlighet har dette blitt penslet på. Spørsmålet er nå om det finnes noe mer i huset som har blitt behandlet. Tydeligvis var det heller ikke uvanlig at trepaneler og dør-/vinduskarmar ble behandlet på denne måten. Du nevner takstoler, noe jeg også har vært litt bekymret for. Angrer også på at jeg ikke tok flere prøver på lekter i innerveggene når vi renoverte for noen år siden, for det er den eneste måten å få vite.
Vi har avventet med takbytte da det er en veldig stor kostnad. Jeg eksperimenterer akkurat nå med mekanisk ventilasjon av loftet; å skape undertrykk ved hjelp av en vifte. Dette senker temperaturen på loftet og kan føre til fuktproblemer, men med tanke på omstendighetene er det verdt et forsøk. Det ser ut til å ha en viss effekt. Noen sier at vår inneluft har blitt bedre. Jeg er dog ikke like sikker.
Vil du skrive til meg på pm?O Okänd skrev:Hei! Joda, problemet vedvarer. Vi har fått bekreftet via laboratorieanalyse at råsponten inneholder pentaklorfenol. Med stor sannsynlighet har dette blitt penslet på. Spørsmålet er nå om det finnes noe mer i huset som har blitt behandlet. Tydeligvis var det heller ikke uvanlig at trepaneler og dør-/vinduskarmar ble behandlet på denne måten. Du nevner takstoler, noe jeg også har vært litt bekymret for. Angrer også på at jeg ikke tok flere prøver på lekter i innerveggene når vi renoverte for noen år siden, for det er den eneste måten å få vite.
Vi har avventet med takbytte da det er en veldig stor kostnad. Jeg eksperimenterer akkurat nå med mekanisk ventilasjon av loftet; å skape undertrykk ved hjelp av en vifte. Dette senker temperaturen på loftet og kan føre til fuktproblemer, men med tanke på omstendighetene er det verdt et forsøk. Det ser ut til å ha en viss effekt. Noen sier at vår inneluft har blitt bedre. Jeg er dog ikke like sikker.
Hei du! Jeg har tretex som innervegger.. kan denne muligens også være trykket? Jeg leter for fullt etter noe som er trykkimpregnert her hjemme men finner ingenting.. har sjekket syllen og den er ikke trykket!L Leif i Skåne skrev:TS @Okänd er det samme objekt som i denne tråden?
[lenke]
Inprenerad Tretex som man brukte på 70-talet som vindskive har en stikkende hodepine-fremkallende lukt som mange reagerer på. Når denne ble montert var det ingen problemer da man brukte en stående lockpanel utenfor! Denne var malt med en maling bestående av pigment, linolje, whitesprit! Denne malingen var helt åpen og med råsagde panelbord var det godt med glipper til å slippe ut lukten fra impregneringen.
Etter 30-40 år var det på tide å male og renovere, noen byttet panelen og i dag er det tørr og høvlet panel på en side, så veggen blir tett, for tett. Samtidig maler man med en helt tett maling, så nå kan ikke lukten komme ut uten konsentreres innenfor panelen som naturligvis ikke har noen ventiler øverst.
Samtidig utgikk det et nytt påbud at man skulle ha et undertrykk i huset via en sentralfekte som alltid burde gå!
Med noen mm vannsøyle trykkforskjellen mellom den sterkt luktende Tretexen og boligen tar det ikke så mange måneder før lukten smitter alt i huset, klær, hår, senger osv.
Jeg har selv det i mitt hus men bordene har på sine steder 1 cm brede glipper så lukten forsvinner samt bare vifte over komfyren som sjelden går. Samt takvindu uten pakning i dusjen!
Nå går mine mistanker mot mine spontede innervegger altså bak tretexen..
Klikk her for å svare